jans

Direktlänk till inlägg 6 juli 2019

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 6 juli 2019 07:40

Lördag den 6/7


Igår blev det en promenad ned på stan och Clas Ohlson där jag köpte rörkopplingar.

Tog med paraply och det behövdes för det kom en skur på vägen dit men hem klarade jag mig utan regn, men sedan regnade det av och till och ibland mycket men kort.

 


Det blev en snabbis upp till stugan där jag bytte innanmätet på tvättställskranen.
Det gick som en dans och tog bara 10 minuter från det att jag stängde inkommande vatten till jag släppte på igen.
Det är så det ska fungera och inte som här på den ena toan, den andra gick det lika fort nästan men då är det besvärligare att stänga vattnet här med vridkran under gästsängen inne i Ingers syrum.


Men toan här uppe har bara jävlats och onnes.

Först fick jag inte upp muttern som håller innehållet på plats.


Den lilla skruven som håller spaken och där man ställde in flödesbegränsningen var inga problem.

 


Men den här stora ringen har bara inte att kunna rubbas. Den har låst fast sig på nått sätt som det bara kan bli ibland.

 


Så jag köpte ju en ny kran

 

och lyckades med besvär få bort den gamla, den satt som berg och jag fick till slut ta och klippa av rören med bultsaxen.


Dit med den nya och det var inga problem men så skulle jag koppla rören.

Invändig koppling och jag som köpt med utvändig gänga, invändig på muttern DESSUTOM för rör på 8 mm, det är 10 på nya kranen.

Ut i garaget och leta i lådorna men hittade inga så då tänkte jag att bra... reder sig själv.

10 mm borr i pelarborren och så borrade jag upp hålet i muttern, fasade av hålet som det ska vara och in på toa igen.


Tomas med familj hade ju åkt iväg och skulle vara borta några timmar och jag hade ju redan slösat bort tid med att åka till stugan och byta.

Men jag tänkte som så att nu har jag en ny kran och jävlas det där kan jag ju faktiskt byta hela kranen när jag nu har köpt en sådan.

Men det gick ju bra som jag skrev.


Fick in röret i muttern, nästan i alla fall. Jag skulle ha haft en borr på 10,1 eller 10,2 mm. Nu fastnade allt ihop för på röret finns en liten kant som kilade fast.

Nästa steg på borr som jag har är ju 10,5 mm. Men nu satt det ihop och jag försökte få loss delarna.

   

Jag åkte då iväg till BYGGmax men dom hade inte muttrarna, hon visste inte ens vad det var, jobbigt med kunder som jag då man är sommarvikarie :-)

Över gatan till XL Bygg och där hade de i alla fall en annan adapter, tror jag såg den tidigare men bedömde den som lång men muttern jag var ute efter verkar inte finnas idag.
Jag köpte och när jag kom hem var den andra familjen hemma och jag hade stängt vattnet och kaos inne på toan.


Det slutade med att jag fick ta bort kranen igen och dra bort muttern i garaget och där gick det lättare.

Jag hade då letat fram pluggar och stängt så att jag kunde släppa på vattnet igen, då funkade då allt annat i huset men när jag skulle dit med kranen gick tvättstället sönder eller det kan ha varit trasigt tidigare, inte så konstigt så som jag bökat på där.

 

Så nu blir det iväg och köpa ett nytt handfat och det blir ett billigt från Biltema, tror jag men ska kika på det först.


Jo nya kranen har ju inte lyftaren för bottenventilen så jag får byta den också men den var enkel att få dit, svårare var att få bort den gamla men men stora verktyg och våld så gick det med.


Jag såg lite film senare på kvällen innan jag gick isäng med värk i kroppen.

Jag ska inte hålla på med sånt här bök att sitta på en liten barnpall på golvet, upp och ned 1017 gånger och böjd som en dubbel ostkrok. Sånt är inte min grej idag men vad gör man, måste ju fixa saker och ting.


I alla fall har jag sovit skapligt inatt och steg upp halv sju, skulle skjutsa Emil med föräldrar till tåget då dom skulle iväg på en tågresa, spännande för Emil verkade det som.

Fick en bild efter att jag kommit hem tidigare i morse och då satt dom på tåget. Eller i vagnen för PÅ tåget får man ju inte sitta. 

 

Men vilket smart bord, så där skulle man kunna göra i husvagnen för det kan vara trångt där ibland.


Frukost avklarad och jag ska snart iväg och handla, Biltema öppnar 9 men jag behöver mer från andra ställen så det kan bli vid 10 jag åker iväg.

Sedan har jag göra nog idag.


Skitväder är det också om man nu tycker om sol.

Det regnar alltså men skapligt varmt ute med 12,1° 

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-07-06 08:30:10

Temperatur: 12,0 °C
Lufttryck: 996,1 hPa och Steady
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 1,7 m/s från NNE,
i byarna 2,0 m/s
Kyleffekt: 11,8 °C
Inne hos oss. Temp: 22,1 °C Fukt: 52 %


Nederbörd.

Timmen: 0,9 mm
Dygnet: 1,2 mm
Gårdagen: 0,9 mm
Månaden: 2,1 mm
Året: 170,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
13,6 °C
Klockan:
06:23
Temp - Max:
21,3 °C
Klockan:
13:21
Temp - Min:
12,0 °C
Klockan:
08:23
Temp - Min:
6,7 °C
Klockan:
02:58
Lufttryck - Max:
996,9 hPa
Klockan:
00:11
Lufttryck - Max:
997,0 hPa
Klockan:
17:30
Lufttryck - Min:
995,7 hPa
Klockan:
07:07
Lufttryck - Min:
995,3 hPa
Klockan:
07:30


Dagens sol och måntider. 

Gryning: -----
Sol upp: 02:33
Sol ned: 22:53
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:20 tim:min
Morgondagen: There will be 4min 1s less daylight tomorrow
Måne upp: 08:03
Månfas:
Waxing Crescent
 Moon
Måne ned: -----


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser det ut där ute.

   

 

   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Tisdag 16 april 07:45

Tisdag den 16/4 och 5 dagar kvar.   Idag har min brorson Mikael födelsedag och hela 50 år blir lillgrabben så   Från farbror och "faster". Vi ska komma och fika i stugan då ni är där. Flertal gånger har vi varit förbi men ingen hemma....

Av Jan Sandström - Måndag 15 april 08:36

Måndag den 15/4   Igår började och slutade dagen men jakt på vilt här hemma. Lycka kom först in med en mus som hon släppte loss och den kutade runt och katten efter. Jättekul tyckte katten men musen var nog mindre nöjd.       Den är b...

Av Jan Sandström - Söndag 14 april 07:38

Söndag den 14/4   Igår började jag riva lite i varmförrådet efter att ha skiftat tillbaks till rätt husvagnsdäck, fick ju lämna in och byta ventil på det också. I höstas upptäckte jag att vänster var platt och nu höger däck, på båda har ventile...

Av Jan Sandström - Lördag 13 april 07:18

Lördag den 13/4   Nu har jag mest bott här i stugan ett år och lite i Vindeln, ännu mindre i husvagnen. Igår fick jag göra om en sak men med en domherrhane som flög in i fönster. Lade den i samma blomkruka och den kvicknade till så småningom....

Av Jan Sandström - Fredag 12 april 07:57

Fredag den 12/4   För ett år sedan jobbade Inger sista passet den här fredagen, alltså den 14/4 2023. Sedan var hon pensionär och vi drog hit till stugan men riktiga flyttlasset gick först sista april.   Idag fyller barnens kusin Jonas Jons...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards