jans

Direktlänk till inlägg 28 augusti 2019

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 28 augusti 2019 09:37

Onsdag den 28/8


Igår tog jag det lite lugnare men inte helt stilla.

Gick till Preem och postade ett brev till sonhustrun i Jönköping men några småsaker som glömdes kvar efter sommaren här hos oss.

 

Sov troligen en stund ute på altanen med ljudboken i lurarna men lätt att backa och ta om.

Limmade blomkrukan som Anders lilla Lycka lyckades riva ned tidigare och hade kontakt med barnen via nätet.


Anders håller påpå att städa inför flytten men allt behöver inte rensas då han har en hyresgäst som ska bo i huset.

Han har lyckats få en gammal jobbarkompis att bo där men nu rensade han kylen och gjorde en ungspankaka han bjöd på.


Så jag hämtade Inger på jobbet och åkte dit, där fanns redan Peter, Anna och Emil och pannkakan var god och annorlunda med beacon och kantareller på, de sista hade Anna plockat.

Anders skulle iväg och det skulle även vi då vi skulle till Aveon och se om någon kunde byta ett klockbatteri.

Jag hade med verktyg men gick bet på att få upp boetten, det har väl aldrig hänt tidigare för mig.


Vi handlade lite på Clas Ohlson, hittade en uraffär där hon bytte batteriet för 160:- men det var ju inte vår kocka utan en boende på Ingers jobb.

Sedan gick vi till en skoaffär där Inger hittade nya jobbarskor för endast en tusenlapp innan det blev ett besök på Apoteket och vi åkte hem.


Lite kaffe och jag satt med datorn och stugbygget innan det blev sängen.


Har sovit riktigt gott och steg upp ½8 då jag gjorde mig i ordning för en promenad.

Jag skulle till vårdcentralen och lämna prover, morgonkisset hade jag i fickan tillsammans med en smörgås, men inte blandat utan i en burk och en påse.


Efter sticket i armen fick jag låna kortet till kaffemaskinen så jag fick en kopp kaffe till min smörgås innan jag gick hem igen.

En kopp riktigt kaffe här hemma medan jag bloggar och ute på gräsmattan är det fullt med fåglar så det är inte lätt att vara mask där.

         

Bara att konstatera att hösten närmar sig om den nu inte redan är här.


Tät dimma i morse och än har den inte riktigt lättat men det ska bli både soligt och varmt idag, riktigt varmt vilket kan medföra ÅSKA.

Den går söderut i Götaland och utomlande men nu small det ovanför Karlstad.

Det har även blixtrat rutn Vasa och halvvägs mot Finland ute i Kvarken så det kan bli här också.


Jag får se vad det blir idag, blir det fint kanske jag tar en tur på hojen.


Just nu har jag i alla fall 17,7° mulet och vindstilla så jag ska strax gå ut till Gunnar och fortsätta lyssna på ljudboken som är tredje boken om Rama av Arthur C Clarke. 

Nu blixtrade det till uppe vid Bollnäs.     


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-08-28 10:00:10

Temperatur: 17,0 °C
Lufttryck: 1015,4 hPa och Steady
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,7 m/s från N,
i byarna 1,0 m/s
Kyleffekt: 17,0 °C
Inne hos oss. Temp: 21,6 °C Fukt: 60 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 67,8 mm
Året: 257,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
17,0 °C
Klockan:
09:59
Temp - Max:
23,9 °C
Klockan:
11:25
Temp - Min:
11,5 °C
Klockan:
01:36
Temp - Min:
9,7 °C
Klockan:
05:45
Lufttryck - Max:
1016,4 hPa
Klockan:
00:12
Lufttryck - Max:
1018,7 hPa
Klockan:
05:01
Lufttryck - Min:
1015,1 hPa
Klockan:
08:56
Lufttryck - Min:
1015,8 hPa
Klockan:
20:14


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 04:15
Sol upp: 05:09
Sol ned: 20:09
Skymning: 21:03
Dagsljus: 16:48 tim:min
Dag längd: 15:00 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 26s less daylight tomorrow
Måne upp: 01:27
Månfas:
Waning Crescent
 Moon
Måne ned: 19:59


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så bilderna.

 


Fåglarna hann ge sig iväg för en stund sedan.

   


Men i stugan verkar det vara soligt och fint så där blir det bra idag Emil.

   


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 09:04

Tisdag den 23/4   Igår blev det lite innejobb innan jag packade ihop lite och åkte till Vindeln där jag först tankade bilen. Där satt Inger och Alice i fåtöljen och gosade. En snabb lunch och så gick Inger iväg och jag intog fåtöljen med kaff...

Av Jan Sandström - Måndag 22 april 07:40

Måndag den 22/4   Igår fick familjen tillökning för vid tvåtiden kom lilla Alice till oss.     Nyfiken i transportburen men hon har ju träffat oss för en vecka sedan och kameran var hon nyfiken på vad det var.     Men hon knatade ru...

Av Jan Sandström - Söndag 21 april 15:35

Efter att ha gått omkring och tittat i lägenheten, suttit i våra knän, druckit vatten och ätit lite så har Djurskyddet åkt iväg. Alice är nu registrerad hos Jordbruksverket.           ...

Av Jan Sandström - Söndag 21 april 08:02

Söndag den 21/4 6 timmar kvar för nu är klockan åtta.   Till vad räknar jag ned, jo idag får vi smått. Tillökning i familjen kan man säga fast vi är, inte gamla men lite äldre så funkar det också.   För vid 14-tiden kommer Gabriella från D...

Av Jan Sandström - Lördag 20 april 12:40

...i Tavelsjö på Wärdshuset. Och passande kom solen fram och värmer i kylan. ...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards