jans

Alla inlägg under juli 2019

Av Jan Sandström - 23 juli 2019 00:00

Egentligen borde man ligga ute på altanen.

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-07-23 00:00:10

Temperatur: 19,2 °C
Lufttryck: 1008,9 hPa och Rising
Luftfuktighet: 82 %
Vindstyrka: 2,5 m/s från SE,
i byarna 3,4 m/s
Kyleffekt: 19,2 °C
Inne hos oss. Temp: 23,9 °C Fukt: 56 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 21,3 mm
Året: 189,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
19,2 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
30,7 °C
Klockan:
17:08
Temp - Min:
19,2 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
10,8 °C
Klockan:
03:44
Lufttryck - Max:
1008,9 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1011,3 hPa
Klockan:
00:44
Lufttryck - Min:
1008,9 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1007,9 hPa
Klockan:
19:41


Dagens sol och måntider. 

Gryning: -----
Sol upp: 03:20
Sol ned: 22:09
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 18:49 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 58s less daylight tomorrow
Måne upp: 23:39
Månfas:
Waning Gibbous
 Moon
Måne ned: 11:17


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Av Jan Sandström - 22 juli 2019 09:03

Måndag   den 22/7   


Igår bobbade vi, jag och Anders som kom upp, på lillstugan.

Vi gjorde i ordning takfotsbrädan och då plåttaket blev lagt snett blev vi tvugna att förlänga takstolarna så att det blir lämpligt avstånd för takfotsplåten och senare hängrännan.


Först mot norr där det var väldigt snett

 


och sedan söder där det inte far fullt lika snett och stort överhäng.

 


Men jag hade även valt en något längre takplåt än vad som följde med "byggsatsen" allt för att passa till isoleringen som ska göras.

 

Nu blir det ändå tjockare isolering då jag bytt ur en 95 mm till en 120 mm tjock.


Nätverket är sjösatt men routern behöver justeras och göras i ordning tror jag.

Åtminstone byta namn då den har Peters gamla namn på sitt nät.


Vi åt jordgubbar med glass och så åkte Anders och Lycka hem, hon hade fått följa med och känna på blåbärsriset under tassarna.

Inger åkte ganska tidigt hem till stan och tog med Gunnar.


När Anders åkt var jag fundersam på om jag skulle stanna kvar i stugan till idag men efter att ha plockat undan och grejat lite blev det ändå så att jag körde hem mot kvällen.


Här hemma satt Inger och Maria ute på altanen och hade ätit slut på jordgubbar så jag tog en mugg kaffe och en liten glasstrut.

Datorjobb där jag gick igenom mejl och sorterade ut räkningar m.m

Vi fick en saftig räkning från Norge för vägtull då vi körde där i våras.

Drygt 22 kr skulle de ha av mig så den betalade jag direkt och så den där lofttrappan jag beställde från BYGGmax.


Det blev sängen och jag hade värk i kroppen, händer och tår och två tår var/är svullna, en är den jag sparkade i tidigare och så den utmed.

Men det är nog min artros som jävlas, somnade ändå och som vanligt vaknade jag vid 2.


Måndag så i morse blev det högt blodsocker med


7,0 mmol och vikten 79,9 kg 


Frukost ute och Inger var uppe och tog hand om barnbarnen så föräldrarna fick en sovmorgon.

Jag tog hand om mina trädgårdsdjur småfåglarna som fick mat i automaterna och friskt rent vatten i fågelbadet.

 

Det sitter på gamla flaggstångsfästet jag en gång tänkt använda till att bygga ett litet runt tak som en svamp men det har aldrig blivit av.

Nu ska vi plantera blommor runt och jag ska se om jag kan få tag på eller göra ett finare fågelbad där.

Det hade jag också planer på en gång att göra ett fågelbad med rinnande vatten i en spiral runt och så nån dammbyggnad runt, det var innan vi byggde kryddträdgården med dammen.


Inger tog småttingarna och gick till lekparken och i eftermiddag ska vi eller vissa av oss åka till Anders i Stöcksjö och bada, äta, fika, sova. Jag gör nog det sista i skuggan någonstans. Kanske stannar hemma också och sover här.


Det är matinéfilm idag och en gammal repris på repris på eller för 27:de gången. det är

En karl i köket

SVT1, Idag 15:30 - 17:05

1954, Komedi, Sverige, 94min

Olle är hovmästare men med hjälp av ett lån har han planer på att bli hotellägare. Olle blir dock lurad av sin långivare och är nu skuldsatt upp över öronen. Han ser sig ingen annan råd än att söka jobb, och svarar på en hembiträdesannons.
Faktiskt en riktigt mysig film och bra årgång på den  
Men vem sitter inne och ser på TV i det här vädret, det skulle i så fall vara för att det är svalare inne. 

Just nu har jag 24,4° här ute i skuggan, nästan vindstilla och solen skiner från en blå himmel.

 


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-07-22 09:45:10

Temperatur: 26,5 °C
Lufttryck: 1010,2 hPa och Falling
Luftfuktighet: 37 %
Vindstyrka: 1,8 m/s från SSE,
i byarna 2,7 m/s
Kyleffekt: 26,5 °C
Inne hos oss. Temp: 23,4 °C Fukt: 52 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 21,3 mm
Året: 189,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
26,7 °C
Klockan:
09:36
Temp - Max:
27,3 °C
Klockan:
17:11
Temp - Min:
10,8 °C
Klockan:
03:44
Temp - Min:
9,0 °C
Klockan:
03:39
Lufttryck - Max:
1011,3 hPa
Klockan:
00:44
Lufttryck - Max:
1012,4 hPa
Klockan:
01:24
Lufttryck - Min:
1009,9 hPa
Klockan:
08:52
Lufttryck - Min:
1010,2 hPa
Klockan:
20:08


Dagens sol och måntider. 

Gryning: -----
Sol upp: 03:17
Sol ned: 22:12
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 18:55 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 58s less daylight tomorrow
Måne upp: 23:36
Månfas:
Waning Gibbous
 Moon
Måne ned: 09:55


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser trädgården ut hos oss idag.

 


 


I stugan ser det också skönt ut.

     

Fast här i stan får jag vila upp mig lite, ska ut och handla lite som behövs till bygget men eljest inget speciellt på gång.
Tills barnen hittar på något att göra för mig.

 





Av Jan Sandström - 21 juli 2019 08:28

Söndag den 21/7


Igår jobbade jag i bygget, av och till men jag kopplade nätverkssladden och satte dit Peters gamla router jag fått.

OCH det fungerade.  


Men det blev även lite annat pyssel då en bil kom till oss.

Vi fick besök så då fick jag lägga bort skruvdragaren och äntligen blev det kaffe.

Vi satt på altanen med vännerna från Västerslätt som var ute och vallade hans gamla mor.


Jag var i alla fall helslut framåt kvällen och skönt att Inger eldat i badtunnan så jag fick krypa ned med min onda kropp i varmt skönt vatten, 38 grader höll det men steg sakta så jag låg inte i så länge. Inger han då i alla fall komma i så vi badade tillsammans.


Vi hade en groda i lilla dammen som får regnvatten från altantaket men då Inger rengjort där var det nästan torrt så jag tog slangen och fyllde på lite mer vatten.

       


Jag såg lite TV om månlandningen som skedde för 50 år sedan innan det blev sängen och kroppen värkte så jag hade tagit Alvedon redan tidigare och det blev en dos till.

Några sidor i boken innan jag släckte men vaknade vid 2, kissade och rörde på mig innan jag gick isäng igen och då kom nattsuddaren Gunnar in och var så kelsjuk så.

Så jag har sovit halvdåligt inatt men redan 7 var jag uppe igen.


Frukost uppe på utsikten då det är varmt och det var vindstilla men har börjat blåsa lite smått, än bara så där sköna fläktar så jag hoppas att det inte blir mer.


Anders ska koma upp och hjälpa till med bygget och då blir det att flytta stegar och få upp ställningen så att vi kan börja med isolering och ytterpanelen.

Sedan blir det in till stan igen och umgås med barn och barnbarn.

Jag ska väl också hjälpa Maria och Mona i deras nya lägenhet, några hyllor som ska sättas upp på väggarna, katterna vill ha något att klättra på.


Solen skiner här ute fast just nu sitter jag på toa, fick gå in då det trängde på. Blev bara så skitnödig.

18,9 grader ute i skuggan. Sydlig vind.


Väderstationen inne i stan visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-07-21 09:00:10

Temperatur: 22,6 °C
Lufttryck: 1012,1 hPa och Falling
Luftfuktighet: 51 %
Vindstyrka: 2,7 m/s från SE,
i byarna 4,1 m/s
Kyleffekt: 22,6 °C
Inne hos oss. Temp: 22,5 °C Fukt: 51 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 21,3 mm
Året: 189,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
22,6 °C
Klockan:
08:43
Temp - Max:
24,4 °C
Klockan:
15:43
Temp - Min:
9,0 °C
Klockan:
03:39
Temp - Min:
8,7 °C
Klockan:
03:42
Lufttryck - Max:
1012,4 hPa
Klockan:
01:24
Lufttryck - Max:
1012,4 hPa
Klockan:
23:53
Lufttryck - Min:
1011,8 hPa
Klockan:
04:00
Lufttryck - Min:
1010,1 hPa
Klockan:
00:12


Dagens sol och måntider. 

Gryning: -----
Sol upp: 03:14
Sol ned: 22:15
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 19:01 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 53s less daylight tomorrow
Måne upp: 23:33
Månfas:
Waning Gibbous
 Moon
Måne ned: 08:33


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och några bilder.

       





Av Jan Sandström - 20 juli 2019 22:44

Fast ett ar är äkta och det andra bara liknar varandra.

 

Mina söner Tomas och Anders är inte tvillingar mer än att det skiljer nästan två år mellan dem.
De små barnbarnen är däremot äkta tvåggstvillingar och Alex till vänster i rosa och Harry i gul tröja.
Men alla lika älskade av pappa och farfar.

Av Jan Sandström - 20 juli 2019 21:45

Det måsta vara nått galet jag gjort i kväll.


Har ju dragit nätverkssladd till lillstugan och satt upp Peters gamla router, kopplat in gamla Telldusstyrningen.






OCH det fungerar   


Men jag kanske behöver hjälp av någon att byta namn från det Åeter hade till något passande här.


Jag har haft och har värk så det var skönt att bada, vamt men inte så länge.


Sedan hjälpte jag en av våra små vänner.

               

Den hade så lite vatten att jag spolade i hängrännan så det fick rinna ned och bli lite varmare.
Om grodan blev glad vet jag ju inte men hoppas den trivs med lite mer vatten.

Nu ska jag pausa filmen om månlandningen och hjälpa Inger med vattenspridaren,


Av Jan Sandström - 20 juli 2019 08:40

Lördag den 20/7


Idag är det 50 år sedan man landade på månen och du kan följa allt i realtid på https://apolloinrealtime.org/11/

OM du har tid och inget annat för dig för det här är långsammare än älgarna i våras.


Igår åkte jag i alla fall in till stan för olika ärenden, katter, installerade diskmaskin och handlade gipsskivor.

Men det skrev jag om redan igår kväll i inlägger Fredag kväll.


Jag var efter det trött och gick isäng och hade värk redan då så det blev alvedon och Diklofenak.

Vaknade ändå efter nån dryg timme med mer värk så jag har haft en halvjobbig natt.


Upp och duscha och nu sitter vi här ute å frukostplatsen.


Idag blir det mer jobb, igår drog jag in nätverkskabeln mellan husen och jag ska se om jag gör i ordning kontakter och uttag idag eljest blir det väl att snickra.


16 grader när vi gick ut och svag, nån sydlig vind men inte helklart utan lite lätta moln.


Inne i stan är det tydligen helklart och vindstilla.

 


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-07-20 09:00:10

Temperatur: 21,1 °C
Lufttryck: 1011,3 hPa och Rising
Luftfuktighet: 57 %
Vindstyrka: 1,7 m/s från SE,
i byarna 3,4 m/s
Kyleffekt: 21,1 °C
Inne hos oss. Temp: 22,7 °C Fukt: 51 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 21,3 mm
Året: 189,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
21,2 °C
Klockan:
08:58
Temp - Max:
24,2 °C
Klockan:
13:20
Temp - Min:
8,7 °C
Klockan:
03:42
Temp - Min:
7,6 °C
Klockan:
03:44
Lufttryck - Max:
1011,5 hPa
Klockan:
08:42
Lufttryck - Max:
1010,9 hPa
Klockan:
07:22
Lufttryck - Min:
1010,1 hPa
Klockan:
00:12
Lufttryck - Min:
1009,1 hPa
Klockan:
18:02


Dagens sol och måntider. 

Gryning: -----
Sol upp: 03:11
Sol ned: 22:18
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 19:07 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 49s less daylight tomorrow
Måne upp: 23:29
Månfas:
Waning Gibbous
 Moon
Måne ned: 07:09


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Det är varmare där än här men vi är ju nästan i fjällen, Orrberget är ju i alla fall över 300 meter. 318 för att vara exaktare.


Så här ser det ut här bakom stugan och åkern.

 


Från frukostplatsen med

 


himlen

   








Av Jan Sandström - 19 juli 2019 21:35

Tidigt åkte jag in till stan och tittade till Norton  och Bella, dom mådde bra och norton kelade en hel del när jag satt ute på balkongen med kaffe och korsord.

Därefter tvärs över stan upp till Umedalen och Maria o Monas nya lägenhet där jag satte in en diskmaskin.

Det var lite småbesvärligt att få bort skåpet men med lite våld så gick det att dra ut.

Borra större hål för slangarna och så läckageskyddet innan diskmaskinen var på plats.


Men tidigare ägaren hade haf en bänkdiskmaskin fast anslutit avloppet fel och när dom tog bort den slangen lämnade dom avloppet öppet.

 

Nu stängde jag bara med dubbla lager silverteejp och virade en tråd runt  så det blev tätt men ska leta fram ett täcklock till det eller så får tjejerna ringa fastighetsskötaren.

Hem till Västerslätt och en filtallrik innan jag kopplade på släpvagnen och lastade på lofttrappan som skulle hit till gäststugan.

Till BYGGmax där det var fullt med folk och jag lade på tre gipsskivor men det tog tid innan jag fick mätat och kunde betala.


Till stugan där jag möttes av en låst dörr, jag som skulle hämta Inger för att åka ned till Hundsjön där Tomas var med baren.

Jag iddes inte åka tillbaks en mil uta gjorde kaffe och en sörgås, satte mig ute på altanen och läste i boken.


Tids nog kom dom och Inger hade åkt med Tomas till badet.


Vi åt mat och tvillingarna lekte tills det var dags för dem att åka hem igen.


Jag försökte få bort vattnet från den nedgrävda slangen som jag skulle ha nätverkskabeln i men det gick bara inte.

Så jag skippade den och drog en helt ny slang med nätverkskabel i från hörnet där fibern går in och nära routern.

Sedan var det jobb för Inger att gräva ned slangen.

   


Nu är det sedan bara att montera kontakt och uttaget.

Fast det blir senare jobb, nu är det kväll och film OM jag orkar se något.


Av Jan Sandström - 19 juli 2019 07:37

Fredag den 19/7


Igår jobbde jag i gäststugebygget, lite smått här och där men det går då frammåt så sakta.


Fil till lunch och då fick jag ett infall och rymde, eller jag kokade vatten i termosen, nåågra digestivekex och så tog jag hojen och körde en bit.

Först en sväng runt en bostadsdel i Vindeln och sedan vägen västerut.

Genom Hällnäs och sedan Hjuken innan jag körde tillbaks mot Vindeln men svängde av till Abborrträsk och ned till badplatsen.

 

Det är en stor gräsyta som är parkering men det blir nog fullt nere vid sjön om alla ska dit om parkeringen är full.


Men jag tror det varit ställplats eller camping där för det finns ett litet hus för latrintömmning av husvagnar.

 


Nu var det inte mycket folk, två familjer sär det var 4 små barn som badade tillsammans och så några ungdomar som var ute på bryggan. 


   


Jag drack mitt kaffe och läste ett par kapitel i boken då Inger ringde.

Det var ingen värme där jag satt i skuggan (MC-klädd) och det blåste över sjön rakt in på badet men på bilden ser det då fint ut.

Familjerna packade ihop och åkte och det gjorde även jag och nu blev det direkt tillbaks hit till stugan.

Jobbade lite mer då Inger och Gunnar kom.


Det blev middag och så dator med TV för mig, Inger satt ute och slogs med myggen efter att ha varit i trädgårdslandet.

Igår hade jag gjort upp eld i tunnan så vi fick ett skönt bad men varför tål jag inte varmare vatten än 38 grader, då stiger det mig bara åt huvudet och jag mår illa. Så jag var före Inger i badet och gick in före henne, praktiskt med duschen i alla fall.


Jag fick mess från Norrlands kyl och värmepumpar som svarade på min fråga om priset på inbyggd WiFi-styrning på värmepumparna och det kostar bara 1700:- för båda så det tar jag.


Kväll/natt och sängen, som vanligt vaknade jag efter nån timme med värk i händerna men nu gick jag upp och tog två Alvedon och smorde med den där salvan jag inte kommer ihåg namnet på, den är som Voltaren fast billigare.


Vi har ju två harar här och i förrgår natt var dom ute på ängen. Igår skuttade dom också här och i morse kom en utanför köksfönstret när jag gjorde frukost men så var jag uppe tidigt, redan ½7 steg jag upp för det var mygg i rummet och jag var rastlös.


Det blir fullt upp idag för jag måste in till stan i ett ärende och samtidigt ska jag prata med Maria om att installera diskmaskinen OM dom är hemma då.

Sedan ska Tomas med familj till Hundsjön för att bada så det blir nog dit också samtidigt som jag ska få jobb gjort här.

Jag hade tänkt åka MC men just nu ser det ut att regna där ute fast det ska bli en fin varm dag.

Kanske därför myggen varit så envisa.


Det var 15 grader då jag steg upp och nu har jag, hmmm bara 13,9. Men vi ska ju få upp emot 25 grader idag fast klockan är ju bara åtta.


Väderstationen som Tomas fick igång datorn till visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-07-19 08:00:08

Temperatur: 18,8 °C
Lufttryck: 1010,7 hPa och Rising
Luftfuktighet: 60 %
Vindstyrka: 0,8 m/s från NE,
i byarna 1,4 m/s
Kyleffekt: 18,8 °C
Inne hos oss. Temp: 22,1 °C Fukt: 51 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 21,3 mm
Året: 189,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
18,8 °C
Klockan:
07:57
Temp - Max:
22,6 °C
Klockan:
11:16
Temp - Min:
7,6 °C
Klockan:
03:44
Temp - Min:
7,3 °C
Klockan:
03:10
Lufttryck - Max:
1010,9 hPa
Klockan:
07:22
Lufttryck - Max:
1010,6 hPa
Klockan:
23:20
Lufttryck - Min:
1010,1 hPa
Klockan:
00:12
Lufttryck - Min:
1009,1 hPa
Klockan:
00:10


Dagens sol och måntider. 

Gryning: -----
Sol upp: 03:08
Sol ned: 22:21
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 19:13 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 46s less daylight tomorrow
Måne upp: 23:24
Månfas:
Waning Gibbous
 Moon
Måne ned: 05:43


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här såg det ut här ute lite tidigare i morse.

 


Jag måste påpeka att klockorna från D-link går en timme fel, dom har inte ställt om till sommartid. Men jag vet inte om det är mitt fel eller centralt.

 


och himlen inne i stan

   








Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards