jans

Alla inlägg den 7 juli 2019

Av Jan Sandström - 7 juli 2019 08:36

Söndag den 7/7


Idag fyller Elisabeth år så GRATTIS från mig. Du vet själv vem du är OM du nu tillhör dem som läser min blogg.


Igår regnade det, och det regnade men inte ihållande utan det skvätte på av och till.

Skjutsade Emil med fräldrar till tåget.

 

Spännande för Emil att få åka tåg.


Men regnet hindrade inte mig från att åka till Biltema och köpa ett tvättställ/handfat till toan och ersättning för det jag fipplade sönder.


Det gick fint att sätta dit det nya, ny kran, vattenlås och så var toan funktionsduglig igen.

Något som kändes skönt.


Erik ville ha hämtning för att handla och jag följde med han till COOP här på Ersboda men det blev även systembolaget så nu blev det vin och tre öl att ha i stugan i sommar.

Skjutsade hem Erik och åkte hem och så kom Anders förbi.

Jag hjälpte han byta en liten grej på hans takräcke och så blev det prat.


Datorpyssel, en kort stund på soffan och så middag som Tomas lagat i ordning.

Efter maten blev det en promenad då vädret lättat men jag hade med ett paraply som jag inte behövde använda.

 


På kvällen blev det som vanligt datorn, TV och kaffe.

Inger kom hem och sent gick vi isäng.


Jag har sovit gott inatt, skapligt gott men vaknade tidigt och steg upp tidigt.

Frukost ute på altanen och Inger var redan på väg till jobbet.


Plockade ihop lite av det som ska med till stugan senare idag. Har tänkt ta en MC-tur upp och greja lite.

Men först ska jag se till Norton och Bella, Emils katter då han är ute och åker tåg. Fast just nu ligger han väl och sover en bit söderut.

Sedan måste jag in på Jula och köpa en poolslang, jag tror jag har läckage på en slang mellan badtunnan och sandfiltret.

Den suger in lite luft och jag tror den är gammal så lika bra att ha en ny slang i beredskap.


Jag ska se om jag får någon rätsida på husvagnens drag som kärvar eller så blir det nått annat pyssel på lillstugan.


Det ska regna senare i kväll och i natt men dagen ska bli skaplig, dock ingen sommarvärme som var i Frankrike.

Just nu 13,8 grader ute i skuggan

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-07-07 09:00:11

Temperatur: 14,2 °C
Lufttryck: 1000,5 hPa och Rising
Luftfuktighet: 75 %
Vindstyrka: 1,5 m/s från N,
i byarna 2,0 m/s
Kyleffekt: 14,2 °C
Inne hos oss. Temp: 22,3 °C Fukt: 51 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 2,4 mm
Månaden: 3,3 mm
Året: 171,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
15,0 °C
Klockan:
06:18
Temp - Max:
17,4 °C
Klockan:
13:40
Temp - Min:
10,7 °C
Klockan:
03:09
Temp - Min:
11,3 °C
Klockan:
23:58
Lufttryck - Max:
1000,5 hPa
Klockan:
08:50
Lufttryck - Max:
997,4 hPa
Klockan:
23:39
Lufttryck - Min:
997,3 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
995,7 hPa
Klockan:
07:07


Dagens sol och måntider. 

Gryning: -----
Sol upp: 02:35
Sol ned: 22:51
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:16 tim:min
Morgondagen: There will be 4min 13s less daylight tomorrow
Måne upp: 09:45
Månfas:
Waxing Crescent
 Moon
Måne ned: 00:02


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser det ut där hemma

     


Skönt för Norton att få komma ut en stund.

    


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards