jans

Direktlänk till inlägg 31 juli 2019

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 31 juli 2019 07:45

Onsdag den sista juli.


Igår vaknade vi i stugan och skulle bara plocka ihop innan vi åkte hit hem till stan igen.
Men först ville jag kolla under husvagnen

 

då man på nätet säger att kylskåpet får sin förbränningsluft underifrån genom en ventil i golvet.
Jag var ganska säker på att jag inte hade någon sådan utan den luften sögs in från framkant nere vid golvet, och visst hade jag rätt.

Hittade då ingen ventil eller något som kunde släppa in luft till kylskåpet.


Vi lastade grejor och Gunnar innan vi åkte in till stan.

Inger blev barnvakt till de små och jag åkte till Ersboda där jag tittade till de andra barnbarnen som bara mådde fint. 

 

Fast först höll jag på att slå ihjäl Norton ute i hallen då jag kom in.

Jag böjde mig ned och hade slängt axelväskan bakom ryggen men då jag klappade kisse så kom väskan farande...

Han blev såklart rädd men efter ett tag kom han och gosade, även Bella kom fram så jag fick klappa henne och nutad med mat blev dem.


 

Norton äter och Bella till höger.


Hittade några bilder jag tog när det var varmt och vi kommit hem från stugan.

Då låg Gunnar på trottoarkanten som om han var påkörd, men svansen avslöjade liv i han.

 


Men när jag hämtat kameran så skulle han givetvis sätta sig upp igen innan han lufsade iväg någonstans.


 


I övrigt blev det nog inte så mycket gjort igår, umgicks bara med familjen och senare blev det datorn och en ny TV-serie från Netflix som heter Another Life och var sisådär. Ungefär som många andra planetserier.


Det blev kväll och sängen med boken en stund innan jag somnade, har bara varit upp två gånger inatt så en bra natt alltså med inte så mycket värk.


Upp före 7, raka mig och så sitter jag här med kaffe, mackorna ligger redan i magen, ja kaffet också.


Idag funderar jag på att åka en sväng på min MC, fast hur var det nu med att planera saker och ting på egen hand.

Det brukar ju vara vanligt (vanligast) att någon annan kommer med några andra planer för mig.

Igår var ju en kall dag men idag är det lite varmare, solen skiner men det blåser en nordvind så jag har suttit inne.

Gunnar däremot ligger och sover där ute så jag ska straxt gå ut med mat till han.

 


Just nu har jag 12,5° utanför fönstret, i skugga men mitt i vinden.


Väderstationen visar, Jodå nu är sidan igång igen. Felet var en obetald räkning. Riksnet eller vem det nu var hade gått över till E-faktura utan att säga till i förväg och den var bortsorterad som skräp. Men nu är mina sidor uppe igen och jag har uppdaterat den lite.


I alla fall, väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-07-31 08:00:10

Temperatur: 13,6 °C
Lufttryck: 1016,9 hPa och Rising
Luftfuktighet: 55 %
Vindstyrka: 3,9 m/s från N,
i byarna 5,4 m/s
Kyleffekt: 12,4 °C
Inne hos oss. Temp: 22,3 °C Fukt: 47 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 21,3 mm
Året: 189,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
14,2 °C
Klockan:
07:42
Temp - Max:
17,5 °C
Klockan:
15:35
Temp - Min:
11,0 °C
Klockan:
04:07
Temp - Min:
8,0 °C
Klockan:
03:07
Lufttryck - Max:
1016,9 hPa
Klockan:
07:59
Lufttryck - Max:
1018,1 hPa
Klockan:
10:04
Lufttryck - Min:
1015,8 hPa
Klockan:
00:07
Lufttryck - Min:
1015,3 hPa
Klockan:
20:35


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 02:14
Sol upp: 03:44
Sol ned: 21:44
Skymning: 23:12
Dagsljus: 20:58 tim:min
Dag längd: 18:00 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 19s less daylight tomorrow
Måne upp: 02:32
Månfas:
Waning Crescent
 Moon
Måne ned: 21:33


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här såg himlen ut för en stund sedan

 


Trädgården från mitt fönster

 


och bakom stugan.

 


Matinéfilm blir det i eftermiddag.

Ett hus i Marocko, (Rock the Casbah (original title))

SVT1, Idag 15:30 - 17:10

6.5 IMDb, 2013, Dramakomedi, Marocko, 100min

I en villa i Tanger samlas familjen till den nyss bortgångne magnaten och patriarken Moulay för att tillsammans genomgå de sedvanliga tre sorgedagarna. Men lugnet störs när Sofia, den rebelliska yngsta dottern, återvänder till Marocko.

  








 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Torsdag 18 april 08:34

Torsdag den 18/4 3 dagar kvar   Idag hade min mor födelsedag och hon skulle ha blivit 106 år idag.   Igår hände bajemig ingenting här, jo jag ringde två samtal eljest satt jag lite här vid datorn och mest i soffan och läste boken jag lånat ...

Av Jan Sandström - Onsdag 17 april 07:43

Onsdag den 17/4   Igår fick jag mycket gjort. Skottade snö såklart men brunnen har tinat upp så jag kunde lyfta på locket och det såg fint ut, men Lycka som hängde med mig hela tiden var nyfiken och nära på att hoppa ned. Då hade det blivit k...

Av Jan Sandström - Tisdag 16 april 07:45

Tisdag den 16/4 och 5 dagar kvar.   Idag har min brorson Mikael födelsedag och hela 50 år blir lillgrabben så   Från farbror och "faster". Vi ska komma och fika i stugan då ni är där. Flertal gånger har vi varit förbi men ingen hemma....

Av Jan Sandström - Måndag 15 april 08:36

Måndag den 15/4   Igår började och slutade dagen men jakt på vilt här hemma. Lycka kom först in med en mus som hon släppte loss och den kutade runt och katten efter. Jättekul tyckte katten men musen var nog mindre nöjd.       Den är b...

Av Jan Sandström - Söndag 14 april 07:38

Söndag den 14/4   Igår började jag riva lite i varmförrådet efter att ha skiftat tillbaks till rätt husvagnsdäck, fick ju lämna in och byta ventil på det också. I höstas upptäckte jag att vänster var platt och nu höger däck, på båda har ventile...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards