jans

Alla inlägg under augusti 2019

Av Jan Sandström - 24 augusti 2019 19:44

Det ska va Inger till att värma upp tunnan.

Jag som tänkte hoppa i och överleva efter dagens jobb.

Av Jan Sandström - 24 augusti 2019 09:18

Lördag den 24/8 och bara dagar kvar...


Igår åkte jag en sväng och handlade lite hit till stugan och kaffe m.m


Därefter blev det en promenad upp till låssmeden men ha kunde inte hjäöpa mig med extranycklar till ett hänglås jag hade.

Det var för gammalt så jag fortsatte en omvg hem igen.

 


Plock med ett och annat och så satt jag ute på alltanen och läste/sov.


Inger kom hem och så lastade vi in det sista och Gunnar, åkte till Mammas och hämtade maten, pizza och nån kebabrulle till Inger innan vi åkte hit till stugan.


Jag lyckades få dit den nya slangen provisoriskt så nu funkar sandfiltret igen och jag eldade i badtunnan under kvällen.

Mätade i bygget hur mycket lister och sådant som kan behövas..


Det blev lite TV på sidan om och jag jävlades med webbkameran från baksidan som lagt av innan det blev bad närmare midnatt.

Stjärnklart för det mesta men det drog även in moln en stund. Jag fick i alla fall se två satelliter, ett stjärnfall och så det jag tror var ett flygplans blixtljus men där är jag osäker så det får bli ett UFO så det flög och jag kunde inte identifiera det.


Först närmare ett blev det sängen med öppet fönster, ljudboken och Gunnar (katten) låg hos oss och han läg inne hela natten.


Vaknade ½8 men vi låg kvar närmare en timme och Gunnar var kelsjuk.

Inger och han gick ut tidigare men jag sitter inne men ska ut om en stund när det här är klart.

Jag hade värk i höger knä igår kväll och inte är det bättre idag. Det skär som knivar i det ibland eljest bara lagom molvärk så det har blivit piller och salva.


Det ska ändå inte hindra oss från att börja med ytterväggen som måste bli klar innan vintern och något annat står inte på schemat förutom att jag ska äta min återstående halva på min pizza till lunch. Ja så blir det väl bad ikväll.

Men jag hittar inte igen min PH-mätare så jag får testa med de där stickorna i badtunnan.


12,5 grader har det stigit till ute och badvattnet håller 35,8 grader, sol och Inger sa nått om en västvind.


Väderstationen inne i stan visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-08-24 09:30:11

Temperatur: 17,8 °C
Lufttryck: 1016,7 hPa och Rising
Luftfuktighet: 66 %
Vindstyrka: 2,3 m/s från WNW,
i byarna 3,4 m/s
Kyleffekt: 17,8 °C
Inne hos oss. Temp: 20,7 °C Fukt: 55 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 2,7 mm
Månaden: 66,9 mm
Året: 256,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
18,5 °C
Klockan:
08:49
Temp - Max:
18,8 °C
Klockan:
15:10
Temp - Min:
10,4 °C
Klockan:
05:08
Temp - Min:
10,9 °C
Klockan:
23:52
Lufttryck - Max:
1016,8 hPa
Klockan:
09:09
Lufttryck - Max:
1012,0 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1009,1 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1005,8 hPa
Klockan:
15:52


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 04:01
Sol upp: 04:58
Sol ned: 20:23
Skymning: 21:20
Dagsljus: 17:19 tim:min
Dag längd: 15:25 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s less daylight tomorrow
Måne upp: 22:31
Månfas:
Waning Crescent
 Moon
Måne ned: 16:03


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och himlen ser där ut så här


 

trädgåden

 


och bygget här i stugan.

 


Det är den tiden då det blir fukt på isolerrutorna men underligt nog får kameran bort mycket av den men nu har all fukt försvunnit.

Jag tog bilden för typ 10 minuter sedan.

 


Nu blir det ut och jobba.      

 








Av Jan Sandström - 23 augusti 2019 10:23

Nu är det klart och offentligt med Anders nya jobb och det känns kul när det går fint för barnen.
https://visithemavantarnaby.se/baerkraft/ 


Det ska bli intressant att följa hans arbete något som inte funkar med alla våra barns jobb.


Men jag frågar mig ändå varför det inte blev snickare, rörmokare eller bilmekaniker av barnen?  

Nått man haft riktig användning av 

Av Jan Sandström - 23 augusti 2019 09:08

Fredag den 23/8


Igår åkte jag först ut till Anders och hämtade min andra släpvagn "Guevara" som Anders har för det mesta.

Guevara? Ja var kommer det namnet ifrån på en släpvagn. Lätt, regnummret är CHE xxx.


Jag hade med mig några hinkar målarfärg som han får låna till sitt röda hus Anders höll på att skrapa bort gammal färg från. Det är målat med slamfärg och inte i bästa skick men det håller så länge det håller och är säkert från 50-talet, hembyggt av en halvt okunnig person som tog det som fanns till hands.

Nu blir det ny faluröd slamfärg men det vita blir oljefärg som jag bistår med.

Kaffe och en pratstund samt kela med Lycka som sedan jagade flugor på altanen.


Åkte hem och åt mat medan jag satt ute på altanen och läste boken, allt innan jag hade tid för besiktning av bilen, en timme senare släpvagnen.

Jag fick komma in nästan direkt så det blev inte mer än en sida på boken och på lyften utmed var Gösta, en god vän till familjen.

Han jobbar alltså där och höll på med en bil.

Jag gjorde kaffe och satte mig på en bänk och när bilen var klar verkade det som att det inte fanns fler bilar på kö för vi tre, jag och två besiktningsmän pratade om husbilar, husvagnar och solceller m.m.  m.m

I god tid körde jag runt huset och hämtade släpvagnen jag hade med mig och det var nästan en timme till min tid för koll av den.

Trodde jag ja, nästan direkt dök numret på släpen upp på displayen och port 5 åkte upp, den för tunga fordon och killarna sa "tjenare igen".
Tydligen hade de reda på att jag för en stund sedan varit inne med bilen i hall 2 i en annan byggnad.

Det blev en till mugg kaffe och jag satte mig på bänken och tittade på när de gick igenom släpvagnen.


En kort stund senare åkte jag hemåt med rena papper på bil och släp och två år till nästa koll.

Hemma blev det inte mer kaffe, just då utan Anders kom med bilen han hämtat från service och rep med ett kvitto på, tror han sa nått om 14 000:- men då ska den vara i topptrim.

Efter en stunds prat och efter att jag smort upp släpen åkte han hem med den.


Jag satt ute med boken ett tag men sov även en stund.

Gick in just innan Inger kom efter att hon jobbat och senare handlat lite mat.


Straxt efter kom en annan vän Inger.


Sent blev det middag och senare sängdags efter att jag suttit med datorn och planerat inköp av lister och foder till lillstugan.

Men jag måste mäta och skriva upp bättre vilka mått som gäller så att jag får ut det mesta utan att behöva skarva eller få en massa spill att elda i badtunnan.


Läste i boken som jag måste bli klar med innan den ska tillbaks till biblioteket och så släckte jag lyset, natten blev som de tidigare.

Värk och upp vid tvåtiden,


Steg upp på riktigt vid halv åtta och vågen visade mer idag. 79,9 kg men den går upp och ned nått eller ett par kg. har jag lärt mig.


Idag får jag se vad det blir, kanske en promenad till ICA och komplettera med några saker Inger inte visste att vi behöver.

Fast jag får se vad kroppen säger, det är en dag med ont lite överallt som att jag gjort något speciellt men jag vill ändå inte stoppa i mig en massa piller. Rätt vad det är så släpper det.


Vädret är sisådär, det har regnat inatt och nu är det bara grått, satt ändå ute med frukost och tidningen på datorn.

Just nu har jag ändå 16,4° och mulet men uppehåll och nästan vindstilla.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-08-23 09:30:10

Temperatur: 15,3 °C
Lufttryck: 1006,8 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 1,6 m/s från S,
i byarna 2,7 m/s
Kyleffekt: 15,3 °C
Inne hos oss. Temp: 21,4 °C Fukt: 58 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 2,4 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 66,6 mm
Året: 255,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
15,3 °C
Klockan:
01:08
Temp - Max:
21,6 °C
Klockan:
15:13
Temp - Min:
13,2 °C
Klockan:
04:43
Temp - Min:
8,6 °C
Klockan:
04:45
Lufttryck - Max:
1012,0 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1014,6 hPa
Klockan:
08:46
Lufttryck - Min:
1006,8 hPa
Klockan:
09:13
Lufttryck - Min:
1011,8 hPa
Klockan:
23:54


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 03:57
Sol upp: 04:55
Sol ned: 20:27
Skymning: 21:24
Dagsljus: 17:27 tim:min
Dag längd: 15:32 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 26s less daylight tomorrow
Måne upp: 22:13
Månfas:
Waning Gibbous
 Moon
Måne ned: 14:36


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så några bilder.

   

 


Kameran på baksidan har tappat kontakten med Routern men det får jag försöka fixa då vi ska upp dit.

   



Av Jan Sandström - 22 augusti 2019 08:26

Torsdag den 22/8


Igår gick jag först en liten promenad

 

Nu fungerar RunKeeper för mig igen, men jag vet inte vad som var galet när appen inte hittade min GPS i mobilen.

 

där jag hämtade ett paket/brev på Preem innan jag körde upp husvagnen (och grejor) till stugan men pallade inte upp den då jag inte vet om den ska stå kvar där så länge.

Hade med mig en rulle slang jag tänkte sätta på badtunnan men när jag klev upp på lastpallen vi brukar ha ved på så fastnade höger fot i nån plåtkant och... JAG FÖLL som en fura, snurrade ett halvt varv åt höger och ramlade platt på rygg.

Men hade gudomlig tur för inget mer hände än att jag ramlade. det hade ju kunnat legat ett vedträ eller pinne där men jag föll platt och jag tror att pallen sviktade för det kändes mjukt där jag landade.

Huvudet höll jag reflexmässigt upp och slangrullen i famnen.
 

Jag var ändå nästan klar så slangen fick ligga där, det är ju inte så att den inte tål vatten.

Appropå det så tömde jag 40 mm från regnmätaren.


Körde hem med färgburkarna Anders behöver och så blev det kaffe ute på altanen och boken.

Då kom Maria cyklande med lite gott till kaffet, det var bara lite gott alltså.

Hårdbrödet med pizzafyllning smakade... men KitKat var god.

Mer bok och sova en stund innan Inger kom hem.


Datorpyssel och middag samt film på TV här i kontoret.

Men jag pratade även med Anders om besiktning av släpvagnen och när vi kollade runt efter en tid för min bil och släpen poppade en tid upp idag men bara för släpvagn så jag var snabb att boka den 15:50

Passade även på att ta bilen men 14:40 så jag kan antingen åka hem mellan gångerna eller stå kvar där och sitta och läsa.

Inte är det billigt heller, 495:- för släpen och 545:- för bilen men nu blir det gjort för i år.

Nästa år blir värre då jag måste besiktiga, Bil, MC, Husvagn och min andra släp.


Jag gick isäng vid 23 och läste ett tag, sedan en normal natt förutom att Gunnar kom in och låg hos mig ett tag.


Upp vanlig tid och idag stannade vågen på 79 kg blankt.


Besiktningar idag alltså men jag vet inte om Anders kommer med släpvagnen eller om jag ska hämta den, han har ju lämnat in bilen på service idag och jag vill kika på den lite innan.
Bilen bör det inte vara några problem med men ska ändå ta och städa ur den lite medan det är väder.


Just nu lite kallt med 13,3° och solen skiner.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-08-22 08:45:10

Temperatur: 13,7 °C
Lufttryck: 1014,4 hPa och Rising
Luftfuktighet: 71 %
Vindstyrka: 4,6 m/s från WNW,
i byarna 5,8 m/s
Kyleffekt: 12,3 °C
Inne hos oss. Temp: 21,1 °C Fukt: 54 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 64,2 mm
Året: 253,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
13,7 °C
Klockan:
08:44
Temp - Max:
24,9 °C
Klockan:
12:42
Temp - Min:
8,6 °C
Klockan:
04:45
Temp - Min:
8,4 °C
Klockan:
05:48
Lufttryck - Max:
1014,5 hPa
Klockan:
08:13
Lufttryck - Max:
1013,2 hPa
Klockan:
23:53
Lufttryck - Min:
1012,8 hPa
Klockan:
00:30
Lufttryck - Min:
1006,8 hPa
Klockan:
00:28


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 03:53
Sol upp: 04:52
Sol ned: 20:30
Skymning: 21:28
Dagsljus: 17:35 tim:min
Dag längd: 15:38 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s less daylight tomorrow
Måne upp: 22:03
Månfas:
Waning Gibbous
 Moon
Måne ned: 13:10


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här ser det ut här uppe och ute i trädgården.

         







Av Jan Sandström - 21 augusti 2019 20:04

Min släpvagn som måste kollas innan den sista skulle jag kolla tider på men på Opus västerslätt var tidigaste tiden den 2/9 tillsammans med bilen men även bara släpen.
Så messade Anders om att det dök upp en tid imorgon 15:50 så jag var snabb att boka den och betala.
Kollade även bilen och där fanns det tider imorgon så det blev även den men 14:40 så det blir två separata besiktningar och således dyrare men vad gör man.
Nu blir det i alla fall gjort och jag får se vad dom hittar för fel på grejorna.

Av Jan Sandström - 21 augusti 2019 09:42

Onsdag den 21/8


Grattis till någon som fyller år idag, säkert någon av våra vänner, Camilla och Jon-Erik t.ex


Igår tog jag mod till mig och plockade loss husvagnens kylskåp och tittade över brännaren på det.

 

Kameran är ett fint verktyg när man vill komma ihåg var ledningar sitter eller skruvar för den delen.


Jag tog loss den vita givaren och rengjorde kontakten samt satte på ny krympslang

 

och så borstade jag ut och rengjorde det jag kom åt utan att riva allt för mycket.

Senare när jag startade blev det då kallt och automattändningen var tyst så kanske fungerar det nu. Men jag hann inte vänta och kolla så länge då vi skulle åka MC till Anders som bjöd på födelsedagsfika, en god tårta som tog slut ganska fort.

 

men det blev en tårta till för nästa gäster som kom, Erik och Maria tog min bil.

Sedan åkte vi hem och jag gjorde bajemig ingenting under kvällen.

Jo jag satt med räkningar och siffror men det var inte så mycket.


Gick isäng och läste en stund innan jag släckte och sov, var upp en gång vid tvåtiden, som vanligt.


Upp i vanlig tid och vikten har börjat återställas, 79,5 i morse men jag borde få bort några kg till.

Inger jobbar och jag ska kolla grejor och stöka på med ett och annat, kanske köra upp husvagnen till stugan för det är smått besvärligt att flytta den från ena sidan gatan till den andra varje dag.

En promenad bör jag hinna med och nu har faktiskt RunKeeper börjat fungera igen, varför fick jag inte igång det när jag var i Tärnaby.


Det har inte varit någon matinéfilm i veckan och inte idag heller, SPORT går alltid före allt annat   


Det är då fint väder just nu och prognosen säger fint men på fredag kan det bli regn igen.

Just nu utanför fönstret har jag 18,6° och sol

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-08-21 10:00:11

Temperatur: 20,1 °C
Lufttryck: 1010,6 hPa och Rising
Luftfuktighet: 59 %
Vindstyrka: 2,2 m/s från SW,
i byarna 3,4 m/s
Kyleffekt: 20,1 °C
Inne hos oss. Temp: 21,5 °C Fukt: 58 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 64,2 mm
Året: 253,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
20,6 °C
Klockan:
09:48
Temp - Max:
20,3 °C
Klockan:
09:45
Temp - Min:
8,4 °C
Klockan:
05:48
Temp - Min:
12,4 °C
Klockan:
04:48
Lufttryck - Max:
1010,8 hPa
Klockan:
09:57
Lufttryck - Max:
1007,1 hPa
Klockan:
22:06
Lufttryck - Min:
1006,8 hPa
Klockan:
00:28
Lufttryck - Min:
999,2 hPa
Klockan:
00:32


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 03:49
Sol upp: 04:49
Sol ned: 20:34
Skymning: 21:32
Dagsljus: 17:43 tim:min
Dag längd: 15:45 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s less daylight tomorrow
Måne upp: 21:57
Månfas:
Waning Gibbous
 Moon
Måne ned: 11:45


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här ser det ut

       



Av Jan Sandström - 20 augusti 2019 09:05

Tisdag den 20/8


Tänk vad tiden går fort, idag är det 35 år sedan Anders "ramlade" ut hemma på toaletten där vi bodde på Storgatan.

Han har alltså sin födelsedag idag.

 

GRATTIS Anders på födelsedagen, jag har hissat flaggan.


Vi kommer och fikar i eftermiddag allihopa men kanske inte samtidigt.


Igår satt jag med foton från vår resa Hemavan fram och åter med min husvagn och i gårdagens inlägg står det en del om den men även i helgens inlägg lite nu och då.


Jag hann med att åka och handla lite på Biltema men det var mycket folk så naturligtvis glömde jag ett par saker jag tänkte köpa.

Saker som ska till gäststugebygget i stugan, det vi nu kallar lillstugan.

Men jag köpte även två LED-armaturer som jag senare monterade i husvagnen, en under köksfläkten för där var det uselt med lyse och den andra inne på toaletten. Jag ersatte alltså två lysrörsarmaturer som drog ström och lyste lite.

Men jag får se om det blir en MC-tur upp och komplettera inköpen.


Senare på kvällen blev det mest datorjobb och bilder, GPS spår och annat roligt innan det blev sängen.
Jag vaknade som vanligt med värk men Voltaren dämpade den så jag somnade om och jag har sovit tungt ända till ½8


Steg upp och frukosten avklarad här inne med tidningsläsandet och så skrev jag några kommentarer till artiklar i VK.

Hissat flaggan då Anders fyller år och så har vi pratar med varandra jag och barnen för att samordna biltransporter till Stöcksjö.


Det blir nog en snabb MC-tur till Biltema för mig eller om det nu var Jula jag skulle köpa det där.

Jag har så rackarns mycket i huvudet nu att det nästan går runt. Då var det skönare på vår lilla tripp där Anders höll i tider och körde.


Idag har vi i alla fall fint väder för det har regnat ganska ordentligt och det behövdes vatten i marken.

Just nu skiner solen och jag har 18,6° ute i skuggan men det blåser en sydvind, då blir det skönt i Stöcksjö och fika utomhus.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-08-20 09:15:10

Temperatur: 19,2 °C
Lufttryck: 1002,7 hPa och Rising
Luftfuktighet: 70 %
Vindstyrka: 3,7 m/s från SSW,
i byarna 4,8 m/s
Kyleffekt: 19,2 °C
Inne hos oss. Temp: 21,7 °C Fukt: 59 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 24,0 mm
Månaden: 64,2 mm
Året: 253,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
19,2 °C
Klockan:
09:14
Temp - Max:
21,0 °C
Klockan:
15:25
Temp - Min:
12,4 °C
Klockan:
04:48
Temp - Min:
14,6 °C
Klockan:
09:19
Lufttryck - Max:
1002,7 hPa
Klockan:
08:35
Lufttryck - Max:
999,5 hPa
Klockan:
23:32
Lufttryck - Min:
999,2 hPa
Klockan:
00:32
Lufttryck - Min:
991,6 hPa
Klockan:
10:16


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 03:46
Sol upp: 04:46
Sol ned: 20:37
Skymning: 21:36
Dagsljus: 17:50 tim:min
Dag längd: 15:51 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s less daylight tomorrow
Måne upp: 21:52
Månfas:
Waning Gibbous
 Moon
Måne ned: 10:23


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Men regnmätaren jag har kan inte ta emot skyfallet som kom igår natt utan då stänker/rinner det över tratten.


Så här ser det ut nu här ute.

     


Nu verkar väggen ha torkat upp en del.

 

Så här blöt var stugan igår morse

.  

 



Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards