jans

Alla inlägg den 12 augusti 2019

Av Jan Sandström - 12 augusti 2019 20:18

...fick jag ledigt för det.

Jag lastade lite verktyg, skruv och plugg innan jag åkte upp till Maria o Mona där jag borrade i väggar och skruvade upp hyllor och annat.

Kisse blev då glada när dom fick något att klättra på, tidigare "klättrade dom på väggarna" av sysslolöshet.

Den ultimata hållfasthetstesten blev när lilla Trassel fick vara på hyllorna.

   


Den här bilden skickade Maria sedan jag åkt hem till mina kisse, Gunnar och Lycka

 


som nu ligger här i fönstret och sover.

Innan jag åkte satt vi tre ute på altanen och njöt av värmen, det var då skönt ute och jag tror jag sov en stund och Lycka låg på stolen bredvid mig och sov, Gunnar sov på sin plats i soffan.

Nu ska jag se om det finns någon film att se.


Av Jan Sandström - 12 augusti 2019 10:39

Det blev inger mer besök för mig på Noliamässan. Jag iddes inte gå dit igen utan gick bara förbi i lördags när jag gick ut på Teg.

Igår gick jag även förbi då jag köpte Sverigekartan och fast jag lagt ut min gratisbiljett blev jag inte heller av med den.


Så nu är mässan slut för den här gången och jag tycker det var en halvmager mässa.

Husvagnar och bilar var nästan som vanligt men det övriga var tamt.

Inga hantverk att tala om och tomma montrar lite här och där.

Glesa gångar på gott och ont och uppe i dungen var det en öken.

Det fanns ju nästan ingenting där att titta på.


Så mitt betyg blir inte mycket men vi får se om två år igen.

Av Jan Sandström - 12 augusti 2019 09:44

Måndag den 12/8


Idag grattar jag mitt barnbarns morfar Juha Pitkänen som har sin födelsedag och han blir 1% äldre idag.

 

Så Grattis Juha säger jag och Inger.


Inger som för övrigt börjar jobba i eftermiddag efter sin semester, som gått allt för fort tycker jag.

Men så har vi haft mycket här i sommar.


Igår gick jag en promenad förbi Nolia och bort till Ingers jobb, i ett hus utmed var det en som på Facebook sålde ICA Kurirens sverigekarta.
Jag tänkte att den skulle kunna bli fin att ha i husvagnen och nu ska jag bara se om den passar där någonstans, den kanske är lite för stor.

Det blev i alla fall en promenad på uppskattat 5,3 km, min RunKeeper vill inte fungera fullt ut.

Tydligen ett nu vanligt fel att appen inte hittar GPS-spårningen och det finns otal påstådda orsaker.

Men man ska inte behöva stänga allt bara för att appen ska fungera, då är det fel på just den appen och inte allt annat.


Sedan kom gästerna en efter en men så ringde svägerskan, hustru till min bror och undrade var vi höll hus.

Ett missförstånd och miss i informationen så hade dom åkt upp till stugan där de trodde att vi skulle bjuda på surströmmingen.

Men till slut kom dom också och vi blev väl 18-18 st här som åt god mat och hade trevligt. Jag hade då trevligt och mat åt jag också om inte strömming.

Erfarenheten har visat att den är så salt och jag får ledvärk av det men det fanns ju så mycket annat som färskpotatis med smör och lite salt.



NU rasar ett åskväder mellan Göteborg och Jönköping och på väg mot den senare staden så du skulle ha varit hemma Sara.
   


Så här läcker ser den då ut vår goda strömming.

 


Anders åkte bort och vi blev även kattvakt igår och hon var tidvis väldigt yster och leksjuk.

 


här var det kopplet som var roligt att leka med

 


Senare på kvällen blev det att plocka undan och städa saker, lite TV på sidan av datorn innan det blev sängen.


Nu verkar åskan missa Jönköping och den går över Mullsjö på väg upp mot Visingsö.

Det skulle vara fint att sitta på Gyllene Uttern och se åskan över Vättern.


I alla fall så somnade jag till slut och har sovit lite gott men varit upp några gånger, en gång för att släppa in Gunnar och så skulle han ut igen.

Vi kan ju inte sova med öppet fönster då Lycka är hos oss.


Otroligt vad det blixtrar där nere i Götaland.

 


Upp vid halv åtta, duscha och så frukost ute så Lycka fick komma ut en stund och hon hälsade på Gunnar nos mot nos.


Inger börjar ju jobba så jag får se vad jag gör idag, det har då regnat inatt och på morgonen men det kan bli som igår lite uppehåll och tid att vara ute.

Eljest blir det ju matinéfilm idag med 

Flickornas Alfred

SVT1, Idag 15:40 - 17:05

5.5 IMDb, 1935, Dramakomedi, Sverige, 85min

Den föräldralöse Alfred har tagits omhand av två fröknar som har en idyllisk stuga, som inkräktar på en större privat golfbana. Man vill bli av med fröknarna, men Alfred som numera är advokat som griper in och blir inblandad i ett faderskapsmål.

Men jag tror inte att jag ser den. Då kanske åskan hunnit hit upp för nu är den vid Vätterns västra strand vid Habo.


Måndag och mätdag, idag fick jag 6,7 mmol och vikten 81,0 kg

så nu blir det till att hålla igen på det jag stoppar i mig.

 

Det har regnat och plastmätaren visade på 10 mm men då var gårdagskvällen inräknad.

Väderstationen visar då Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-08-12 10:30:11

Temperatur: 16,7 °C
Lufttryck: 998,6 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 4,9 m/s från S,
i byarna 6,8 m/s
Kyleffekt: 16,0 °C
Inne hos oss. Temp: 21,9 °C Fukt: 61 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 5,7 mm
Gårdagen: 6,9 mm
Månaden: 27,3 mm
Året: 216,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
17,0 °C
Klockan:
10:18
Temp - Max:
19,3 °C
Klockan:
15:53
Temp - Min:
15,7 °C
Klockan:
03:15
Temp - Min:
10,8 °C
Klockan:
03:46
Lufttryck - Max:
1000,1 hPa
Klockan:
00:30
Lufttryck - Max:
1005,0 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
997,9 hPa
Klockan:
07:05
Lufttryck - Min:
999,7 hPa
Klockan:
23:38


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 03:14
Sol upp: 04:22
Sol ned: 21:04
Skymning: 22:11
Dagsljus: 18:57 tim:min
Dag längd: 16:42 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s less daylight tomorrow
Måne upp: 20:36
Månfas:
Waxing Gibbous
 Moon
Måne ned: -----


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser mina bilder ut.

 


Jag fick göra paus för att jaga katt, skulle kolla kontakten till kameran och då var hon så snabb så att smita ut, Anders lilla Lycka.
Men som tur är springer hon inte långt utan det var småfåglarna under automaten som lockade men så kom jag med leksaksmusen i snöret och DEN är rolig att jaga säger hon. 

       





Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards