jans

Alla inlägg den 8 september 2019

Av Jan Sandström - 8 september 2019 12:28

Alpacka och överallt dyker den där upp.



På väg hem blev vi omkörda av de lilla gröna bilen.

 

Av Jan Sandström - 8 september 2019 08:46

Söndag den 8/9


Idag fyller sonen Erik år men det blir ingen tårta. Han börjar bli gammas så han har åkt utomlands.


Så Grattis Erik på födelsedagen säger vi i stugan.


Igår tog jag det lugnare med bygget, fick till slut upp några brädor ovanför köksfönstret men så jobbigt det var att klättra upp och ned och upp och ned för denna stege.

Så jag lade av och började småstäda inne i lillstugan och förrådet för att hitta de där bortsprungna tängerna.

Så här ser dom ut på ett ungefär. Färgen kan skilja men jag behöver dom för att vika fönsterblecken.

      2 falstänger och så har jag några plåtsaxar men en sådan har jag faktiskt hittat igen här.


Jag kikade även in i brädhögen och hittade igen några förrymda läkter av storlek 45x45 som Margareta sa hade tagit slut.

Men dom har gömt sig långt in under nästan alla andra brädor.


Jag lagade kedjesågen som bara stannade häromdagen är jag kapade den fällda björken i skogen och det var som vanligt sladden som gått av, men lite ovanligt för det brukar först bara bli glapp men nu dog den bara totalt.


Maria och Mona slängde en Mikrovågsugn som jag tog hand om men det visade sig att tallriken inte snurrar och så lyser displayen så svagt så jag klippte sladden på den för vidare transport till återvinningen.
Jag ids bara inte felsöka fast lite kikade jag inne bland sladdarna.


Det blev bad i tunnan med lite stretching i nästan viktlöst tillstånd innan det blev lite data och så såg vi första avsnittet på Shetland


Sängen och urladdade hörlurar så ingen ljudbok, somnade men vaknade med värk så upp och traska i mörkret och smörja med Diklofenak.


Men har ändå sovit hyfsat.

Upp före åtta och har gått upp ett par hekto igen fast jag inte ätit så mycket.


Idag ska vi först skruva beslag på reglar och sedan åker vi till Mickelbo gård i Mickelsträsk.

Dit hade vi tänkt åka i somras men det blev aldrig av men nu ska vi träffa barnbarnet Emil med föräldrar där och är någon fler av barnen ledig så får dom komma. Fast alla andra jobbar eller är ute på annan ort. (Det är ju bara Maria som är kvar i stan)


Sedan ska vi se om det går att gå upp några reglar på söderväggen.


Det ska bli uppehållsväder idag men än är det grått med nästan lite skugga.

9 grader ute och vindstilla, väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-09-08 09:15:11

Temperatur: 11,1 °C
Lufttryck: 1018,7 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 1,0 m/s från NNW,
i byarna 1,4 m/s
Kyleffekt: 11,1 °C
Inne hos oss. Temp: 20,0 °C Fukt: 54 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 6,6 mm
Månaden: 33,0 mm
Året: 293,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
11,1 °C
Klockan:
08:58
Temp - Max:
17,6 °C
Klockan:
10:56
Temp - Min:
8,6 °C
Klockan:
02:47
Temp - Min:
2,5 °C
Klockan:
03:41
Lufttryck - Max:
1018,9 hPa
Klockan:
09:12
Lufttryck - Max:
1013,8 hPa
Klockan:
23:52
Lufttryck - Min:
1013,7 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1007,5 hPa
Klockan:
00:03


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:51
Sol upp: 05:41
Sol ned: 19:31
Skymning: 20:21
Dagsljus: 15:30 tim:min
Dag längd: 13:50 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 22s less daylight tomorrow
Måne upp: 18:37
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 22:46


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här ser det ut.

   


Solen kom fram en stund och igår fick jag plötsligt igång baksideskameran, den jag nu tänkt flytta mot lillstugans bygge.

   



Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards