jans

Alla inlägg under juli 2019

Av Jan Sandström - 27 juli 2019 20:41

Och som jag skrev i morse hade jag inga planer och lika bra det.
Jag åkte till Stöcksjö där det var skönt ute på altanen med lilla Lycka bredvid mig då jag skrev morgonens blogginlägg.

 

Jag tog ett bättre kort av de där tranorna ute på åkern.

 

Till sånt räcker inte mobilen långt.

Jag hade just tänkt göra kaffe då jag fick ett mess av två vänner med förfrågan om att åka ut och köra MC.
Efter en kort funderare så nappade jag på det urdumma erbjudandet, tempen hade stigit närmare +30°


Men jag tog in Lycka som verkade nöjd med mitt besök och så klädde jag på mig och körde till Teg där de andra väntade.

Jag såg att klockan blivit mycket och att jag borde äta något så först hem på Västerslätt där jag slängde i mig två mackor, kokade vatten i termosen och tog med en dubbelmacka med kaviar och ost och så åkte vi iväg men först tankade jag på Kronoparken och så bar det iväg upp efter E12. Det blev stopp vid Tallbacken där vi drack kaffe.

Sedan vidare mot Lycksele men vi svängde av och körde via Ekorrsel och kaffe efter vägen.

 

Jag förstår inte varför dom inte stannade i skuggan när tempen ligger på +34°
Det var svettigt men jag hade tagit ut fodret ur jackan och lite kläder, körde dessutom utan handskar.
Till Vindeln där jag ledde dem ned till Kvarnområdet där vi köpte glass och en läsk för mig, KALL var den och GOD.


Sedan ned mot Umeå men jag avvek och körde upp till stugan där jag plockade 3 liter jordgubbar, minst och hämtade ett par verktyg och så hem där jag duschade och sköljde upp lite kläder.

Middag och nu sitter jag här och ser på Morden i Midsomer OCH progrem om Marssonderna.

Men nu ska jag gå ut till Inger där det blivit lite svalare.


Av Jan Sandström - 27 juli 2019 13:52

Ekorrsel och kaffe.

Av Jan Sandström - 27 juli 2019 09:32

Lördag den 27/7


Paradiset 2 är ingen egentlig gatuadress utan här där jag nu sitter och njuter då jag bloggar.

 


Jag är alltså ute hos Anders i Stöcksjö.

Och på åkern gåt eller står två tranor men mobilkameran är inte den bästa på att zooma in.

 


Igår var en riktigt varm dag där jag var nära på att få värmeslag så det blev ingenting gjort igår mer än upgicks med barn och alla barnbarn, förutom de fyrbenta, det tag jag igen nu när jag får ha Lycka här bredvid mig.

 


Men  det var skönt igår med en rent utav kall dusch och sedan satt jag inne på kvällen och såg om månlandningen och tidiga planer på att åka till Mars.


Gick isäng tidigt då jag höll på att somna på stolen men glömde ta Alvedon vilket straffade sig senare då jag vaknade med hisklig värk så då blev det vita piller och salva.

Ena fläkten skar ihop med ett gnissel, jag som smort upp motorn för ett par dagar sedan efter förra haveriet.

Får ta den igen senare idag så kanske den håller till tisdag när värmen försvunnit.


Gunnar kom in några gånger och åt och jag sov skapligt med bara påslakan på mig och 7 var jag uppe igen.


Frukost ute och det var en skön morgon men mina webbsidor fungerar inte ännu.

Tomas med familj ska åka ut och bada någonstans, Inger hemma med blommorna och jag tog min MC hit då Maria först skulle låna bilen och sedan lämna över den till Erik som ska ta med Anna och Emil ut på bad någonstans.


Här är Lycka så kelig och vill/försöker ligga på datorn :-)

Det är varme men fläktar skönt, ingen aning om temperatur men 25 grader eller nått sådant.

Hemma är det 23,5 i skuggan på altanen och i stugan hela 26 grader i skuggan.

Lycka mår gott och är nyfiken på fåglarna i träd och buskar.

 


Idag blir det nog inte mycket gjort för mig utan bara njuta av värmen och vädret, i skugga någonstans, sitter väl här då jag gjort kaffe och boken har jag med mig.


Så här ser himlen ut på Västerxsslätt

 

man säger ju att gräset är grönare, men himlen är då blåare här söder om Umeå.

Fast det beror nog på kameran.

 


Bakom stugan ser det ut så här.

   







Av Jan Sandström - 26 juli 2019 08:16

Jaha, så hände det igen.

Skulle bara lägga upp ett par bilder till och så försvann allt jag skrivit. och jag var i stort sett klar med inlägget.

Då får det bli en snabb kortversion.


Fredag den 26/7 och dags för månadens räkningar igen.

Igår blev det en promenad då jag tänkt köpa duschslang och handtag på MM men dom hade inte det jag ville ha.

 


Jag kopplade vattenslangen till duschblandaren och spolade i barnpoolen och så badade de små och vi "gamlingar" satt med fötterna i vattnet. Skönt för alla att bada i skuggan och så kom mamma o pappa hem men vi var nog roligare.


Jag lastade motorcykeln med mat och annat och så klädde vi på oss ordentligt i den nästan 30 gradiga värmen.

Körde söderut mot Hörnefors, nästan 3 mil och körde kustvägen, svängde ut till Kråken men där var det fullt på parkeringen så en genväg tvärs över udden till Järnäs och vidare ut till Järnäsklubb där första parkeringen var tom och därifrån gick vi ut till klippor vid havet.


Åt vår mat till måsarnas skränande och såg tärnorna dyka i vattnet. 


         


Efter maten gick vi ut till gästhamnen och köpte mjukglass, te och kaffe som vi åt vid ett bord medan vi tittade på båtar och annat i den sköna kvällsvärmen.


       


En familj bad mig fota dem med en mobil vilket jag gjorde och så blev det en del prat, som Inger stod för största delen av från vår sida.


Tittade runt lite på vägen tillbaks till hojen.


     


Klädde på oss och det var fortfarande över 22 grader efter 21 på kvällen då jag bara körde in till Levar, vid Nordmaling och så E4 hela vägen hem.

Det blev nästan 15 mil skön MC-tur och utflykt.


Här hemma blev det mer te och kaffe och klockan var nästan 23 på kvällen men fuktigheten hade stigit upp mot 80% så jag trodde det skulle bli nått åskväder under natten.

På väg hem låg dimman tät på vissa ställen över åkrar och ängar.


Lite data för mig innan boken och sängen runt midnatt.

Vaknade av värk vid 2 och 4. ½5 kom Gunnar in och åt mat och sedan har jag inte sett till han fast jag suttit här ute ett bra tag.


Idag får jag se vad det blir, borde ta en promenad innan det blir allt för varmt.

26,3 grader på andra sidan huset men nu är det inte riktigt i skugga, bara lite då solen står tvärsöver från öster.

Det är 23 grader i skuggan uppe i stugan så det stämmer nog med tempen här.


Dom har inte fått igång mina webbsidor på vasterslatt.se så ingen väderstation idag heller.

Men så här ser/såg himlen ut tidigare och det är väl bara klarare nu.

 


Här ute sitter jag och ska straxt ögna igenom dagens VK

 


Tomten såg ut så här innan barnbarn och farmor gick ut.

 


och i stugan.

   

Av Jan Sandström - 25 juli 2019 08:50

Torsdag den 25/7


Idag fyller svägerskan Margareta år och hon blir ett år äldre än ifjol.

Fast vänt nu, jag skulle ju inte räkna åldern i år utan i % så hon blir en % äldre idag.

Grattis säger jag och syrran ringer säkert OM hon nu får tid från barnbarnen.


Igår blev det verkligen inte mycket gjort för mig, rent utav ingenting förutom att jag skjutsade Tomas och Sara till stan och senare körde jag hem Anna och Emil, då med Tomas Citroën, men vilken vedervärdig bil, Fransmännen har en säregen unik stil.

Men det handlar väl om smak och tycke, bekvämt åker man då i dem men automatväxeln var konstig tycker jag.


Tomas hämtade Anna och Emil som fick leka med Harry och Alex här ute på tomten och dom hade nog så kul man kan ha med vattenpoolen och rutschkanan.

Det kommer att bli ännu roligare när de blir några år äldre dem också för 1½ och snart 4 är stor åldersskillnad när det gäller lekbeteendet.

Men kul hade dom och farfar var då slutkörd fast jag mest tittade på.


Vi, jag och Inger hade ju hand om barnbarnen igår, inatt och nu på förmiddan eller när nu föräldrarna kommer hit hem igen.

Men det går bara bra och jag har fått en stund här ute på altanen med Gunnar.

Det tog lite tid innan han kom men så såg jag han hos grannen med något som han skämdes över när jag gick dit.

Han hade tagit en liten gråsparv och det vet han att fåglar ska han låta vara.


I alla fall blev det TV för mig och från månlandningen och en massa annat från rymden och utvecklingen där.

Allt från SVTplay.

Det blev sängen och Inger lade sig ute på altanen.

Jag sov gott här inne eller jag sov som jag brukar med att vakna några gånger med värk.

Konstigt att jag har ont när det är så här varmt, då brukar jag ju må bra men det är väl åldern.


Upp vid 7 och då steg även småttingarna upp och resten har jag skrivit om men inte att jag läst VK på nätet och skrivit några kommentarsinlägg där.


Mina webbsidor ligger nere men tydligen även vår E-post och domänen vasterslatt.se har tydligen blivit borttagen av någon anledning.

Kan föreningen glömt att betala räkningen till Riksnet?


Idag har jag i alla fall tänkt ta en promenad och över till MM för att se om dom har nån duschslang och kanske handtag, det vi har har sprungit läck.
Det är en packning i duschmunstycket som oftare och oftare trängs ut så det sprutar snett omkring och nu är jag less på att skruva upp och stoppa tillbaks den igen.

Jag skulle ju kunna limma ihop allt men det är omständligt det också.


Det blir en varm dag idag och troligen varmare än tidigare dagar för det var 22 grader klockan 7 i morse.

Det är 24 grader i stugan, ute alltså och här har jag 28,7 grader i skuggan.
Väderstationens webbsida ligger ju nere så den kan jag inte få fram men det är varmt, vindstilla och sol från en klarblå himmel.
Så nu har Gunnar sökt skugga under någon buske.


Den som uppfann den blanka bildskärmen skulle ha stryk för han har nog bara suttit instängd i en mörk garderob.

 


Så här såg det ut för en stund sedan här hemma i Umeå och jag ska gå in och dricka ett stort glas vatten.
       

Av Jan Sandström - 24 juli 2019 08:43

Onsdag den 24/7

Och tänk, nu är det bara 5 månader kvar till julafton.  


Men igår då, jag gjorde inte så mycket, åkte först till Biltema där jag köpte småsaker som behövs till bygget.

Sedan var jag bara hemma och mest på dåligt humör enligt de andra så jag gick isäng.men innan det så kom Erik förbi fast det var inte han som orsakade humöret.

Det var nog andra orsaker som värk, allergi och min ålder. Det är väldigt praktiskt att skylla på åldern för den kan man ändå inte göra något åt.     


Jag var orolig över att Gunnar inte visat sig hemma å hela dagen, inte vanligt att han gör så eller han kan vara borta men någon gång på morgonen eller framåt eftermiddag/kväll när det blivit svalare brukar han komma.

Så jag var orolig över han men sent på kvällen när jag gått isäng kom han hem och åt lite mat enligt Inger.

Men det är inte lätt för han med sin tjocka päls och tempen håller sig runt 30 grader i skuggan. Då ligger han mest och trycker under några buskar.


Jag såg lite TV igår, månlandningsprogram från SVTplay innan det blev sängen på riktigt.

Jag somnade tidigt men har varit upp några gånger med värk. Faktiskt ovanligt att jag har det när det är varmt.

Då brukar ju kroppen må fint men händerna värker men jag har ju så svårt att ta det lugnt ed dem, däremot har jag varit uselt dålig på promenader.

Tänkte ta en sådan igår men då dök Erik upp så det blev inget då. Nu då, nä nu har jag ont i fötterna, tårna gör ont men det kan lätta och ge med sig. Det brukar det göra.


Jag steg upp vid 7, frukost här ute och Gunnar kom hem när jag ropade på han så det blev mat och han fick även tonfisk, fast den ratade han just nu.

Efter att ha ätit lite och då menar jag lite drog han iväg igen till sin svala plats under någon buske hos någon granne.


Jag har inga planer för dagen, det få de andra stå för. Jag får göra det dom planerat om inte så tar jag väl en tur ut å hojen och tar med kaffe och gasköket.

Det lär bli en väldigt varm dag idag och när jag gick ut var det 16 grader, det kändes skönt, mulet och ingen vind.

Men nu har det klarnat upp och himlen är klarblå.


Jo mina webbsidor fungerar ju inte så jag får inget väder från stationen.

Felanmälde tidigare i morse så jag får se vad dom säger på Riksnet. I övrigt fungerar nätet för mig.

Det är bara mina sidor på vasterslatt.se som inte är igång och läsbara. Det verkade som om jag kan lägga upp och komma åt via FTP.

nä nu när jag testade gick det inte det heller.


I alla fall visar Telldus termometer på 23,3 grader .


Så här ser det ut, bara jag startar mobilen och laddar ned/upp bilderna.

       

Tomas gick just iväg över till några vänner för morgonkaffe och jag ska gå in och fylla på min mugg, 3 dl är inte mycket på morgonen, behöver lika mycket till.

 







Av Jan Sandström - 23 juli 2019 19:48

Det verkar vara problem med Riksnet för båda mina sidor ligger nere just nu.
http://sandstrom.vasterslatt.se/

http://janecd.vasterslatt.se/


Men förhoppningsvis är det inte mitt problem utan deras och att det kommer igång igen.

Av Jan Sandström - 23 juli 2019 09:08

Tisdag den 23/7


Igår var en varm dag, familjen åkte till Anders i Stöcksjö där de badade och hade trevligt.

Jag tog en MC-tur och det blev norrut efter kusten via Ratan där jag först tänkt fika men jag körde bara förbi, orkade inte stanna och klä av mig för fika och sedan klä på mig allt igen utan jag körde till Dalkarså där det sedan blev E4 direkt hem igen och det blev kaffe.

Satt ute i skuggan med boken tills de andra kom hem och det blev livat i holken igen med de två små.


Så jag gjorde inte så mycket igår men Anders var här och då Inger skulle vara barnvakt på kvällen åkte han och jag upp till min bror som fyllt 70 vid midsommar.

Det var bara vi där då så vi fick en lång härlig kväll med kaffe, tårta m.m och en massa trevligt prat ute på altanen ända till tio.

Det var ett tag sedan jag var hem till brorsan och dom har gjort riktigt fint, fontänen var jag imponerad över och en sådan eller liknande skulle jag vilja ha uppe på altanen.

 

Det syns inte men det kommer vatten upp runt belysningen och det rinner ned efter utsidan ned i tråget som finns under gruset.


Anders skjutsade hem mig och jag satt en stund vid datorn innan det blev sängen vid midnatt och det var fortfarande varmt ute.

Inger tog sitt täcke och kudde ut på altanen där hon sov på soffan men jag låg inne och läste en stund innan jag somnade OCH HAR SOVIT hela natten.   


Vid 7 var jag uppe igen och har suttit ute på altanen med frukost och läst VK på datorn, där står det om Gonka och Grubbe.

Vi gick i samma klass under många år och bodde inte långt ifrån varandra men häll ändå inte ihop utan vi var i olika gäng eller kompiskretsar. Hans var nog vildare än min.


Det har varit en mulen morgon där man inte vetat om det skulle regna eller inte men jag har suttit ute på altanen med frukost och läst tidningen.

Nu har Inger tagit de små och gått till lekparken, jag ska skriva det här och sedan åka till Biltema och köpa några grejor till bygget.

Det får bli bilen då jag ska köpa långa VP-rör och dom blir svåra att ta hem på hojen.


Det ser ut att bli en fin dag även idag om än inte lika varm som igår.

Molnen drar nu undan ganska fort

   


Men nu drog det in nya moln men det är mycket blått där uppe fast det blåser idag, kan vara skönt om det är varmt.


Dumbom sänds på TV som matinéfilm idag och den är sevärd där Nils Poppe spelar två roller.


+21,3° utanför fönstret och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-07-23 09:30:10

Temperatur: 20,1 °C
Lufttryck: 1011,1 hPa och Rising
Luftfuktighet: 78 %
Vindstyrka: 3,4 m/s från SE,
i byarna 4,4 m/s
Kyleffekt: 20,1 °C
Inne hos oss. Temp: 23,6 °C Fukt: 57 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 21,3 mm
Året: 189,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
20,2 °C
Klockan:
09:27
Temp - Max:
30,7 °C
Klockan:
17:08
Temp - Min:
14,2 °C
Klockan:
04:38
Temp - Min:
10,8 °C
Klockan:
03:44
Lufttryck - Max:
1011,2 hPa
Klockan:
09:21
Lufttryck - Max:
1011,3 hPa
Klockan:
00:44
Lufttryck - Min:
1008,9 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1007,9 hPa
Klockan:
19:41


Dagens sol och måntider. 

Gryning: -----
Sol upp: 03:20
Sol ned: 22:09
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 18:49 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 1s less daylight tomorrow
Måne upp: 23:39
Månfas:
Waning Gibbous
 Moon
Måne ned: 11:17


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här ser det ut här ute.

 

Nu gick solen i moln när jag sparade den här bilden.

 

 








Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards