jans

Alla inlägg den 4 juli 2019

Av Jan Sandström - 4 juli 2019 19:15

Jag följde med Maria och Mona till en lägnhet uppe på Umedalen, den var fin och likadan som kusin Petra bodde i en gång.

Tog ett antal foton ute på balkongen för att kolla hur man kan sätta kattnät runt den.

   


När vi gick tillbaka till bile vi tjuvparkerat på en hyrd plats, fast den ägaren saknar bik just nu så såg jag drömläget på en balkong.

Där uppe måste det va fint att bo.

 

Av Jan Sandström - 4 juli 2019 08:58

Torsdag den 4/7


Igår en vanlig förmiddag med barnbarn runt benen.   

Sedan gick vi allihopa till Hedlundadungens lekplats där det var fullt med folk och farmor hade gjort mat.

Alla utom Erik kom då han jobbade.


Det blev kaffe och min kåsa hade en liten spricka i botten så jag sa att det inte var säkert att den skulle hålla tätt, och det gjorde den inte heller.

 

Efter mat och allt sprang de andra åt var sitt håll för att leka.

 


När vi skulle gå iväg dit sträckte jag ryggen, det är en muskel på vänster sida vid det gamla diskbråcket som det blir som senadrag i och det gör ont.

Men det släppte efter ett tag, däremot fungerade inte min Runkeeperapp, av någon anledning slog den bara av sig själv men det blev ingefär 2 km och lite när jag gick omkring på lekparken.

Ingenting med andra ord.


Vi gick hem och jag åkte upp till K-Rauta där jag köpte tvättställsblandaren, avlopp, slangkoppling, 2- fp kompostgaller och två stolpar till dem.

Monterade senare på kvällen galler från husväggen till Maltes staket så att inte småbarnen springer ut på gatan.

Bytte även ut några av familjebilderna på vår hemsida http://sandstrom.vasterslatt.se/


Tänkte se lite TV på kvällen men det blev inte så, satt mest här vid datorn och så satte jag upp min nya bildskärm.

 

Det är den nere till höger som nu blivit en storlek större.


Renbäddade våra sängar och hittade en förlorad strumpa i ena påslakanet.

Gick isäng men orkade inte läsa så länge, inte heller orkade jag göra nån gympa och stretching utan somnade ganska fort.

Det tog väl inte mer än nån halvtimme innan jag sov, MEN vaknade efter en stund och gick upp för att kissa.

Sedan sov jag hela natten.


Vaknade vis 7 och steg upp lite senare, då jag satt på toa kom småttingarna tassande och så var hela huset uppe.

Gunnar som legat hos mig gick ut genom fönstret, att jag renbäddade igår kväll syntes inte nere vid fötterna på mitt täcke.

Det är så trevligt med katt i huset så lite får man stå ut med.


Idag har jag tänkt ta en promenad ned på stan och köpa några lödkopplingar till 22 mm vattenrör.

Ska se om det går att bygga ihop någonting till Anders utekök och det ska det väl gå.


Sedan tror jag det kan bli en MC-tur ut någonstans, kanske ut mot havet och Skeppsvik men jag får se åt vilket håll det blåser.


Just nu blåser det bara lite, 16,4° ute i skuggan och jag har suttit ute med frukost, Gunnar var ute och sprang någonstans och lyste med sin frånvaro.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-07-04 09:30:10

Temperatur: 16,5 °C
Lufttryck: 998,7 hPa och Falling
Luftfuktighet: 43 %
Vindstyrka: 3,1 m/s från WNW,
i byarna 4,8 m/s
Kyleffekt: 16,3 °C
Inne hos oss. Temp: 20,9 °C Fukt: 44 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 168,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
16,6 °C
Klockan:
09:25
Temp - Max:
20,9 °C
Klockan:
18:42
Temp - Min:
7,9 °C
Klockan:
03:53
Temp - Min:
8,5 °C
Klockan:
04:10
Lufttryck - Max:
1001,3 hPa
Klockan:
00:16
Lufttryck - Max:
1001,5 hPa
Klockan:
09:33
Lufttryck - Min:
998,5 hPa
Klockan:
09:25
Lufttryck - Min:
999,7 hPa
Klockan:
00:04


Dagens sol och måntider. 

Gryning: -----
Sol upp: 02:29
Sol ned: 22:57
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:28 tim:min
Morgondagen: There will be 3min 36s less daylight tomorrow
Måne upp: 04:47
Månfas:
Waxing Crescent
 Moon
Måne ned: 23:33


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här ser/såg det ut innan gästfamiljen gick ut på altanen. 

 

   


och i stugan är det lugnt, jag kanske skulle ta och åka dit för att se om jag kan fixa den vattenkranen på tvättstället. 

    

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards