jans

Alla inlägg den 4 augusti 2019

Av Jan Sandström - 4 augusti 2019 21:14

Idag har alla barnen varit här och även barnbarnen.

Fullt hus men så roligt.


På eftermiddan gick jag en promenad, måste ta mig i akt och röra på mig så jag gick mot Granngården och tänkte ta en sväng över knorren mot I20 och hem igen, men jag vek av och gick in på Noliamässan igen, kikade runt lite, drack kaffe på ett café innan jag köpte kranskakor eller vad dom kallade dem, douguts är det väl också.

Sedan hämtade jag en katalog på husvagnstillbehör innan jag gick hem igen.

 

Det gick lite fortare idag men ingen racerfart.


Jag har ju för vana att inte lägga upp bilder på barnbarnen men den här kan jag inte låta bli, det är Alex som hjälper farmor Inger att ta ned tvätten och hon är så duktig på att lägga i korgen.

 


Barnen hade kommit och det skulle bli burgare till middag och när maten var klar åt vi ute på altanen.

Jag gjorde min Amsterdammare enligt bilden.

 

Egentligen ska det vara ett tredelat bröd med en del mellan pariserkorven och burgaren.

Sedan får man fritt lägga på tillbehör man vill ha.


Efter mycket trevligt prat om ett och annat och Norge så åkte de andra hem, Alex och Harry hade gått isäng och vi tre, jag, Inger och Tomas satt ute på altanen och pratade.


I morgon är det tänkt att dom ska åka iväg efter 5 veckor här hos oss, det kommer att bli TOMT

men även lite skönt att återgå till vardagen.
Snart börjar ju Inger jobba igen och då sitter jag här ensam allena med katten Gunnar och får se mina matinéfilmer.


Av Jan Sandström - 4 augusti 2019 08:06

Söndag den 4/8 och äntligen lugnt.


Inger har gått iväg med de små till lekparken.

Jag har lekt och busat med dem och så har de fått frukostgröten.

Och tänk vad en symaskin kan vara fängslande och rolig, (ska lägga upp videon på min Googledrive så ni som kan får se den).


Men igår var det lördag och Noliamässans första dag vilket jag skrev om redan igår kväll i inlägget 

Noliamässan dag 1

Mitt inköp blev en kaffemugg som även den rymmer 3 dl.

 


På kvällen var då jag slutkörd och även Alex o Harry (barnbarnen) var ganska trötta när dom gick isäng.

Deras natt har varit sisådär, sovit för det mesta men Harry har visst varit vaken lite sa Inger.

Jag har sovit som en stock och orkade inte läsa ut boken igår kväll, ändå var det bara 5-10 sidor kvar men det ska jag ta hos Gunnar ute på altanen efter bloggandet. Så någon film blev det inte igår kväll.


Vaknade vid 7 då vi steg upp, Inger väckte barnen med välling och sedan har det varit full rulle med dem (faktiskt riktigt roligt med barn i huset igen).

Men det får jag inte säga för då blir jag väl barnvakt igen.


Nåja Inger gick iväg till lekparken och jag ska blogga, väntar på att mina stora barn ska komma och frågan är om dom är lättare att ha här än de små.   


Jag får se om det blir Nolia idag med men mest troligt blir det så fast idag ska jag gå lite för mig själv men det blir kanske även med Tomas och eller Anders beroende på om dom ska dit igen.


Så jag vet inte hur dagen blir och har inga direkta planer.

Solen skiner och det blåser nästan ingenting, temperatur i skuggan på 16,9° och 

väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-08-04 09:45:10

Temperatur: 17,6 °C
Lufttryck: 1010,1 hPa och Falling
Luftfuktighet: 46 %
Vindstyrka: 1,3 m/s från S,
i byarna 2,0 m/s
Kyleffekt: 17,6 °C
Inne hos oss. Temp: 21,6 °C Fukt: 48 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 189,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
19,0 °C
Klockan:
09:27
Temp - Max:
20,2 °C
Klockan:
11:38
Temp - Min:
4,5 °C
Klockan:
05:27
Temp - Min:
4,7 °C
Klockan:
04:23
Lufttryck - Max:
1011,8 hPa
Klockan:
00:47
Lufttryck - Max:
1013,1 hPa
Klockan:
00:13
Lufttryck - Min:
1010,1 hPa
Klockan:
09:44
Lufttryck - Min:
1010,8 hPa
Klockan:
17:39


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 02:36
Sol upp: 03:57
Sol ned: 21:31
Skymning: 22:50
Dagsljus: 20:14 tim:min
Dag längd: 17:34 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 23s less daylight tomorrow
Måne upp: 08:59
Månfas:
Waxing Crescent
 Moon
Måne ned: 22:25


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här ser det ut här och i stugan.

         

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards