jans

Alla inlägg den 11 juli 2019

Av Jan Sandström - 11 juli 2019 09:04

Torsdag den 11/7


Idag säger jag GRATTIS till sonen Peter,

 

först ut i raden av födelsedagar under året.

Han fyller idag 31 och är får fjärde födda barn och son. 


Igår var en jobbardag, en varm morgon här så jag åkte inte allt för varmt klädd över till Anders i Stöcksjö där vi skulle jobba med hans utekök.

Anders hade redan grävt för vattenledningen från altanen ned till den andra uteplatsen med grillen.

Sand, lite jord och en hel del sten.

   

Men efter fundering behövde vi några kopplingar så först hem till mig där jag klädde på mig lite mer innan vi åkte till K-Rauta.

Dår åt vi först mat, jag åt fick och pomfrittes eller fich and chips som det stod.

Sedan handlade vi rördelar och lite annat innen det bar av tillbaks till Stöcksjö, där väntade Tomas med Harry och Maria var också där.

Kaffe och så åkte senare dom andra hem och vi jobbade vidare, Anders grävde och kröp in under altanen för att ansluta vattnet där inne.
Jag lödde "kranen" som ska vara vid diskhon.

 

Den blir bra när den väl är på plats.


Men den kalla blåsten avtog på eftermiddan så nu blev det nästan för varmt men jag frös då inte.


Åkte hem och åt en sen middag innan jag for ut igen och kompletterade några grejor på Biltema.

Passade på att åka hem till Peter och gosa med deras katter och det var så könt och varmt ute på deras balkong tyckte både jag och Norton.

 

Hem igen och lite dator och så såg jag klart slutet på en film jag tidigare börjat på.

Downsizing (2017)

En annorlunda film där man upptäckt att det går att krympa människor och djur för att rädda världen.

Rolf LassgårdRolf LassgårdspelarDr. Jorgen Asbjørnsen

Det blev sängen och som vanligt orkade jag bara ett par sidor i boken innan jag somnade men vaknade efter nån timme med/av värk.

Har ändå sovit skapligt säger jag och vid 7 steg jag upp.

Dusch och sedan frukost ute på altanen med Gunnar.

Ska bara blogga innan jag plockar ihop några grejor och åker tillbaks till Stöcksjö och Anders.


Skapligt varmt och soligt idag och just nu, någa det är 16° här i skuggan.

Väderstationen visar som vanligt en nordlig vind och Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-07-11 09:15:10

Temperatur: 18,0 °C
Lufttryck: 1008,7 hPa och Falling
Luftfuktighet: 47 %
Vindstyrka: 2,1 m/s från NE,
i byarna 3,1 m/s
Kyleffekt: 18,0 °C
Inne hos oss. Temp: 21,8 °C Fukt: 50 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 11,1 mm
Året: 179,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
18,0 °C
Klockan:
09:14
Temp - Max:
22,3 °C
Klockan:
09:38
Temp - Min:
7,4 °C
Klockan:
03:15
Temp - Min:
9,6 °C
Klockan:
03:15
Lufttryck - Max:
1009,7 hPa
Klockan:
00:13
Lufttryck - Max:
1009,5 hPa
Klockan:
23:32
Lufttryck - Min:
1008,6 hPa
Klockan:
06:44
Lufttryck - Min:
1007,2 hPa
Klockan:
07:41


Dagens sol och måntider. 

Gryning: -----
Sol upp: 02:45
Sol ned: 22:42
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 19:57 tim:min
Morgondagen: There will be 4min 54s less daylight tomorrow
Måne upp: 16:10
Månfas:
Waxing Gibbous
 Moon
Måne ned: 00:23


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här ser bilderna ut jag tog redan då jag satt ute med frukosten.

   


Kameran ljuger för så rackarns tunnhårig är jag inte uppe på skallen   

 


Det ska bli skönt att få åka tillbaks till stugan efter helgen när Inger har semester.

     

Får jag tid över i eftermiddag kanske det blir en tur på MC och kaffetermosen ut någonstans.


 



Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards