jans

Alla inlägg den 14 augusti 2019

Av Jan Sandström - 14 augusti 2019 20:45

RunKeeper fungerar inte längre på mi mobil.

Programmet hittar inte GPS utan står bara och tuggar.
Jag har sökt på nätet efter lösningar och det finns det många av men av det jag provat fungerar inget.

Nu hittade jag något om att det är efer uppdateringen till Android 4.4.4 som felet uppstod men det är ju evigheter före jag köpte min telefon.

https://talk.sonymobile.com/t5/Xperia-Z1-Compact/GPS-not-working/td-p/989338

Det här förstod jag inte då det är på osvenska.
Jag förstod i alla fall så mycket att problemet var detsamma då Google Maps även fungerar för mig men inte andra appar.

     

Jag skulle ha tagit en ny mobil då jag bytte abonnemang i somras.
Den här r väl för gammal idag, två år är väl för mycket för en mobil.

Av Jan Sandström - 14 augusti 2019 19:36

Idag kom dom och brandbesiktade kaminen och den blev väl godkänd, såg mycket fint ut.


Sedan blev det jobb på bygget och längst ned på ytterväggen där jag fäste ett insektsnät och en bräda så nu vet jag hur jag ska göra det.

Nästa steg är att vi är några för isoleringen


Efter förmiddagskaffe och en stund med boken tog jag itu med att göra klart gipss runt toadörren, men där kunde det ha blivit snyggare.

Jag är inte alls nöjd med det.

Innertaket på toan blev nästa jobb och till slut satt det där med LED-lampor och allt.

Då blev det taket under balkongen eller trappavsatsen.

 

Det var bara det att jag inte hade fler hela takskivor med spont och not på sidorna.

Så det var bara att improvisera.

Tog några restbitar som var över och byggsågen så jag sågade till och skarvade ihop.

 

Man ser faktiskt skarvarna var tredje "bräda".

Även där utanför toadörren blev det en LED-lampa.


Anders som varit ute och rest regnade ut i fjällen så han kom förbi en stund.

när vi satt och pratade i husvagnen fick han ett fint SMS, jobbet han sökt i tärna var hans så nu tar väl han husvagnen i höst om han inte hittar något lämpligt boende där.

Han åkte hem och jag gjorde Pyttipanna till middag, sedan en skön dusch och nu är det någon film, alltid finns det något på Netflix.


imorgon kommer sotaren och sedan kan vi åka hem igen jag och Gunnar.



Av Jan Sandström - 14 augusti 2019 08:20

Allt så fint ut och det är en bra kamin (Contura) sa han och uppe på vinden såg allt fint ut.


Nu är det bara att vänta på sotaren imorgon eftermiddag, till dess ska jag dricka kaffe.

Det är regntungt ute är det 13,6 grader på norrsidan men det kändes att solen ändå värmer lite.




Av Jan Sandström - 14 augusti 2019 06:57

Onsdag den 14/7


Igår åkte jag först till BYGGmax där jag köpte vindskyddsfolie och en del annat som träskruv.


Hem och lasta det sista som min dator och lite mat samt katten Gunnar, sedan bar det av hit upp till stugan.

Gunnar sprang ut och kollade läget och jag snickrade lite och mätte.

Grävde ned det sista på nätverkskabeln och skruvade tillbaks brädan på väggen.


Kopplade om routern i lilla stugan (bygget) och fick igång Internet på den, däremot slutade min Telldus där fungera.

Det får jag kika på idag.


Fick fylla badtunnan men misstänker läckage på reningsverket eller nån slang dit, från men tunnan är också dålig.

Så inget bad igår, orkade inte men jag satt en del ute och läste.

Gunnar låg på en stol och sov då han inte låg under altanen.

Film på kvällen och så sängen.


Gunnar kom in och låg sedan utmed mig och där ligger han nu kvar när jag stigit upp.


Idag väntar jag på brandskyddsbesiktning och han kommer väl snart.

Sedan blir det pyssel i bygget och är det väder sitter jag väl ute på altanen.


13 grader ute, mulet men solen kan titta fram och svag vind.

Väderstationen inne i stan visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-08-14 07:00:10

Temperatur: 14,1 °C
Lufttryck: 996,3 hPa och Steady
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,5 m/s från NW,
i byarna 1,0 m/s
Kyleffekt: 14,1 °C
Inne hos oss. Temp: 21,7 °C Fukt: 58 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,3 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 27,9 mm
Året: 217,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
16,0 °C
Klockan:
00:07
Temp - Max:
20,2 °C
Klockan:
09:09
Temp - Min:
13,8 °C
Klockan:
06:09
Temp - Min:
15,8 °C
Klockan:
23:35
Lufttryck - Max:
996,8 hPa
Klockan:
00:06
Lufttryck - Max:
997,7 hPa
Klockan:
00:16
Lufttryck - Min:
996,0 hPa
Klockan:
05:31
Lufttryck - Min:
996,3 hPa
Klockan:
20:38


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 03:22
Sol upp: 04:28
Sol ned: 20:58
Skymning: 22:02
Dagsljus: 18:40 tim:min
Dag längd: 16:30 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 28s less daylight tomorrow
Måne upp: 21:24
Månfas:
Waxing Gibbous
 Moon
Måne ned: 02:27


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.
 


och så här ser det ut i stan och här.

         






Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards