jans

Alla inlägg den 15 augusti 2019

Av Jan Sandström - 15 augusti 2019 08:09

Torsdag den 15/8


Igår blev en tidig morgon för mig då jag fick besök för brandbesiktning på vedkaminen.

En trevlig kille som klättrade in på vindan, nästan kröp in i kaminen och så upp på taket och skickade ned en kamera i skorstenen.

Det hela gick fort och jag har en fin kamin jag ska vara rädd om.


Sedan blev det bygge av lillstugan och under dagen fick jag upp innertaket på toan och under trappavsatsen.

 


Kaffe naturligtvis och so sova en liten höneblund ute på altanen.

Gunnar låg och sov hela dagen tror jag, var bara ned och åt lite mat innan han hoppade upp på stolen igen och lekte igelkott. Rullade ihop sig som en sådan.


Men jag satt en hel del och strulade på med min mobil. 

Jag använder, har använt appen RunKeeper under mina promenader men så slutade den hitta GPS-satelliterna eller grejen i telefonen.

Det konstiga är att Google Maps gör det och har kontakt men inte andra appar som RunKeeper och även blixtprorgammen har problem men där kan man gå på nätverket man är inne på och det räcker oftast.

Telefonen säger även att det är nått fel.

 

Jag har provat alla tre sakerna ett otal gånger.

 

Jag hittade ett tips om att det är batterisparprogrammet som strular till det och när jag avaktiverade det så kom allt igång, en gång och sedan var det samma problem igen.

Jag har sett tips om total rensning av mobilen med det verkar väldigt jobbigt att börja om från noll igen.

Jag får sluta mäta mina promenader för vad spelar det egentligen för roll att skriva in det i min kalkyl liksom den dagliga vikten och veckovisa blodsockermätningen.

När jag en dag (eller natt) dör så kommer väl arvingarna att bara göra den där återställningen och radera allt på datorerna.


Jag halvsåg nån film på kvällen och så kom Gunnar in och hoppade upp i mitt knä här i soffan och han var så kelsjuk och kurrade.

Det blev dags för sängen när jag somnade under tiden jag läste boken.

En liten stund med ljudboken innan jag släckte och då hade Gunnar kommit in och låg på Ingers sänghalva.


Jag har sovit tungt inatt och inte varit upp en enda gång men det blev ändå bara drygt 6 timmar, nåja nästan 7 då.


Idag blir det lite jobb inne, ska se om jag får dit skivan bakom kökshalvön, egentligen hade jag tänkt ersätta den med något nytt utan ventilgaller men har inte hittat något snyggt och stort med mönster rätt väg

 

och sedan blir det väl lite tid på bygget.

Badtunnan ska få nya slangar mellan tunna och sandfilter för igår sprang det läck, tror att slangarna torkat 

Sotaren väntas komma mellan 14:30 och 15 och därefter åker vi nog hem igen jag och Gunnar efter två sköna produktiva dagar.


Runt 13 grader där ute och det blåser en del och himlen är mestadels grå.

     


Inne i stan är det inte mycket bättre och där visar väderstationen Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-08-15 08:45:09

Temperatur: 15,6 °C
Lufttryck: 997,1 hPa och Rising
Luftfuktighet: 74 %
Vindstyrka: 2,8 m/s från NW,
i byarna 4,1 m/s
Kyleffekt: 15,3 °C
Inne hos oss. Temp: 21,2 °C Fukt: 54 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 27,9 mm
Året: 217,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
16,6 °C
Klockan:
08:24
Temp - Max:
21,8 °C
Klockan:
14:55
Temp - Min:
11,1 °C
Klockan:
04:18
Temp - Min:
13,8 °C
Klockan:
06:09
Lufttryck - Max:
997,4 hPa
Klockan:
07:00
Lufttryck - Max:
997,3 hPa
Klockan:
22:00
Lufttryck - Min:
996,6 hPa
Klockan:
01:00
Lufttryck - Min:
996,0 hPa
Klockan:
05:31


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 03:26
Sol upp: 04:31
Sol ned: 20:54
Skymning: 21:58
Dagsljus: 18:32 tim:min
Dag längd: 16:23 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s less daylight tomorrow
Måne upp: 21:33
Månfas:
Full moon
 Moon
Måne ned: 03:26


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


     

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards