jans

Alla inlägg den 13 juli 2019

Av Jan Sandström - 13 juli 2019 08:15

Lördag den 13/7


Nu sitter jag här ute på altanen i lugn och ro och med katten Gunnar som fått mat.

Inger är inne och tar hand om barnbarnen   


Igår ringde Anders och vi stämde träff uppe hos Peter och deras katter, han skulle ta med sin Lycka så att dom fick träffa varandra och det gick faktiskt bra.

Norton var nyfiken och snäll men Lycka tyckte inte om när han blev lite för närgången då hon satt inne i hörnet på balkongen, då morrade hon som det lejon hon är.

Vi drack kaffe och pratade innan han tog Lycka med sig hem till Stöcksjö igen.


Jag körde MC så det blev inte raka vägen hem utan nu vägen mot Gräsmyr men svängde av i Hössjö och körde via Överboda till Vännäsby där jag fick kaffe och en pratstund med svågern Harry.

Efter nån timme körde jag hem och det blev mindre sidovägar till Vännäsvägen = E12

Där är det mest 50 km/h och inte de 100 eller det är väl 110 på E12

Tankade på Kronoparken och så hem.

Kaffe och smörgås innan jag gick ut till garaget och grejade med rörkopplingar som ska vara till Anders utekök.

Läste en del i boken ute på altanen medan jag kunde hålla mig vaken mer än två sidor.


Dator och film från Netflix på kvällen, såg nån gammal actionfilm jag inte kommer ihåg namnet på.

Det blev sängen och jag har faktiskt sovit gott inatt, länge också.


Upp ½8 och Inger var uppe med de små som hon tagit hand om nu på morgonen.

Frukost åt jag och Gunnar här ute på altanen, han sin mat och jag mina två ostmackor, kaffe och ett glas 3 dl C-vitamin mest för vätskan.


Idag ska jag förbi Ersbodakatterna, Stöcksjökatten där jag ska löda på utekranen.

Anders ska åka bort idag så jag ska över till han och både titta till katten och passa på att jobba när hon får vara ute i selen.


Och så måste jag prata med dotter Maria om flytten och om dom vill ha hjälp att ta ned hyllor och annat.

Men det är duktiga tjejer så bara dom lånar skruvdragaren och verktyg fixar som det själva, tror jag.

Jag och Inger åker nog iväg på en MC-tur i eftermiddag och förbi Vännäsdagarna, marknaden som pågår där och jag/vi ska prata om värmepumpar, kanske lägger vi en beställning på två st till stugorna med montering senare i höst.


Fullt upp idag alltså så det duger inte att sitta här och tramsa på.

Skönt ute är det, varmt och vindstilla.

19,6 grader ute i skuggan, i stugan är det bara 15,5 grader

Solen skiner så det blir i alla fall en fin förmiddag. Enligt YR ska det bli lite mer moln och vinden ska svänga mot ostlig.


Väderstationen visar nu Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-07-13 08:45:10

Temperatur: 21,2 °C
Lufttryck: 1007,3 hPa och Rising
Luftfuktighet: 31 %
Vindstyrka: 2,1 m/s från NNE,
i byarna 2,7 m/s
Kyleffekt: 21,2 °C
Inne hos oss. Temp: 21,6 °C Fukt: 48 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 11,1 mm
Året: 179,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
21,2 °C
Klockan:
08:44
Temp - Max:
24,4 °C
Klockan:
11:59
Temp - Min:
5,7 °C
Klockan:
03:09
Temp - Min:
8,8 °C
Klockan:
03:22
Lufttryck - Max:
1007,3 hPa
Klockan:
07:57
Lufttryck - Max:
1007,7 hPa
Klockan:
01:05
Lufttryck - Min:
1006,4 hPa
Klockan:
02:09
Lufttryck - Min:
1005,8 hPa
Klockan:
17:29


Dagens sol och måntider. 

Gryning: -----
Sol upp: 02:50
Sol ned: 22:37
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 19:47 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 9s less daylight tomorrow
Måne upp: 19:15
Månfas:
Waxing Gibbous
 Moon
Måne ned: 00:37


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser det ut på några bilder.

 


Inga trädgårdabilder då jag inte vet här på andra sidan huset om det är barn och barnbarn där ute.


Så det blir en bilder från stugan

 


och Ingers blommor, en del av dem och så katten Gunnar OM nu någon hittar igen han   

   




Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards