jans

Direktlänk till inlägg 5 juli 2019

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 5 juli 2019 08:14

Fredag den 5/7


Igår tänkte jag göra det och det men inget blev det.


Det blev så att jag hämtade upp Maria och Mona för att åka och titta på en lägenhet de har chans att flytta till.

Uppe på Umedalen utmed Erik, ja en liten bit mellan dem men nästan så de kunde se varandra om nu inte deras lägenheter legat på motsatta sidan av husen.

 


Min uppgift var att kolla hur jag ska näta in balkongen till deras katter. Grannen snett ovanför till höger har bara nät en bit upp men Maria vill ha nät även i taket eller att vi kan göra något annat för Tristan är lite av en klättermus.


 


Där borta bor Erik och vi lånade hans bilparkering då vi var där.


 


Jag skjutsade tjejerna ned på stan innan jag åkte hem, åt lunch och så lade jag in lite verktyg i bilen och åkte ut till Maria i Skeppsvik.

Hon hade problem med sin varmvattenberedare och den läckte så att det blev kortslutning i allt.

Men jag kunde inte göra mer än undersöka lite ytligt men kaffe fick jag och en annan kompis/kollega hon hade besök av.


Åkte hem och det blev datorjobb och ett och annat, kaffe och boken ute på altanen och så kom Inger hem.

Det blev till slut sängen med några sidor i boken innan jag släckte och jag har sovit gott inatt även med Gunnar vid mina ben.


Vaknade före 7 och steg upp lite senare, Gunnar gick ut och så åt vi båda frukot ute.

Alex och Harry fick sin välling inne i sängarna och nu får dom gröt av pappa Tomas.


Jag byggde ju ett stängsel men det ställde till problem då barnvagnen står här bak på altanen så nu har jag fått göra en grind.

Enkla lösningar är ofta dom bästa, tog bara bort buntbanden som höll ihop två sektioner och så ett spännband att lossa.

Två stolpar hade jag ju redan slagit ned i gräsmattan utan att jag då tänkte på någon grind.


Men nu på förmiddan har jag i alla fall tänkt ta min promenad ned på stan och köpa några rörkopplingar på Clas Ohlson.

Sedan funderar jag på om det ändå inte blir stugan och kolla på vattenkranen såvida inte Tomas med familj åker bort en stund för i så fall blir det nog kranbyte här på toan för den kranen är inte bra, nu tycker jag den börjar gå trögt igen.


Sysselsättning är det oont om här, det finns att göra så att säga.


Jag håller även på att leta efter bromsklossar till min MC och tror jag hittat en firma som har men innan ajg beställer ska jag kolla efter hur dom ser ut.


Här ute ser det inte riktigt somrigt ut utan mulet och grått men det var varmt ute. Med våra mått på termometern då.

15,6° i skuggan och skugga är det överallt men relativt vindstilla på altanen mot gatan.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-07-05 08:30:10

Temperatur: 16,2 °C
Lufttryck: 995,5 hPa och Falling
Luftfuktighet: 64 %
Vindstyrka: 1,1 m/s från NNE,
i byarna 1,7 m/s
Kyleffekt: 16,2 °C
Inne hos oss. Temp: 21,4 °C Fukt: 46 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 168,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
16,5 °C
Klockan:
06:28
Temp - Max:
19,3 °C
Klockan:
13:13
Temp - Min:
6,7 °C
Klockan:
02:58
Temp - Min:
7,9 °C
Klockan:
03:53
Lufttryck - Max:
996,3 hPa
Klockan:
02:17
Lufttryck - Max:
1001,3 hPa
Klockan:
00:16
Lufttryck - Min:
995,3 hPa
Klockan:
07:30
Lufttryck - Min:
995,9 hPa
Klockan:
23:49


Dagens sol och måntider. 

Gryning: -----
Sol upp: 02:31
Sol ned: 22:55
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:24 tim:min
Morgondagen: There will be 3min 49s less daylight tomorrow
Måne upp: 06:21
Månfas:
Waxing Crescent
 Moon
Måne ned: 23:51


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser det ut här hemma och i stugan.

         



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Onsdag 24 april 07:49

Onsdag den 24/4   Igår så satt jag bara här inne och gjorde i stort sett ingenting. Kollade på nätet efter grejor som ska vara hit till stugan.   Men i förrgår åkte jag ju till Vindeln och träffade Alice, nu fick jag några fina bilder på he...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 13:39

Sädesärla. Men jag såg den igår och det finns några st. här. Lycka har något att titta på. ...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 09:04

Tisdag den 23/4   Igår blev det lite innejobb innan jag packade ihop lite och åkte till Vindeln där jag först tankade bilen. Där satt Inger och Alice i fåtöljen och gosade. En snabb lunch och så gick Inger iväg och jag intog fåtöljen med kaff...

Av Jan Sandström - Måndag 22 april 07:40

Måndag den 22/4   Igår fick familjen tillökning för vid tvåtiden kom lilla Alice till oss.     Nyfiken i transportburen men hon har ju träffat oss för en vecka sedan och kameran var hon nyfiken på vad det var.     Men hon knatade ru...

Av Jan Sandström - Söndag 21 april 15:35

Efter att ha gått omkring och tittat i lägenheten, suttit i våra knän, druckit vatten och ätit lite så har Djurskyddet åkt iväg. Alice är nu registrerad hos Jordbruksverket.           ...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards