jans

Alla inlägg den 30 augusti 2019

Av Jan Sandström - 30 augusti 2019 18:27

Efter många långa månader var det dags att hämta nya bilen och före tre hämtade jag han på jobbet och skjutsade upp han till bilfirman.


Men tidigare körde jag upp till K-Routa där jag handlade fönsterbleck och andra bleck (plåtar).

Vad det var förändrat efter E12 bortanför Kronoparken. Jag kände inte igen mig.

 


Och jag sparade två videosnuttar på väg dit


  Sedan på väg mot Umeå.


 

Det är ju västra länken de börjat bygga för.


Tillbaks till Erik så har vi haft span på hans bil.

 


Så här ser geten ut.

 


Du hajar väl var vi fått smeknamnet från.

 


Det är något speciellt att se mätarställningen på en ny bil man just köpt.

 


Och under motorhuven är det rent och snyggt.

 


Efter att ha gått igenom bilen blev det tårta ute på altanen med nästan alla barn och barnbarn, bara Jönköpingsborna som saknades.

 


Nu finns det bara en liten bit kvar som Inger kan få ikväll när hon kommer från jobbet för hon var inte heller med i eftermiddag.


Av Jan Sandström - 30 augusti 2019 09:29

Fredag den 30/8


Idag fyller Inger år min kära hustru sedan lite drygt 40 år tillbaks i tiden då hon var ung och vacker.

Nu är hon inte lika ung längre.

 

Så GRATTIS på födelsedagen.


Likaså grattis till Erik som får hämta sin efterlängtade bil i eftermiddag. I över ett halvår har han väntat på att den skulle tillverkas och fraktas över hit.

Man skulle kunna tro att den är handgjord i något garage med sådan leveranstid.


Igår blev det inte så mycket gjort, åkte och handlade lite smått på Biltema och så till Peter där jag gosade med kissekatterna en stund då dom är/var i stugan, jag vet inte när dom åker hem men i eftermiddag skulle dom komma hit och fika tillsammans med andra syskon.


Jag satt och gjorde inköpslistor på grejor som ska vara till bygget i stugan, behöver ju inte köpa in allt på en gång utan allt eftersom byggandet fortskrider.


Maria kom förbi och grattade mamma samtidigt som hon fick kaffe och tårta.

 

Lite TV och datorpyssel på kvällen innan det blev sängen med ljudboken en stund, jag var trött och gick isäng ganska tidigt igår och har faktiskt sovit gott hela natten.  


Upp före åtta även om jag vaknade strax efter 7.

Duschade och frukost ute på altanen med tidningen i bärbara datorn och Inger är hemma fram till lunch då hon börjar jobba och hon jobbar kväll och hela helgen.


Jag skulle ha haft släpvagnen hemma men den står i stugan så plankorna kan jag inte åka och handla men däremot ska jag åka och se om jag får tag på fönsterbleck och annat som behövs.

Sedan blir det fika här hemma efter eller runt tretiden (15:00) när Peter med familj kommer och även Erik kommer med nya bilen och jag får se om även Anders kommer men han har MASSOR av annat för sig i dagarna.

Det är grått ute men skapligt varmt med 17,4° utanför fönstret och svag sydlig vind enligt flaggan.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-08-30 09:45:11

Temperatur: 17,2 °C
Lufttryck: 1005,5 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 2,8 m/s från SW,
i byarna 4,1 m/s
Kyleffekt: 17,2 °C
Inne hos oss. Temp: 22,1 °C Fukt: 66 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 3,3 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 71,1 mm
Året: 260,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
17,6 °C
Klockan:
00:35
Temp - Max:
20,4 °C
Klockan:
08:58
Temp - Min:
16,8 °C
Klockan:
08:23
Temp - Min:
10,3 °C
Klockan:
05:09
Lufttryck - Max:
1006,7 hPa
Klockan:
00:04
Lufttryck - Max:
1013,3 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1004,5 hPa
Klockan:
05:16
Lufttryck - Min:
1006,4 hPa
Klockan:
23:56


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 04:22
Sol upp: 05:15
Sol ned: 20:02
Skymning: 20:56
Dagsljus: 16:34 tim:min
Dag längd: 14:47 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 25s less daylight tomorrow
Måne upp: 04:34
Månfas:
New moon
 Moon
Måne ned: 20:27


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser himlen ut.

 


Trädgården där det fortfarande är grönt och fint.

   


Och stugbygget som vi ska jobba på nästa vecka så vi sedan får installerat luftvärmepumpen.

   









Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards