jans

Alla inlägg den 14 juli 2019

Av Jan Sandström - 14 juli 2019 15:37

Jag åkte ut till Anders i Stöcksjö där jag hade släpen med och hämtade hem min gamla gasolgrill.
På väg hem blev jag omkörd av en röd Volvo och det var nära den skrapade upp hela bilsidan då den strök förbi fast jag höll ut.
 

Jo jag hänger ut regnummret SYG 305 för sådär ska man fanimej inte köra och det är bred tvåfilig väg så det fanns ingen anledning att ligga så långt åt höger.

Dessutom fortsatte den likadant frammåt och vinglade på mellan strecken så långt jag såg, och det är längre än vad kameran kunde fånga.

 


Men föraren tillhörde väl kanske en av alla som har räckesfobi, dom som kör 70 när räckesvägen är enfilig för att sedan gasa på till 120 när det blir två filer.


  Man kan ju inte direkt påstå att det var dålig sikt och mötande trafik men ibland får man hjärtat i halsgropen.

Av Jan Sandström - 14 juli 2019 07:49

Söndag den 14/7


Igår kväll fick jag meddelandet att en god vän gått bort.

Det var Tommy Häll i Östersund som olyckligt dött.

Jag träffade Tommy någon gång på 90-talet och jag tror det var på Internet, eller hade vi det på den tiden?

Kommer faktiskt ine ihåg var och hur men det kan ha varit i något förreningsliv vi varit med i och stött ihop.

Eljest hade vi inte så mycket gemensamt men vi förblev vänner och träffades av och till.

Några gånger var han upp till vår stuga och jag åkte ned och bodde hos han på mina Norgeresor jag gjorde på MC.

Det var praktiskt att mellanlanda hos han på Frösön där han bodde en tid.

Vi hälsade även på hela familjen en gång när vi var ute på husvagnssemester och då var det i deras stuga ute i Börön.

 

Han bodde verkligen mysigt där nere på kanten till Storsjön och jag tror bokstavligen att man kunde sticka ut metspöt från köksfönstret och fiska. Fast det skulle ha varit svårt att få in fisken.

 

Däremot fick jag under en av mina besök följa med ut i båten och jag fick faktiskt en gädda.

Men nu är det allså slut med dessa övernattningar, jag har ju husvagn.

Nä men jag tänkte här i vår att jag borde åka ned och hälsa på i hans nuvarande stuga någonstans runt Brunflo.

Det är så här när vi blir äldre att allt eftersom naggas det i kanten och vänner försvinner, ibland drabbars men i direkta närheten men än är jag försonad från sådan förlust.


Men livet går vidare för oss andra och något annat kan vi inte göra eller göra något åt.

Igår åkte jag efter mogongörompålen iväg till Stöcksjö där jag fixade kranen på Anders utekök där jag lödde fast en bit av en vattenkran jag kapade här hemma och 

 

Men munstycket får han byta ut för det där är ett gammalt där ytterhöljet i cromad plast gått sönder, fast det fungerar.

 

samtidigt fick lilla Lycka komma ut på grönbete.

 

Jag körde ned spettet i gräsmattan men likt förbaskat skulle hon snurra runt och fastna.

Men hon blev glad när jag var klar och vi skulle gå in för jag tror hon tyckte det blåste lite kallt.

Inger hade tagit barnbarnen och gått till lekparken där de var ända tills efter att jag kommit hem igen vid 11-tiden.


Vi åt lite mat, fil för mig och Inger rabarberkräm innan Maria o Mona kom och lånade bilen, dom behövde fler flyttkartonger och det är klart dom fick låna den.

Vi klädde på oss och åkte MC till Vännäs och markanden där, Vännäsdagarna kallas den och pågår även idag söndag.

Knatade runt efter att ha stält hojen på en gräsmattebit bakom ett par soptunnor och klätt av oss.

Många fina klänningar och andra kläder av samma sort i alla stånd, mat av olika sort fast inte så mycket och så vanligt krafs som det är på marknaderna.

Jag köpte bara en vitklökskorv (varför åt jag inte den på frukostmackorna ) och så köpte jag två små luftvärmepumpar till stugan.

 

Det blev faktiskt fullstora pumpar av märket Daikin som jag bara hört gott om.

En mindre Caldo XRH30 till lillstugan, gäststugan vi bygger och jag ändrade mig i sista stund till en större Caldo XRH40 (länk till fin test av pumpen) till gamla stugan som är lite större.

Ingen större prisskillnad och montering blir efter överenskommelse när vi har ytterväggen klar där uteenheten ska sitta och när dom har fler att installera i trakterna ovanför Umeå.

Så 43480:- kostade besöket + 230:- för korv och Thaimaten vi åt. Bensinkostnaden räknar jaginte in för det var ju en nöjesresa.

När jag skrivit på och gjort klart träffade vi Tomas, Sara och barnen som också skulle dit.

Det var då vi gick och åt mat tillsammans och sedan strosade vi runt lite till innan dom tog bilen och vi körde MC hem till stan. 


Tomas och Sara skulle få besök så vi tänkte åka bort, nu uteblev besöket men vi tog ändå hojen och åkte än en gång västerut och nu till Harrys i Vännäsby där vi åt lite lätt mat ute på altanen innan Harry drog iväg på dans i Gräsmyr.

Vi satt kvar men jag läste lite i boken innan det blev svalt ute och vi gick in.


Startade TV:n och satte på en film från min Netflix.

   

Monty Python and the Holy Grail eller Monty Pythons galna värld


Efter filmen var det dags att åka hem och det var lite svalt med +11° men det är ju bara 2,5 mil så det gick fint.

Jag tömde kamerorna och uppdaterade mina GPS och tänk att NU gick det att uppdatera kartan på min gamla GPS, Garmin ville lägga in en ny och det funkade faktiskt, det som den vägrat godkänna hela fjolåret.

Undrens tid är inte förbi så nu är det bara att hoppas på att jag vinner på värmepumparna och får de 40% i rabatt på installationen.

Eller det räknar jag ju med sån tur som jag brukar ha i spel     


Då vi (Inger) skulle ta hand om småbarnen idag så duchade hon och jag tog tillfället i akt och gjorde detsamma EFTER det hon var klar.

Sedan sängen EFTER att jag torkat håret och smort fötterna. Inger somnade som vanligt efter tre sekunder, för mig tog det säkert en minut.

Nä det tog nog lite längre tid men jag somnade och vaknade med värk i händer och knän så det blev värksalvan vad den nu hette.

Diklorfenak eller nått sådant heter den. Tänk jag kom ihåg helt rätt när jag kollade efter på tuben. 


Sedan sov jag ganska bra inatt men i morse när jag vaknade hade/har jag ont i höger fot på insidan av hälen, som om jag trampat på någonting men tror jag blivit biten av en gammal huggorm som bara hade en tand kvar.

Fast det myggbettet sitter lite för högt upp   


Det är åldern, praktiskt att skylla på när man är äldre fast jag hoppas det lättar och att jag kan gå lite bättre på foten som är lite svullen så jag har nog trampat på någonting under gårdagen. OM det inte är den där gamla huggormen.


I morse var det lite sol men det har regnat 0,9 m.m inatt och nu är det mulet och grått, åskan rasar norr om Ö-Vik vid Husum och ut över havet men den verkar inte komma hitåt.

Eljest kan det bli en promenad med barnvagnen idag men jag ska även upp och titta till katterna på Ersboda.

I övrigt tror jag att jag inte har så mycket att göra, kanske tar vi en tur på vår MC ut någonstans och fikar. Jag får se vad det blir.


Just nu 15,6° utanför fönstret och Tomas, farmot och de små är ute och leker på gräsmattan men med gummistövlar på fötterna då det säkert är blött och kallt i gräset men kul verkar dom ha.

Svag ostlig vind och grå himmel men det kan spricka upp

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-07-14 09:15:10

Temperatur: 14,8 °C
Lufttryck: 1009,6 hPa och Rising
Luftfuktighet: 70 %
Vindstyrka: 2,3 m/s från E,
i byarna 3,4 m/s
Kyleffekt: 14,6 °C
Inne hos oss. Temp: 21,9 °C Fukt: 50 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,9 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 12,0 mm
Året: 180,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
17,8 °C
Klockan:
06:17
Temp - Max:
23,4 °C
Klockan:
12:28
Temp - Min:
10,5 °C
Klockan:
03:35
Temp - Min:
5,7 °C
Klockan:
03:09
Lufttryck - Max:
1009,9 hPa
Klockan:
01:44
Lufttryck - Max:
1009,7 hPa
Klockan:
23:38
Lufttryck - Min:
1008,4 hPa
Klockan:
04:21
Lufttryck - Min:
1006,4 hPa
Klockan:
02:09


Dagens sol och måntider. 

Gryning: -----
Sol upp: 02:53
Sol ned: 22:35
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 19:42 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 18s less daylight tomorrow
Måne upp: 20:40
Månfas:
Waxing Gibbous
 Moon
Måne ned: 00:50


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser himmlen ut

 


och bakom stugan där än ingen björn luffsat fram, inte heller någon älg men kanske nån ekorre men den känner nog inte kameran av såvida den inte sätter sig framför den.

   


Vila i frid Tommy.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards