jans

Alla inlägg den 6 augusti 2019

Av Jan Sandström - 6 augusti 2019 20:03

Farbror Melker sa en fin sak, "Denna dagen intet ett liv" när han satt och metade.


Just det, ingen Noliamässa och ingen promenad för mig idag, Peter, Anna o Emil kom förbi och lämnade stugnyckeln, vattenflaska? och borrhammaren.

Vattnet ska vi kanske lämna in till vattentest på Nolia när vi nu kommer oss dit och vilka villkor de har för gratis test.

Borrhammaren ska eller är nu hos Maria så att det går lätt att borra i väggarna för att sätta upp hyllor till katterna.


Maria kom förbi och lånade bilen för att hämta paket med datordelar till sin nya dator och så blev det datorverkstad här på köksbordet.

Hur det funkade?


Tja vad sa denne Farbror Melker.


Inger har varit och kollat efter bär.

Åter igen, vad sa Melker.


Men jag hoppas han hade fel när det nu blir middag och så ska Maria som lånade Anders bil hämta han på ett försenat tåg.


Av Jan Sandström - 6 augusti 2019 09:54

Åskan dundrar fortfarande ganska ordentligt söder om Sundsvall.
 


https://www.lightningmaps.org/


 

Av Jan Sandström - 6 augusti 2019 09:26

Tisdag den 6/8


Igår åkte Tomas söderut med barnen och Anders följde med så vi blev barnvakt åt Lycka.
Hon är verkligen livlig när hon är på det humöret och det är ganska ofta, dag som natt 
 


men nu ligger hon här och sover så gott i mitt fönster.


 


Igår blev det inget Noliabesök utan jag gick bara en runda runt området och lite längre,


 


Skrev lite mer i gårdagens inlägg Noliamässan dag 3

   

Det blev städa under kvällen och även lite datorjobb men så ville Windows uppdatera och det tog sin tid.

Idag funkar inte allt i datorn så jag funderar ibland på att stänga av dessa uppdateringar för det blir mest bara skit efteråt.
Program slutar fungera och utseendet ändras till oigenkännlighet.

Allt för att några programmerarungar tycket att det ska se ut på ett visst sätt, deras sätt.

Datorerna och mobilerna som är datorer har blivit jobbigare och jobbigare och jag tror inte det är för att jag blivit äldre utan allt har blivit så   komplext att snart vet väl ingen hur det egentligen fungerar inuti apparaterna.

Alternativet är att avdatorisera och gå tillbaks till en nivå där jag enbart använder datorn som skrivmaskin om ens det.

Men det blir svårt att gå tillbaks till att betala räkningarna på banken, fast utan dator så blir det väl inte så mycket handlat heller och dessutom går jag ju i pension om mindre än 3 månader och då har jag väl inga pengar.


Jag gick isäng ganska tidigt och somnade med Lycka någonstans i sängen, värst är när hon ska under täcket och jaga mina tår.

Vaknade vid 2 av värk och tog tabletter, sedan fick jag upp några gånger, en gång när Gunnar ville in och lite senare ville han ut igen.

Vid 7 steg jag ändå upp och duschade, åtta väckte jag Inger och ute regnade det.

Åskan gick hårt vid Sundsvall och jag tog en skärmdump jag tänkte lägga upp här men det var då jag fick problem med datorn och göra i ordning bilden, så urklippet försvann upp i det grå någonstans.

Men vi har suttit ute och ätit frukost, Gunnar lagom kelsjuk.


Vi har tänkt till Noliamässan idag och det ska bli uppehåll, det kanske har slutar regna redan nu.

Hämta Anders någon gång idag då han troligen kommer med tåget men det får jag reda på senare under dagen när det blir.

Jag ska inte planera något speciellt.


Jo Peter o Anna åkte med Emil till stugan igår och dom gick ut och fiskade, fick många abborrar men hade inget att ta hem dem i så dom släppte tillbaks alla. Inte ens en tog dom hem till katterna.

Emil ramlade och gjorde illa sig, kan man verkligen ramla så på Gunnars pälsborste? 

I alla fall inte roligt att göra illa sig.


Det har regnat nu på morgonen och nu är det +14,4° här ute.
Himlen är grå men faktiskt inte så regntung som på bilden nedan.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-08-06 09:45:10

Temperatur: 13,8 °C
Lufttryck: 1001,7 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,9 m/s från E,
i byarna 1,7 m/s
Kyleffekt: 13,8 °C
Inne hos oss. Temp: 21,6 °C Fukt: 53 %


Nederbörd.

Timmen: 0,3 mm
Dygnet: 2,4 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 2,4 mm
Året: 191,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
13,9 °C
Klockan:
09:43
Temp - Max:
21,1 °C
Klockan:
13:25
Temp - Min:
10,3 °C
Klockan:
02:39
Temp - Min:
5,8 °C
Klockan:
03:50
Lufttryck - Max:
1002,7 hPa
Klockan:
07:10
Lufttryck - Max:
1004,7 hPa
Klockan:
00:59
Lufttryck - Min:
1001,3 hPa
Klockan:
05:57
Lufttryck - Min:
1001,7 hPa
Klockan:
22:26


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 02:46
Sol upp: 04:03
Sol ned: 21:25
Skymning: 22:40
Dagsljus: 19:54 tim:min
Dag längd: 17:22 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 25s less daylight tomorrow
Måne upp: 12:18
Månfas:
Waxing Crescent
 Moon
Måne ned: 22:34


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Men vi skulle behöva minst 10 gånger mer regn än de 2,4 mm som kom


Så här ser/såg himlen ut


och trädgården


     


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards