jans

Alla inlägg den 10 augusti 2019

Av Jan Sandström - 10 augusti 2019 21:04

I morse vaknade vi i stugan och åkte hem på förmiddan.
När vi åkte till stugan fick vi lite förhinder på vägen.

Och när vi packade ihop såg vi nått mysigt, Tore med traktorn ute på åkern.


  Säger bara att tur vi åkte, eller det är faktiskt inte så hemskt som det låter. Är man ute på landet så är man det.


Vi åkte hem och efter lite göromål och plock så tog jag en promenad ut till Teg, men min RunKeeper ville inte fungera men det blev ungefät 7,35 km vilket det blev förra gången jag gick dit.
Träffade goda vänner och dom grillade men först en god bit paj och öl till. Sedan mat med kött, majskolv, sallad och gratäng.


Efter det satt de andra och spelade Backammon vilket jag inte begriper någonting.

Sedan kaffe och efterrätt efter att vi fått varsin mugg för att plocka våra bär i, jag plockade stora fina hallon och till dem blev det glass.


Sedan promenaden hem genom stan som var full med festande människor denna lördagkväll.

Här hemma satt Anders och väntade så vi satt ute och pratade ett tag och Grannens pappa kom över och snackade husbil en stund.
Inger kom efter att ha varit ute i skogen och plockat blåbär.

Nu nån film innan det blir sängen men jag ska fortsätta söka orsaken till att inte RunKeeper fungerar, den hittar inte GPS-satelliterna. Fast funktionen är igång och jag har installerat om appen.

Av Jan Sandström - 10 augusti 2019 08:28

Lördag den 10/8


Igår jobbde jag på lillstugan.

Det och lite annat skrev jag om i gårdagens inlägg Dagens arbete. och gratis Noliabiljett bortskänkes.

Men den där Noliabiljetten är redan bokad så nu är det för sent att tinga den.


I alla fall så har det varit produktiva dagar här, fått upp öppningen för köksfönstret och så reglat upp halva väggen.

       

Nu sitter även baken till verandan där ivägen när man ska gå fram och åter men den måste dit innan isolering.


Det blev inget nattbad för mig, orkade bara inte gå ut igen utan jag satt/låg bara i soffan och slösurfade med en film (xXx) på TV. 

Försökte ansluta WiFi från kameran till datorn men det går bara inte, det har fungerat men nu är det tji efter en Windowsuppdatering för nått år sedan. Det går bara inte att dela ut den där mappen där bilder ska föras in.

Datorer har bara blivit så jävla omständligt idag.


Jag hade värk i kroppen och fick upp vid ett för att fylla på med Alvedon och salva.

Fast jag har sovit skapligt gott.


Det regnade lite i morse men nu skiner solen en aning.

Vi ska bara äta frukost m.m innan vi åker in till stan igen och i eftermiddag ska jag ta en promenad ut på Teg på andra sidan kyrkbron till en kompis, vi ska ha ett föreningsmöte (FPE-S) hos henne.

Kanske tar jag "genvägen" genom Noliaområdet då jag ska ned på stan.


Solen skiner, 12,5 grader ute i skuggan och en ostlig vind. Inger gick ut men jag sitter inne.

Väderstationen inne i stan visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-08-10 08:45:11

Temperatur: 17,2 °C
Lufttryck: 1009,2 hPa och Steady
Luftfuktighet: 66 %
Vindstyrka: 2,1 m/s från ESE,
i byarna 3,1 m/s
Kyleffekt: 17,2 °C
Inne hos oss. Temp: 21,4 °C Fukt: 51 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,6 mm
Månaden: 14,7 mm
Året: 204,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
20,2 °C
Klockan:
08:15
Temp - Max:
24,7 °C
Klockan:
14:22
Temp - Min:
7,3 °C
Klockan:
01:54
Temp - Min:
9,0 °C
Klockan:
23:49
Lufttryck - Max:
1009,5 hPa
Klockan:
08:03
Lufttryck - Max:
1009,3 hPa
Klockan:
23:14
Lufttryck - Min:
1008,9 hPa
Klockan:
04:04
Lufttryck - Min:
1001,8 hPa
Klockan:
00:05


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 03:05
Sol upp: 04:15
Sol ned: 21:11
Skymning: 22:20
Dagsljus: 19:15 tim:min
Dag längd: 16:56 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s less daylight tomorrow
Måne upp: 18:28
Månfas:
Waxing Gibbous
 Moon
Måne ned: 23:17


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 

Och bilderna.

   

   

 




  



Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards