jans

Alla inlägg den 10 juli 2019

Av Jan Sandström - 10 juli 2019 07:56

Onsdag den 10/7


Igår var en jobbig dag.

Vaknade i stugan och frukost ute men sedan slog gräset till, nästan lika jobbigt som björkpollen och jag hade bara en spruta Fepo-Medrol kvar i år och den tivk jag i mig tidigare i vår.

Men några Aerius lindrar en del tror jag men näsan rinner så att jag kan få vätskeförlust i kroppen och så nyser jag.

Jag fick ändå lite gjort i lillstugan, fixade till toadörren som kärvade lite så jag sågade till slut av en cm nedtill på den.
Det har jag också gjort på våra toadörrar här hemma och får på köpet ventilation nere vid golvet.

Och så fick jag upp skovor på insidan av toaväggen mot köksdelen, mätade ut var en värmepump kan sitta så till helgen ska jag åka till Vännäsdagarna, motsvarande det jag åkta till i Bjurholm i söndags och då fortsätta prata om värmepumpar.


Vi hann sitta och dricka kaffe och jag låg även en stundinne på sängen.

Vid åtta på kvällen satt jag på min MC och Inger körde iväg med bil och släp.


  Jag kör om Inger på väg hem från stugan.

Kul att få se hur man ser ut på hojen. Bra med reflexvästen men jag skulle vilja ha en gul hjälm också.


Väl hemma ställde jag till det, kom tydligen åt fjärrkontrollen till larmet så jag akriverade det och när då Inger öppnade en dörr så gick det igång. Ja nu fick jag prova det i skarpt läge och det fungerar.   


Det blev lite datorpyssel och så gick vi isäng, jag var dödligt trött och orkade bara två sidor i boken innan jag somnade men vaknade lite senare heltät i näsan så det blev mer medicin och så körde jag upp sängen så att jag låg högre än normalt.

Sov ändå till slut och vaknade vid 7-tiden.


Varmt ute med +18° då jag vaknade men det blåser nordlig vind.

Idag ska jag byta klammer på Biltema, köpte fel till klammerhammaren, såg fel på nummer och längden.

Jag köpte nummer 4 och 10 mm men det ska vara nummer 10 jag ska ha, längden kan vara densamma fför den ska bara hålla plast och folie på lillstugans isolering.

Men det är så mycket att göra och hålla i huvudet. Det får bli en annan möblering inne på toan då jag tidigare fick flytta på dörren för att den inte skulle vara i vägen för skjutdörren till sovrummet. Nu skulle tvättstället bli i vägen då man går in och det funkar inte.

Frågan är om skjutdörren går att montera för trappan eller tvärtom.
Jag ska över till BYGGmax och prata om en trappa dom säljer och om det går att få den levererad till deras butik istället för hit hem.

Jag vet ju inte var vi håller hus då den levereras.


Jag ska även över till Anders och greja med hans utekök han bygger men först måste jag löda några rör eller så tar jag med allt sådant och gör det där, kanske enklare att göra så och då kanske det blir rätt gjort..


Det var varmere ut för en stund sedan, nu är det bara 19,2° här i skuggan men det blåser.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-07-10 08:15:11

Temperatur: 20,6 °C
Lufttryck: 1007,4 hPa och Falling
Luftfuktighet: 39 %
Vindstyrka: 3,4 m/s från NE,
i byarna 4,1 m/s
Kyleffekt: 20,6 °C
Inne hos oss. Temp: 21,4 °C Fukt: 49 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 11,1 mm
Året: 179,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
21,3 °C
Klockan:
07:45
Temp - Max:
22,7 °C
Klockan:
16:19
Temp - Min:
9,6 °C
Klockan:
03:15
Temp - Min:
6,5 °C
Klockan:
03:14
Lufttryck - Max:
1008,8 hPa
Klockan:
00:32
Lufttryck - Max:
1010,5 hPa
Klockan:
09:33
Lufttryck - Min:
1007,2 hPa
Klockan:
07:41
Lufttryck - Min:
1008,2 hPa
Klockan:
19:38


Dagens sol och måntider. 

Gryning: -----
Sol upp: 02:42
Sol ned: 22:44
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:02 tim:min
Morgondagen: There will be 4min 44s less daylight tomorrow
Måne upp: 14:36
Månfas:
Waxing Gibbous
 Moon
Måne ned: 00:19


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.
 


och några bilder.

     


Ska nånsin det där huset bli klart???

 

Jag föreslog för Inger igår att vi kunde ha det som ett kallförråd.

Men då var jag påverkad av gräs och hade en gräslig huvudvärk. Det blev vitsigt va.


   



Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards