jans

Alla inlägg den 16 augusti 2019

Av Jan Sandström - 16 augusti 2019 20:57

I morse var det lugnt och skönt och jag tog efter lunch en promenad ned till Lundåkern där de håller på att bygga en hängbro.

Broplanen ligger klara att hängas upp där ute över vattnet.

 


Det första i mitten är redan uppe.

     


Höghusen är också på gång och nästa år är det inflyttning, fast jag vill då inte bo så där.

   


Efter Ängesvägen blir huset högre, det som ligger utmed ICA, det som en gång hette ICA Prinsen.

 


Jag kom hem och det blev ungefär 4 km, min RunKeeper fungerar ju inte så ingen mätning men jag har ju gått rundan tidigare.
Gjorde kaffe och satt ute en stund och funderade, jag behöver lite grejor till stugan och när jag sökte efter poolslangen så fanns ingen hemma i någon butik. Så jag funderade och beslutade att åka till stugan ändå och hämta hem husvagnen.

Jag och Anders skulle ju iväg och lika bra att ta hem den för att göra i ordning allt här hemma.


Gick på toa och när jag kom ut stod Anders i dörren och sa att han köpt husvagnsmat.

Snabbt beslut att Anders skulle köra så vi åkte iväg till stugan där vi hämtade husvagnen.

På väg hem när vi låg efter en bil med släp som släpade sig fram i 60-70 blev vi omkörda av en betongbil från Swerock i kurva, backkrön och skymd sikt straxt före Haddingen.

När den låg jämsides med oss fick han möte och började gå åt sidan så Anders fick bromsa mer för att inte bli prejad i diket.

Bilen före blev väl också skrämd för en bit frammåt gick den åt sidan och då gasade betongbilen på och körde iväg fast det bara var 50 km/h vid Haddingen, men det brydde han sig inte det minsta om. Gissar att han ville hem innan 4.


Vi kom hem och började packa och göra i ordning vagnen, kylskåpet har startat så det blir väl kallt till i morgon då Anders kommer med Lycka som får vara här och vi åker mot Tärnaby.

 

Vi räknar med att åka vid 10-tiden så det kan bli ett snabbt inlägg här imorgon bitti.


Det kan bli en trevlig resa och maten behöver jag inte bekymra mig över med en kock med på resan.


Av Jan Sandström - 16 augusti 2019 08:50

Fredag den 16/8


Så har halva augusti gått och hösten är i antågande.

Jag har haft tre sköna dagar i stugan, nästan tre i alla fall där jag och Gunnar har myst och även jobbat, jag har jobbat.

Gunnar låg mest och sov hela tiden.


Jag hann sätta upp innertak på toa och under trappavsatsen.



Jävlas med min mobil och RunKeeper men där gav jag upp till slut och har avinstallerat appen.






Sätta fast baksidan på halvön då jag inte hittat någon lämplig skiva så det fick bli den gamla gråmålade med ventilgaller efter kylskåpet.

 


Och det blev en massa annat småpyssel gjort och sedan besiktning av kaminen och senare sotning men det kom det folk och gjorde.

Jag bökade på med läckaget mellan badtunna och sandfilter men där måste jag köpa mer slang.


Igår var det halvöns baksida, badtunnan och så stegen på taket så att den satt lite bättre men jag ska ta tag i den och skruva fast ordentligt men först måste den ned och svetsas lite på.


Efter eftermiddagskaffet åkte jag och Gunnar hem till stan igen och här kom Erik med en pyspunka på framdäcket men duktiga barn fixar det mesta själv så jag bistod bara lite, väldigt lite faktiskt.

Satt med datorn och så läste jag en hel del ute på altanen men sov nog en del.


Anders ringde och det blir nog så att vi åker upp till Tärnaby där han ska kika på olika boenden och då tar vi nog med husvagnen.

Inger är upptagen så tyvärr kan hon inte följa med för tidsplanen är lite pressad från Anders sida.

Anders kommer att bo än här än där och ibland samtidigt.

Ungefär som katten som vintertid vill vara ute och inne, gärna samtidigt när han står i dörren.

Bonngubben kapade ju svansen på sin katt och sparade massor av kilowatt på det.

Men det är nog ingen sanning bakom historien.

måste väl göra lite reklam för Tärnaby när jag nu pratar om det.


Film på kvällen som jag inte tittade så mycket på utan mest datorpyssel och ekonomin tills Inger kom hem från jobbet.

Sent isäng och skönt med öppet fönster.

Jag har sovit eller inte sovit erbarmerligt dåligt, jag vet inte varför jag har sådan allergi ibland.

I stugan kom och gick den och inatt har jag både haft det och värk i händer, ja överallt tror jag så det blev några gånger då jag var upp och rörde på mig.


Upp klockan 7 och frukost ute på altanen, det blir en fin dag här och jag funderar på att åka och handla saker till stugan.

Eller så blir det en MC-tur ut någonstans.

Just nu 17,5° och sol.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-08-16 09:15:10

Temperatur: 20,3 °C
Lufttryck: 1004,7 hPa och Rising
Luftfuktighet: 53 %
Vindstyrka: 1,2 m/s från SSW,
i byarna 2,0 m/s
Kyleffekt: 20,3 °C
Inne hos oss. Temp: 20,9 °C Fukt: 52 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 27,9 mm
Året: 217,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
20,4 °C
Klockan:
09:10
Temp - Max:
19,9 °C
Klockan:
11:19
Temp - Min:
7,1 °C
Klockan:
04:42
Temp - Min:
11,1 °C
Klockan:
04:18
Lufttryck - Max:
1004,8 hPa
Klockan:
08:47
Lufttryck - Max:
1002,4 hPa
Klockan:
23:50
Lufttryck - Min:
1002,3 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
996,6 hPa
Klockan:
01:00


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 03:30
Sol upp: 04:34
Sol ned: 20:51
Skymning: 21:53
Dagsljus: 18:23 tim:min
Dag längd: 16:17 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 28s less daylight tomorrow
Måne upp: 21:39
Månfas:
Full moon
 Moon
Måne ned: 04:51


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så mina bilder av himmel, trädgård och stugan.

     


Näe, ingen björn idag heller.

   

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards