jans

Alla inlägg den 18 juli 2019

Av Jan Sandström - 18 juli 2019 08:42

Det har spökat här igår kväll och inatt.             


Torsdag den 18/7 är det idag och jag överlevde natten.


Igår jobbade jag på i lillstugan, gäststugan vi (jag) så sakta försökte få i ordning på och lite längre hann jag då så länge vädret var skapligt fint men så började molnen dra ihop sig och temperaturen som legat på runt 20 och över föll.


Det kom lite lätt regn och åskan drog in söderifrån in mot Umeå.

Inger drog ut datorerna där hemma men här kom inte åskan så nära, den dundrade bara avlägset lite runt omkring.

Jag hoppades att tjejerna hunnit flytta allt deras bohag, 2 sängar, byrå och bokhylla eller vad mer dem kunde ha där i källaren.

Nu har de skådat ljuset och bor på tredje våningen på Umedalen, ÄNTLIGEN.


Jag gjorde kaffe, tog boken och gick ut i husvagnen där det var lite varmare och ändå hade jag kontakt med väder och vind.

Jag iddes inte göra eld i badtunnan igår utan satt här inne med datorn innan jag satte på en film då det började spöka.


Av och till rasslade det till runt kaminen men när jag kikade in i den var den tom, eljest trodde jag det var en fågel som ramlat ned men jag hittade inget som kunde orsaka rasslet.

Det lät som vassa klor som raspade mot något. Möss tänkte jag också och det var väl en trolig orsak tänkte jag då.


Gick isäng vid 23 och läste lite i boken, somnade men vaknade vid 2.

Då hörde jag det igen, raspandet av klor men det var inte därför jag hade svårt att somna om utan värken i händerna.

Jag hade ju jobbat på och grejat, borrat och sågat under dagen och ångrade nästan att jag inte värmt upp tunnan för ett skönt bad.


Somnat om måste jag ha gjort för jag vaknade av klockradion 07:30 (bättre så Anders   )

Frukost och det är bara 10 grader ute så jag satte mig här i soffan då, raspande och prasslande


och så

 

kom spöket framkravlande på rumsmattan.


 

En liten söt fladdermus.

Men den verkade medtagen och det förstår jag för hu länge har den varit instängd här i huset eller kom den in häromnatten då jag sover med öppet fönster.


Jag tog fram en större bytta och fick in den där, gick ut och öppnade men den kunde inte flyga utan landade efter en bit på gräsmattan.

Det förklarar ju raspandet av klor för den har ju klor på vingarna när den tar sig fram och klättrar.


Fram med byttan igen och så fick jag in den i den, nu gick jag till vedboden där den fick klättra upp på veden upp mot taket.

Jag hoppas bara att den återhämtar sig igen för fladdermöss är nyttodjur och äter otroliga mängder mygg.


Men jag hade nästan rätt när jag trodde att det var en mus, fast den här fladdrade och det är andra gången vi har en sådan inne.

förra gången var när vi nyköpt stugan, något av de första åren då det satt en på vedkorgen men den klarade sig inte och var mycket mindre.

Så har vi haft en i förrådet men den var kry och satt under takplåten och tittade ut eller vad den nu gjorde.

Men jag vet att vi har fladdermöss och jag undrar om dom inte bor uppe på vinden men det är inga mängder av dem.


Idag ska jag kanske få besök, Inger ringde igår och sa att hon skulle komma upp så det är bäst att sätta fart.

Vattna fiskarna och mata blommorna eller vad Povel sjöng om i gräsänkling blues, men jag behöver bara mata blommorna och JOBBA.


Det ska bli skapligt väder idag enligt prognosen, kanske ingen högsommarvärme men fint ändå.

Jag har ingen väderrapport från väderstationen då dom där i stan inte lyckats starta min laptop som står där uppe på hyllan i kontoret. 

Hur svårt ska det vara att trycka på en knapp men man måste kanske ta en pall och stå på så att man ser var startknappen är.

Jag har aldrig fått till det så att den autostartar när man slår på strömmen för den står där utan batteri isatt. 


Men här har jag nu 14,4 grader och inne i stan har dom 15,8 grader allt enligt Telldus 

I frysboxen inne i stan är det -26,1 grader och jag har ju faktiskt fått upp den från -30 nånting som det var tidigare.

Men boxen är gammal så jag vågar inte riktigt röra på termostaten för då lägger den väl av helt.


Så här ser himlen ut där hemma

 


och så här ser det ut här och nu ska jag straxt klä på mig och gå ut till bygget.

Men jag ger mig nog inte på att dra nätverkskabeln själv för jag måste nog vara på två ställen samtidigt och så måste jag ha en sådan där grovsugare till dammsugaren för det står vatten i slangen vi grävde ned och där kabeln ska in.

Suger jag in en tråd/snöre nu så fyller jag väl dammsugaren med vatten så att den brinner upp.


Så här ser det ut här ute. Och nu får jag sluta svamla på.

 

Jo Maria du kan nog använda mitt IKEAfamily.

  





Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards