jans

Alla inlägg under juli 2019

Av Jan Sandström - 2 juli 2019 08:46

Tisdag den 2/7


Idag fyller Ingers systerdotter å.. procent menar jag

 

liksom Gösta som är en vän till familjen.


Jag räknar ju inte år utan åldern i % och 100 år blir alltså 100%


Igår var det fullt liv här hemma med två små gosingar som bara frågade och frågade vad saker var och sådant.

Men jag fick en liten stund för mig själv då alla åkte eller gick till lekparken.

Emil kom ju även hit så han fick träffa sina kusiner och han gick till lekparken medan de andra åkte och handlade.

Då satte jag mig ute på altanen med Gunnar och läste en stund i boken med fötterna på en pall.


Lunchen blev som luncher blir med två 1½-åringar.

 


Jag skulle byta fläkt på ena toan men den passade inte, den nya går för långt in i röret och där finns en skarv som tar i.
Så antingen får jag kapa lite på fläkten eller leta efter en ny kortare fläkt. Men det löser sig sa han som sket i vattnet.


Det blev kväll och de små blev nattade och vi stora och gamla satt en stund ute på altanen.


Jo Anders tittade förbi en stund under dagen och så lackade jag de två plywoodskivorna jag sågade till.

Innan jag gick isäng drog jag på ett lager till av lacken men jag får se hur bra det blev. Fast man kommer inte att se så mycket av dom så det duger nog. Det får lov att duga.


Inger kom hem och satt ute med Gunnar, det kom en liten regnskur och efter den blev det en fin regnbåge.

 

Det hänger nog en gryta med guld i grannens björk och så gick då jag isäng.


Vaknade efter en timme och visste nästan inte var jag var eller vad klockan var.
Det blev lite mer Voltaren och så somnade jag om men har vaknat flera gånger inatt.

Gunnar kom in och låg hos mig inatt till morgonen då han gick ut och lade sig på "sin stol" på altanen.


Min tå är mindre ond idag men lika blå om inte mer.

  Svullen är den också så det blir till att ta det lite lugnt idag men har ändå tänkt mig upp till K-Rauta och köpa två insatser till toalettkranarna som jag retat mig på under lång tid.

Dom kärvar och går så trögt, jag har haft upp och rengjort och då funkar dom fint en kortare tid för att sedan gå så trögt att man tror att spaken ska gå av, ibland.

Nu byter jag ut de keramiska plattorna och hela överdelen, det finns en ombyggnadssats till en nyare modell.

De här är ju ändå från 80- 90-talet eller förra seklet kanske låter bättre.


Eljest blir det hemarbete idag, kanske en tur på hojen och den kanske blir i samband med inköpen.

Får se om jag samtidigt skaffar grejor till Anders utekök och så åker jag förbi han.

Äsch, jag tar dagen som den kommer, det är enklast men kaffe blir det då.

Någon matinéfilm är det inte då tyvärr sporten går först men det är sommar och inte så mycket TV-tittande.


Solen skiner men det blåser i träden, +14,9° ute i skuggan och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-07-02 09:15:11

Temperatur: 15,3 °C
Lufttryck: 995,8 hPa och Rising
Luftfuktighet: 38 %
Vindstyrka: 4,0 m/s från NW,
i byarna 6,5 m/s
Kyleffekt: 14,5 °C
Inne hos oss. Temp: 22,3 °C Fukt: 46 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 168,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
16,2 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
23,9 °C
Klockan:
17:52
Temp - Min:
10,8 °C
Klockan:
05:07
Temp - Min:
8,8 °C
Klockan:
03:25
Lufttryck - Max:
996,0 hPa
Klockan:
08:29
Lufttryck - Max:
990,8 hPa
Klockan:
23:59
Lufttryck - Min:
990,7 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
985,7 hPa
Klockan:
08:37


Dagens sol och måntider. 

Gryning: -----
Sol upp: 02:25
Sol ned: 23:00
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:35 tim:min
Morgondagen: There will be 3min 5s less daylight tomorrow
Måne upp: 02:38
Månfas:
New moon
 Moon
Måne ned: 22:07


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här ser det ut här hemma och

     


i stugan där allt såg bra ut idag.

    

Av Jan Sandström - 1 juli 2019 22:13

Som dom jobbar och går på och det syntes på golvet efter lunchen.

 


Inte lika farligt efter middan då vi åt Tacos.


Men så gick dom isäng och vi satt ute en stund, det kom en regnskur och efter den en fin regnbåge.

 


Min stortå gör ont och har blivit lite blåsvartare, ramlar nog av snart.

 


Så här såg den ju ut tidigare men mobilkameran gör inte rättvisa åt svärtan.

Det syns inte riktigt att den är blå mellan och under så det blir till att linka på ett tag.

 

Men nu tror jag det blir sängen och boken, orkar inte ens dricka kaffe men ett par Alvedon ska jag stoppa i mig.


Gonatt.



Av Jan Sandström - 1 juli 2019 09:32

Det tog nog ganska bra ändå när jag sparkade i barngrinden igår kväll när jag inte läste på varningstexten.
 


Den blå tån är för övrigt samma tå jag bröt av en gång i tiden och nu har jag lika ont i den som då, en brännande smärta när jag går på foten så tyvärr blir det ingen promenad idag.

 

Tån utmed, den i mitten är stor och svullen sedan tidigare och det beror på min artros, tror jag då.
Men jag behöver tvätta fötterna och så lite ny rödfärg kanske så blir det roligare att ha ont i tån.

Av Jan Sandström - 1 juli 2019 08:20

Måndag den 1/7


Idag har många börjat sin semester och vi fick hem barn och barnbarn igår.

Tomas och Sara kom hit med sina tvillingar Alex och Harry.

Så nu blir det flera veckor med barnskrik och skratt men jag hoppas att jag inte slår i mina tår igen.

För det gjorde   ONT när jag sparkade i 

 

den där stången som blir kvar nere vid golvet då man öppnat grinden.

Jag har fortfarande ont av och till med en brännande smärta så frågan är om jag inte gjort samma som en natt för många år sedan när jag sparkade i dammsugaren, då bröt jag senare av tån helt och fick en lös benbit men det gjordes inget på lassa förutom 4 veckor på kryckor.

Så nu ska jag inte gå barfota på sandstranden.


Men igår vaknade vi i stugan och jag sågade lite i husvagnsinredningen jag först skruvat loss.

Kapade av en skiva som satt bakom/ovanför kylen och så lite i vitrinskåpet.

 


Jag kapade så att vitrinskåpet kommer att sitta direkt mot väggen och inte med ett mellanrum och så ska jag flytta hyllan med flaskhålen till mitten och lägga på en tunn plywood så att det blir en vanlig användbar hylla.

Likaså längst upp där jag tagit bort gallret så blir det en liten hylla för tillfällig lagring typ kartor eller korsord.
Jag kanske gör något så att det kan ligga kvar då man åker.


 


Men jag tog hem skåpet så att jag kan slipa av plywooden och så ska den lackas.

Jag körde MC hem och Inger kom straxt efter med bilen.

Här hemma stod huset olåst och avlarmat, Peters bil på gatan men inte en människa i hus eller på tomten.


Sedan hörde jag en dörr stängas och så kom Erik.

Dom andra hade kommit just efter Erik och inte märkt att han var här så de gick direkt till lekparken.


Alla kom och alla får men Erik fick jag skjutsa hem tillsammans med cykeln för det regnade.

Sedan kom dom andra från Jönköping och lugnet tog slut       Men nysigt med barn i huset.

Nu ska dom och farmor gå ut på tomten, det blir nog tre barn i sandlådan.


Det blev kväll och de yngre hade gått isäng när jag gjorde likadant men orkade bara tre sidor på boken innan jag släckte.

Gunnar har nu sin mat i sovrummet och han hittade igen den men låg eljest ute hela natten.

Det är bara i stugan han ligger inne sommartid.


De små var uppe före 7 och Inger steg upp men jag låg kvar en liten stund innan det blev morgon för mig också.

Frukost vid köksbordet och livat som det kan vara med två små på 17 månader eller nästan 1½ åringar som vill själv och allt det där.

Men nu blev det tyst.


Måndag och mätdag och det blev 

6,7 mmol och vikten 79,4 kg

 

Jag måste dra ned på mat och sådant och mer motion, men idag kan jag ju skylla på min tå   

Vi har en toastol som envisats med att smårinna ibland och jag har bytt bottenpackningen som jag till slut fick tag på för en tid sedan men den som stoppar påfyllningen finns bara inte.

Konstigt då toastolen bara är från 60-talet, eller kanske 70-talet om den byttes ut tidigare av första ägaren men varför skulle han ha gjort det. I så fall från färgat porslin till vitt för kaklet var en gång så där babyblått på toan innan vi renoverade den.

Men tidigare hade man lagt in en plastmatta på klinkergolvet och satt träpanel bakom badkaret.

Jag lade ny matta efter att ha knackat sönder hela golvet och gjutit om efter att vi bytte alla avlopp och vattenrör i huset.

Sedan våtrumsmatta på väggarna men porslinet återanvände vi för det var ju helt.


Nu kanske jag måste byta toalettstol då det inte finns delar, eller jag kan byta hela innendömmet men knappast värt det.

Och så ska jag leta och skaffa rörkopplingar till Anders utekök och jag har en galen idé om en galen kran OM det nu går att göra en sådan. Skulle behöva en svarv.


Dagen blir inte sysslolös antar jag men vädret ska bli fint, det regnade hela går och stor del av natten men nu har solen lyst och lyser.

18,7° där ute i skuggan och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-07-01 08:45:11

Temperatur: 17,5 °C
Lufttryck: 985,8 hPa och Falling
Luftfuktighet: 65 %
Vindstyrka: 5,5 m/s från W,
i byarna 8,2 m/s
Kyleffekt: 16,9 °C
Inne hos oss. Temp: 21,9 °C Fukt: 51 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 8,7 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 168,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
18,7 °C
Klockan:
07:59
Temp - Max:
19,6 °C
Klockan:
10:41
Temp - Min:
8,8 °C
Klockan:
03:25
Temp - Min:
6,4 °C
Klockan:
02:50
Lufttryck - Max:
989,0 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1004,2 hPa
Klockan:
07:10
Lufttryck - Min:
985,7 hPa
Klockan:
08:37
Lufttryck - Min:
989,0 hPa
Klockan:
23:46


Dagens sol och måntider. 

Gryning: -----
Sol upp: 02:23
Sol ned: 23:01
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:38 tim:min
Morgondagen: There will be 2min 50s less daylight tomorrow
Måne upp: 02:08
Månfas:
Waning Crescent
 Moon
Måne ned: 20:52


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här ser det ut om jag nu får någon bild utan personer som fastnar,

Fantastiskt vad det blev tyst, ungar är som myggor. När det blir tyst har de något fuffens för sig.   

   


I stugan är det fint


 


och släpen står kvar men metallskräpet måste vi sortera och göra något åt.


 


Nu vill Tomas ha hjälp med att montera ihop barnvagnen, inte var de så svårt med den då han var liten.


  

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards