jans

Direktlänk till inlägg 5 augusti 2019

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 5 augusti 2019 09:03

Måndag den 5/8


Dagens eller veckans mätvärden blev

 

6,4 mmol och vikten 80,9 kg

 

NU blir det slut med burgare och amsterdammare för mig en tid.

 


Igår lekte jag med barnbarnen en stund, gick en promenad och hamnade på Noliamässan innan jag gick hem igen.

 


Men se gårdagens inlägg Noliamässan dag 2 där jag skrev mer om gårdagen.


Jag blev trött tidigt och gick isäng tidigt, slut på pappersboken så det fick bli ljudboken en stund.

En gammal SV från 1951 av 

Arthur C. Clarke

The Sands of Mars


Vaknade vid 2 och fick gå upp och värkbekämpa, somnade om och sov till 7.


De små var vakna och jag åt snabbfrukost ute med Gunnar innan jag tog itu med att tvätta av Tomas bil.

Han och barnen ska åka ned till Söderhamn tillsammans med Anders som följer med som sällskap, sedan tar han tåget upp igen.

Tomas familj ska nu vara nån vecka hos mormor o morfar innan de åker ned till Jönköping och sin vardag igen.

Vår vardag börjar i eftermiddag.

Det kommer att bli tomt här, ungefär som när jag var skolvaktmästare på Hedlundaskolan och låg o mellanstadium.
Ingen dag på året var så tråkig och tom som skolavslutningen och dagen efter. Det var så tomt och öde på skolan som tidigare haft så mycket liv.

Andra lov var inte lika trista för då fanns teckningar och annat kvar på väggarna men inför sommarlovet var det bortplockat och RENT.

Så lär det bli närmsta veckan här men det får gå det här också.


Så idag är det fullt upp med packa och sedan blir det städa och återställa allt som gjordes inför deras ankomst.

Tänk vad 5 veckor gått fort och varit så länge, det är ju evigheter sedan som kom och ändå var det alldeles nyss.


Bita ihop och gå vidare.

Jag får se om det blir något noliabesök idag eljest får det bli en runda förbi och kolla bilnummer.

Jag har fastnat på X, jag kollar ju sista bokstaven som infördes och har betat av från A till W. Men X verkar svårfångat fast det var det ju med D och några till.


Jag hoppas Erik får sin bil och ett X men helst för att då får vi något att göra här hemma.

Fast jag har ju Maria o Monas lägenhet som har en del jobb.


Men idag blir det annat. just nu är barnbarnen ute och leker på tomten och det är +18° i skuggan.

Väderstationen visar  Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-08-05 09:15:09

Temperatur: 20,5 °C
Lufttryck: 1003,4 hPa och Falling
Luftfuktighet: 52 %
Vindstyrka: 1,8 m/s från ENE,
i byarna 3,4 m/s
Kyleffekt: 20,5 °C
Inne hos oss. Temp: 21,8 °C Fukt: 52 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 189,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
20,8 °C
Klockan:
08:52
Temp - Max:
22,6 °C
Klockan:
13:15
Temp - Min:
5,8 °C
Klockan:
03:50
Temp - Min:
4,5 °C
Klockan:
05:27
Lufttryck - Max:
1004,7 hPa
Klockan:
00:59
Lufttryck - Max:
1011,8 hPa
Klockan:
00:47
Lufttryck - Min:
1003,3 hPa
Klockan:
07:40
Lufttryck - Min:
1004,5 hPa
Klockan:
23:15


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 02:41
Sol upp: 04:00
Sol ned: 21:28
Skymning: 22:45
Dagsljus: 20:04 tim:min
Dag längd: 17:28 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 25s less daylight tomorrow
Måne upp: 10:40
Månfas:
Waxing Crescent
 Moon
Måne ned: 22:30


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser det ut på bilder utan barn.

Hörde på radion om nått barn som stämt sina föräldrar för att ha lagt upp bilder på nätet.

Nu blir det visst lag på att barnen måste ge samtycke och att det gäller även när dom legat i magen på mamma.

Det måste ha varit i USA för det är väl bara där de kan vara så samtidigt som det är lagligt att bära vapen.


Bilderna var det och så här ser det ut.

   

Nu kaffe ute och så ska jag parkera om bilarna.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Torsdag 28 mars 08:11

Torsdag den28/3   Är det idag man ska sparka igång kvasten och åka iväg? Såg i tidningen att polisen uppmanade att visa hänsyn i påsktrafiken.Då har jag en toppenidé. Inga poliskontroller och uppmaning att alla skötsamma resenärer ökar och håll...

Av Jan Sandström - Onsdag 27 mars 07:47

Onsdag den 27/3   Igår gick jag i väntans tider och till slut kom han men innan dess så var jag ute och fixade med fågelautmaterna.     Men lite tight att backa upp, dessutom halt så han slirade men det gick och fönstren fick vi ned och på...

Av Jan Sandström - Tisdag 26 mars 07:28

Tisdag den 26/3   Ja igår så åkte vi in till Vindeln, lunch i lägenheten så gick Inger iväg till sitt "jobb" och lite senare gick jag iväg till det jag skulle göra. Provtagning på hälsocentralen och jag var lite tidig, bara en före mig i väntru...

Av Jan Sandström - Måndag 25 mars 08:05

Ja godmåndagmorgon, den 25/3   Idag blir det    Till Atho som fyller 3 år, om jag inte räknat fel. Atho är ju Anders lilla voffsing som nu inte är så liten.   Här ligger han och sover efter en händelserik dag i Jämtland då han var fun...

Av Jan Sandström - Söndag 24 mars 07:47

Söndag den 24/3 Tänk att det gått en månad till sedan jag reflekterade över datumet och nu bara 9 månader kvar till Tomten.   Men igår, jo det blev några timmar ute och inne. Ute så hittade jag igen förrådet med fågelholkar så nu kunde jag ta...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards