jans

Alla inlägg den 17 juli 2019

Av Jan Sandström - 17 juli 2019 17:20

Intressant.
NASA sänder månlandningen i realtid exakt 50 år efteråt.
https://apolloinrealtime.org/11/

 


Eljest gick åskan här omkring så jag har legat ute i husvagnen och läst.
Nu tror jag att det är dags att gå in och äta middag.

Av Jan Sandström - 17 juli 2019 08:31

Men även solen har sina fläckar, så är det även mygg i paradiset.    


Onsdag den 17/7

Men det finns ju hjälpmedel, inte mot solfläckar men mot mygg.

 

Den  här har vi normalt inne i sovrummet när vi sover med öppet fönster men nu fick jag ta ut den och sätta in en ny platta.


Men till ordningen, igår kände jag mig lite rastlös så jag packade hojen och åkte hit till stugan för att greja i bygget.

Hann planera lite och sätta tejp på väggarna där jag vill ha uttag och där routern, värmepumpen och annat ska sitta.

Kaffe på altanen då jag fick mess från Maria som är i flyttartagen att dom ville ha mig med för att köpa diskmaskin.


Jag kollade på nätet och hittade en eller två som kunde passa.

Dom skulle köra någr lass med småsaker och till slut satt jag på hojen igen på väg in till stan.

Vi har ju bara 4,4 mil så det är inte så långt med våra mått mätt här uppe i norr.

Jag hade även mer jag ville ha hit men rymde inte första vändan och min skruvdragare låg då i milen tjejerna lånat.

Passade på att äta mat innan det bar av till Elgiganten där min utsedda maskin inte fanns hemma och så fick vi reda på att den var lite för billig så tjejerna köpte en snäppet dyrare och bättre.


Iväg upp till Umedalen tvärs genom stan men där gick det som en dans när tjejerna tog tag i diskmaskinen och bar in den.

Jag fick hjälpa till med att bära läckagebrickan som ska ligga under.

Men jag fick kolla att det inte är några problem att installera den, bara att skruva ut ett underskåp och plugga in den men det får bli senare.


Jag åkte och tankade innan det bar av hit till stugan igen.

Men då var jag slutkörd så jag gjorde eld i badtunnan och efter lite datorsurf, mer ved i kaminen och lite TV blev det ett skönt bad.


Jag fick för mig att ligga i husvagnen men det skulle jag ha tänkt på tidigare för den var ganska råkall så jag gick in igen. Fast det hade säkert varit skönt där ändå om jag först hade kommit ihåg att ta med boken ut.


Nu läste jag några sidor innan jag sov, vid 4 var jag upp och fick titta på haren som satt en bit bortanför badtunnan och åt på ängens grönska.

Jag fotade den ju tidigare förra månaden då den satt på gräsmattan och åt rödklövern.

     


Steg upp ½8 och det var fint men morgonsvalt med 14 grader ungefär.

Idag blir det jobb jobb jobb så tjejerna som straxt är igång med flytt av möbler får sköta sig själv med hjälp av deras syskon och andra.

Jag skulle nog mest ha varit ivägen om jag inte sysslat med att få in diskmaskinen men den kan jag ta om ett par dagar eller när jag nu åker hem.

Jag har kaffe och ost till mackorna så jag klarar mig säkert i 3 dagar.


Det är vindstilla här på altanen men en nordlig vind så det är bara här det är lugnt, kanske därför myggen trivs hos mig.

Det har varit soligt men nu har det mulnat på lite och


Temp här är

11.5°C
56%
2019-07-17 09:02
14.7°C
2019-07-17 08:56

och väderstationen inne i stan visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2019-07-17 09:00:10

Temperatur: 19,4 °C
Lufttryck: 1008,5 hPa och Falling
Luftfuktighet: 47 %
Vindstyrka: 2,1 m/s från NNE,
i byarna 3,1 m/s
Kyleffekt: 19,4 °C
Inne hos oss. Temp: 21,5 °C Fukt: 49 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 20,7 mm
Året: 188,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
20,3 °C
Klockan:
08:37
Temp - Max:
21,6 °C
Klockan:
17:07
Temp - Min:
7,4 °C
Klockan:
04:45
Temp - Min:
10,1 °C
Klockan:
23:59
Lufttryck - Max:
1009,6 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1009,7 hPa
Klockan:
23:34
Lufttryck - Min:
1008,5 hPa
Klockan:
08:18
Lufttryck - Min:
1005,3 hPa
Klockan:
00:49


Dagens sol och måntider. 

Gryning: -----
Sol upp: 03:02
Sol ned: 22:26
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 19:24 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 36s less daylight tomorrow
Måne upp: 23:03
Månfas:
Full moon
 Moon
Måne ned: 03:22


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Prognosen från YR säger regn här från ettiden så så är det till att dra på och jobba.


Så här ser det ut här

 

 


Och himlen inne i stan som den såg ut tidigare i morse.

   


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards