jans

Alla inlägg under augusti 2019

Av Jan Sandström - 1 augusti 2019 11:00

...man ska inte planera så mycket.

Igår läste jag av mätarna och märkte inget speciellt men idag skulle Inger in i sitt syrum, tidigare Peters rum, tidigare frysboxens rum och skötrum, tidigare tvättstuga med tvättmaskin.

Så det var ett tag sedan jag plockade ut tvättmaskinen och då pluggades rören som gick upp, eller vänta nu. 

Det var inte då för kranen satt där när frysboxen stor där utan det var när vi installerade bergvärmen som han tog bort det som stack upp och vi/han drog om rören

 

Till de nya rören som går till bergvärmepumpen använde han klämmkopplingar av det nya slaget.

Men till avstängningen blev det gamla vanliga klämringskopplingar.


Nu kom Inger in och det stod vatten på golvet, mycket var genomsurt men vi lokaliserade läckaget till en koppling som gick uppåt.

Det strilade rakt upp och jag fick för mig att det var hål på täcklocket.

 


Avstängningen satt nära men den håller inte 100% tätt men öppnar man en vattenkran som i köket lättade då trycket.

 


Loss med proppen och ut i garaget och när jag skruvade tillbaks upptäckte jag att múttern längst ned har spruckit.

Det vick bli en nödlösning med slangklämma som håller åt.

 


Det är nu jag måste konsultera en vän och tidigare dagbarn hos oss, Andreas      


Frågan är vad som är enklaste lösningen.

Löda ihop men då måste jag få helt tät huvudkran.
Det är ju nån form av förminskning av rören till slutliga 15 mm och för att byta muttern måste jag troligen kapa rörstumpen, finns det då tillräckligt med utrymme att få dit en ny klämring och mutter på det som är kvar?
Kapa huvudröret på 22 mm åt höger och nedåt, montera två skarvar och så en vinkel, det låter jobbigt.

Eller om ett proffs kan fixa det där på en kvart och få Ingers blåbärskaka som lön     


 

Rådgivning kan han ju stå för men klart att jag betalar om han gör ett jobb jag anlitar han för.

Jag får i alla fall se om det blir någon MC-tur i eftermiddag, nu är jag hungrig så det blir väl en filtallrik igen.


Av Jan Sandström - 1 augusti 2019 08:28

Torsdag den 1/8


Idag säger jag GRATTIS till Tomas och Sara

 

som är här hos oss och har sin bröllopsdag idag.

Så ett stort grattis till era nu 4 år, tänk på att farmor o farfar har det gånger 10   


Igår hade jag ju tänkt ut på en MC-tur och pratade lite om det där med att planera.

Det ska jag absolut inte göra för det blev inget av den turen.

Jag blev "barnvakt" istället till Emil. Men jag hade kunnat åka en sväng men lika bra att det inte blev av.

Jag känner av gräs och har faktiskt besvär av min allergi, snorar, ögonen kliar och rinner, näsan rinner och jag nyser ibland.

Jag satt en stor del inne och här vid datorn där jag lyckades sortera bilder.

Det blev även en hel del tid för läsa boken ute på altanen och naturligtvis sova en liten höneblund.


Senare kom Peter o Anna med Emil och han fick vara hos oss tillsammans med Harry o Alex.

Vi gick iväg till ICA där vi pantade burkar och flaskor, sedan köpte jag och Emil varsin glass, Inger och kusinerna gick hem igen.

Men vi satte oss på en betonggris vid kyrkan och åt våra glassar och pratade, han är verkligen farmors barnbarn för han var inte tyst en sekund tror jag.

Men trevligt hade vi och när glassarna var uppätna gick vi in på ICA och tvättade händerna innan vi strosade hem men en liten omväg.

Senare gav Inger Alex och Harry middag och vi var ute och lekte med bilar på trädgårdsbordet, senare blev det rutschkanan för Emil.


De andra kom hem, alla våra barn och Anna hade varit ute och ätit pizzor, 7 st på 7 olika pizzerior och dom delada alla i sex delar för att skriva en smakbedömning som senare sammanställdes här hemma.

Trevligt hade dom haft.


Vi andra åt palt till middag men den här palten var inte god, den jag köpte i Mickelsträsk var seg på nått sätt.

Alla åkte hem och jag satt här vid datorn och kollade på Netflix och Another Life


Till slut blev det sängen och jag somnade ganska fort, upp ett par gånger på natten för att röra på mig och halv sju steg jag upp och duschade.

Passade på innan de små skulle vakna.

Snabb frukost ute hos Gunnar som legat inne hos Inger inatt och nu är jag här igen.


Idag kanske jag kan få lite tid att åka en sväng, det är ett ställe jag vill åka och kolla upp.

Killingstrand. Jag var där en gång på 1970-talet men det lär vara ett fint havsbad.

Det är bara lite drygt 6 mil här hemifrån.


Då jag satt ute med frukosten förstår du att vi har skapligt väder och det var ju faktiskt runt 12° i morse.


Nu har jag 16,1° utanför fönstret och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-08-01 09:00:10

Temperatur: 17,4 °C
Lufttryck: 1013,3 hPa och Falling
Luftfuktighet: 55 %
Vindstyrka: 2,2 m/s från SSW,
i byarna 3,1 m/s
Kyleffekt: 17,4 °C
Inne hos oss. Temp: 22,0 °C Fukt: 47 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 189,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
18,0 °C
Klockan:
08:49
Temp - Max:
17,5 °C
Klockan:
16:23
Temp - Min:
4,1 °C
Klockan:
04:07
Temp - Min:
6,8 °C
Klockan:
23:55
Lufttryck - Max:
1016,3 hPa
Klockan:
00:55
Lufttryck - Max:
1017,3 hPa
Klockan:
12:38
Lufttryck - Min:
1013,3 hPa
Klockan:
08:49
Lufttryck - Min:
1015,3 hPa
Klockan:
17:54


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 02:20
Sol upp: 03:47
Sol ned: 21:41
Skymning: 23:06
Dagsljus: 20:46 tim:min
Dag längd: 17:54 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 20s less daylight tomorrow
Måne upp: 03:47
Månfas:
New moon
 Moon
Måne ned: 21:56


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Det ser ut att bli en fin dag och enligt ett rykte ska barnbarnen ut och bada någonstans i eftermiddag och då kanske jag kan åka MC till dem.


Så här ser himmel och jord ut här hos oss och en bild från stugan.

       




Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards