jans

Alla inlägg den 19 augusti 2019

Av Jan Sandström - 19 augusti 2019 09:16

Måndag den 19/8


Idag är jag hemma, än så länge.


Men jag har varit på en liten miniresa med sonen Anders som körde och vi drog min husvagn med oss upp till tärnaby och Hemavan där Anders hade lite att göra.

Nu blir det lite svårt att välja bland alla bilder och med tre kameror blir det inte lättare.

Men jag koncentrerar mig på de två riktiga och låter mobilfotn vara.


Jag vaknade tidigt igår och vi låg på en plats mellan Tärna och Hemavan,  riktigt fint nere vid vattnet.

 

Där hade Anders varit tidigare i veckan och padlat kajak, säg vilket vatten han inte blött ned den i.

   


Vagnen fick stå kvar då vi åkte till Tärnaby och Anders gjorde sina ärenden


 


Innan vi åkte till Hemavan och passerade husvagnen, som stod kvar.


 


Där skulle vi åka upp med kabinbanan vilket vi även gjorde fast jag är så höjdrädd men det gick faktiskt riktigt bra.

Jag fick inte nån direkt höjdkänsla som när jag står på stegen i stugan.


   


En härlig utsikt är det i alla fall.

 


Det var dit vi skulle men liften stannar inte där utan 400 meter ovanför enligt Anders.


     


Så här heter restaurangen och vi var enda gästerna för tillfället så det blev en del prat med tjejerna, som Anders naturligtvis kände sedan tidigare.

Säg vilka han inte känner där uppe.


 


Jo när vi skulle köpa biljetterna till linbanan blev det tal om Anders och att han sökt jobb där uppe, så sa tjejen att "jaha är det du som sökt jobbet" för det var inte så många och Anders var visst den enda utanför området, från Umeå alltså.
Det är inte allt för många och fjälltellegrafen går fort uppe vid Vindelfjällen.


Jag fotade en fort när jag och Inger åkte i våras och så här såg den ut nu.


 

Så här såg den ut i slutet på maj då vi satt nere i Hemavan och fikade och då var det lite mer vatten men även snö kvar.

 


Fin utsikt från altanen på rest. Björk.


 


Efter att ha knatat uppför de där 400 metrarna till ramsan anders lärde mig och som jag inte kom ihåg riktigt så jag får fråga han när han senare kikar förbi här hur den gick, men det var något med "höfte, rumpa, lår när du uppför berget går" så åkte vi ännu längre västerut till Ruttjebäcken där det är populärt att bada.

Man parkerar i alla fall här, GPS: 65.848207, 14.767763

Ännu mer uppför och utför berg men så skönt ute i naturen.


 


Naturmänniskan Anders har sin kåsa med sig och det var praktiskt när vi blev törstiga och det var ofta.


   


Sedan skulle han utmana ödet, äch den rasar inte på länge än sa han men jag var övertygad att skulle den rasa så var det när JAG gick ut på avsatsen.


 


Nån gång kommer det att rasa och jag vet ju när.


 


Ovanligt med det blågröna vattnet på Svensk mark men här var det så och stora och små grytor som stenar slipat under årmiljoner.


 


Tillbaks till Hemavan och nu bar det av upp till


 


Men nu fick jag åka hiss upp.

           


Lugnt och fint och härlig utsikt men när vi var längst bort började det regna, jag hade sett molnen komma närmare så vi hade redan börjat dra oss tillbaks.


 


Jag gick in under skydd men Anders skulle kika på nått mer.

Synd bara att plasttaket är så förstört att det är ogenomskinligt.

 


Regnet skvalade och jag väntade på Anders i tunneln.

Golvet är inte blött utan nött.

 


Väl nere och efter toabesök fick Anders hämta bilen och jag väntade under taket, men han kunde ha fått köra närmare.


 


På väg hemåt körde vi och hämtade husvagnen och just då var det nästan uppehåll men tidvis regnade det ordentligt.

Vi åkte ända ned till Blåvikssjöns rastplats (GPS: 64.829940, 18.033438) där Anders gjorde middag, efter den diskade jag undan och vi hade då väldigt fint väder med +19° och kvällssol.

        



Efter maten åkte vi hela vägen hem och efter Lycksele började det regna ordentligt men väl hemma vid 21-tiden var det uppehåll och vi kunde packa ut husvagnen.

Anders tog sin katt Lycka och åkte hem.

Jag gjorde kaffe och satt ute med bärbara då jag stängt ned datorerna inne, åskan gick lite söder om Umeå men drog sig inte hit utan mot Vännäshållet.

Inger kom hem och det blev kväll och sängen.

Jag somnade ganska fort efter ett par Alvedon och har sovit inatt.

Det kom en ordentlig rengskur inatt då det vräkte ned, eljest bara normalt regn.


Upp först närmare åtta och det är måndag så jag tog blodsockret.

6,5 mmol och vikten 80,6 kg.

Inte som Anders som var nere mot 3 mmol förrgår kväll i husvagnen så han fick äta en massa godis.


Det har regnat hela morgonen ända till nu då solen kan tänkas bryta igenom när som helst.

Idag ska jag kanske ut och handla lite till stugan som vi ska upp till när det blir väder, då drar jag även upp husvagnen.


Just nu 17,1° utanför fönstret och svag vind, nu blev det ljust ute men jag har redan laddat upp bilderna.

Väderstationen visar då Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-08-19 10:45:08

Temperatur: 16,1 °C
Lufttryck: 992,1 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 1,6 m/s från SW,
i byarna 2,7 m/s
Kyleffekt: 16,1 °C
Inne hos oss. Temp: 21,3 °C Fukt: 63 %


Nederbörd.

Timmen: 1,5 mm
Dygnet: 23,7 mm
Gårdagen: 12,3 mm
Månaden: 63,9 mm
Året: 253,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
16,4 °C
Klockan:
03:56
Temp - Max:
17,6 °C
Klockan:
11:30
Temp - Min:
14,6 °C
Klockan:
09:19
Temp - Min:
14,7 °C
Klockan:
08:18
Lufttryck - Max:
998,7 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1002,8 hPa
Klockan:
02:18
Lufttryck - Min:
991,6 hPa
Klockan:
10:16
Lufttryck - Min:
998,6 hPa
Klockan:
23:56


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 03:42
Sol upp: 04:43
Sol ned: 20:41
Skymning: 21:41
Dagsljus: 17:59 tim:min
Dag längd: 15:58 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s less daylight tomorrow
Måne upp: 21:49
Månfas:
Waning Gibbous
 Moon
Måne ned: 09:01


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Men jag tror inte regnmätaren klarar av att hinna mäta regnskuren som kom inatt, 27 mm visade plaströret ute på gräsmattan.

Så här såg det i alla fall ut för en stund sedan.

     


Vi får nog avvakta med isolering av lillstugan tills väggarna torkat upp lite.

   





Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards