jans

Alla inlägg den 12 juli 2019

Av Jan Sandström - 12 juli 2019 08:52

Fredag den 12/7



Jag fick börja om igen då allt jag skrivit försvann men igår var en dag som började som vanligt, nästan.

Vi har ju son med fru och två gosiga 1½-åringar i huset.


Efter det åkte jag till Anders i Stöcksjö där vi grejade med hans nya utekök han bygger.

   


Mitt i allt slit jag hade med att gräva vilket ni ser på bilderna så ringde Erik och undrade var jag var.

Lite senare efter kaffe och jobb så kom han, Tomas och barnen men det hindrade inte oss att göra klart med vatten till köket.

Men kranen jag lödde klart i förrgår funkade inte utan det läckte längst ut så jag bröt enkelt bort sista gängbiten som skulle hålla i strålmunstycket.

 

Men resten funkade och verkade hålla tätt.

Så då var det bara att lägga igen diket igen.


Vi var hungriga så det blev en resa in till Söderslätt, där IKEA ligger och vi åt nån buffe från österland innan det blev en runda hos Clas Ohlson.

Jag köpte en ny barnspärr till kökslådorna, ett långt skohorn alltså.


Sedan åkte var och en till sitt men först lastades barnbarnen i Peters bil, Tomas har sin inlämnad på service och jag hade min på andra sidan parkeringen.

Där stod husvagnar och den utmed mig hade vad som såg ut en sådan markis jag funderar på till min vagn. 

 


Tomas var hemma före mig och så blev det datorsurf och film, Inger åkte till ICA för att handla.

Jag såg Transporter 3 men från Netflix och inte TV där de sände filen.

På nätet letade jag kopplingar för att få dit en strålsamlare på ett 22 mm kopparrör men en mindre smidigare anslutning.

Det är inte så lätt som man kan tro och mitt i allt så köpte jag lofttrappan till lillstugan vi (jag) bygger.

Anders hittade ett gängverktyg för röret som jag ska kika vidare på idag.

Jag blev även barnvakt åt de små då föräldrarna åkte ut en sväng men de små liven låg snällt och sov hela tiden.


Till slut blev det sängen även för mig och jag orkade inte ens en sida i boken innan jag somnade men vaknade efter 40 minuter med värk i händerna.

Så upp och smörja med Voltaren fast det är den andra krämen jag har nu, vad den nu hette.

Somnade ändå till slut och har sovit länge, ända till ½8 eller 07:30 då klockradion startade.


Då var det full rulle på tvillingarna och Tomas var uppe med dem.

Frukost här ute där jag sitter och skriver och nu har Tomas tagit barnen i vagnen för att köpa något på ICA här på Västerslätt, ja eller vart han nu går.


Det är alltså en skön morgon, sådär småsval innan det blir riktigt varmt och här på altanen i stort sett vindstilla.


Jag har inte min termometer här men väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-07-12 09:15:10

Temperatur: 20,9 °C
Lufttryck: 1007,1 hPa och Steady
Luftfuktighet: 33 %
Vindstyrka: 1,5 m/s från SW,
i byarna 2,4 m/s
Kyleffekt: 20,9 °C
Inne hos oss. Temp: 21,4 °C Fukt: 47 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 11,1 mm
Året: 179,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
21,0 °C
Klockan:
08:52
Temp - Max:
22,0 °C
Klockan:
12:42
Temp - Min:
8,8 °C
Klockan:
03:22
Temp - Min:
7,4 °C
Klockan:
03:15
Lufttryck - Max:
1007,7 hPa
Klockan:
01:05
Lufttryck - Max:
1009,7 hPa
Klockan:
00:13
Lufttryck - Min:
1006,9 hPa
Klockan:
06:59
Lufttryck - Min:
1006,8 hPa
Klockan:
20:57


Dagens sol och måntider. 

Gryning: -----
Sol upp: 02:48
Sol ned: 22:40
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 19:52 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 2s less daylight tomorrow
Måne upp: 17:44
Månfas:
Waxing Gibbous
 Moon
Måne ned: 00:29


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser himlen och flaggstången med vimpeln ut.

 


I stugan verkar det också vara/bli en fin dag.


Och här sitter jag men funderar på att ta hojen och åka iväg någonstans, nu får ju Inger semester och då kan det bli ont om tid för sådana ensamturer. Gunnar gick och lade sig i blommrabatten och på andra sidan vägen bökar tre katter på, udrar om Malin har tre eller det var väl bara två dom hade. Jag får ta och gå över för att fråga nu när dom kommit hem från någon semesterresa.

Det gäller att ha uppsikt över grannarna.

     



Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards