jans

Direktlänk till inlägg 16 september 2019

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 16 september 2019 08:58

Måndag den 16/9


Två veckor efter att jag blev fälld till marken av en trappstege och träbalk.

Jag har fortfarande problem med vänster ben men det är mycket bättre.

      Det har gått nedåt benet så att nu är det runt vristen som varit svullen med vattenblåsor.

MEN, det kunde ha gått mycket värre så jag är ändå glad.


Igår blev en dag här hemma och mestadels inne och jag gjorde inte mycket.

Plockade undan småsaker ute som fågelbad.

Scannade kvitton som legat på hög sedan sommaren och så kom Emil, Peter och Anna så det blev kaffe och bullar från frysen.
Anders kom och hämtade lilla Lycka för att åka till fjällen. Jag lyckades även klämma tassen på Lycka men det gick nog bra.

Hon haltade lite till en början men sedan var det full fart på henne.


Matlåda med fisk och film på TV från Netflix.

Shanghai Fortress (2019)

1h 47min | Sci-FiWar | 9 August 2019 (China)

Efter den blev det film på TV från kanal 4

The Intern (2015)

En riktigt skaplig film men ack så jobbigt att se film på TV4 och deras jäkla reklamavbrott som är så långa att man glömmer bort vad det var för film man såg, så jag undviker i det längsta att se på fyran.


Ingen extrakatt så senare gick vi isäng med öppet fönster.

Vi får överväga om Lycka kan vara här hos oss för Inger får astma då hon är här, men hon är ju så gosig fast Gunnar gillar inte att ha kattfrämmande för då håller han sig ute hela tiden.


Jag har sovit riktigt skapligt inatt, upp före åtta och Gunnar låg hos Inger men han gick ut när vi steg upp.


Måndag och den här veckan blev det

6,9 mmol och vikten 80,1 kg


Ganska vanliga siffror en vanlig måndagmorgon där väderprognosen säger skapligt väder.

Fast igår spådde dom sol idag, nu mer mulet. Jag hade funderingar på att åka till stugan och antingen montera fönster nu när jag har fönsterbleck som passar eller så tak över värmepumparna.

Men jag tvekar om jag ska jobba och påfresta benet som redan fått slita ont förra veckan.


Jag kanske stannar hemma och tar ännu en lugnare dag. Det finns mycket annat att pyssla med här hemma.

Laga min kontorsstol t.ex


Just nu har jag 6,6° utanför fönstret och skugga är det överallt, dessutom verkar det blåsa en nordlig vind.

Väder att hålla sig inne och dricka kaffe alltså.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-09-16 09:30:11

Temperatur: 7,1 °C
Lufttryck: 990,4 hPa och Rising
Luftfuktighet: 89 %
Vindstyrka: 2,1 m/s från N,
i byarna 2,4 m/s
Kyleffekt: 5,7 °C
Inne hos oss. Temp: 20,9 °C Fukt: 51 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,6 mm
Gårdagen: 22,2 mm
Månaden: 62,7 mm
Året: 323,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
7,7 °C
Klockan:
02:15
Temp - Max:
10,6 °C
Klockan:
13:32
Temp - Min:
6,2 °C
Klockan:
07:15
Temp - Min:
3,1 °C
Klockan:
00:32
Lufttryck - Max:
990,5 hPa
Klockan:
09:11
Lufttryck - Max:
1001,3 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Min:
983,8 hPa
Klockan:
00:03
Lufttryck - Min:
980,5 hPa
Klockan:
13:36


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:15
Sol upp: 06:04
Sol ned: 19:02
Skymning: 19:50
Dagsljus: 14:35 tim:min
Dag längd: 12:58 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 22s less daylight tomorrow
Måne upp: 20:02
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 08:09


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser det ut.

         





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Fredag 29 mars 08:23

Lågnfredag den 29/3   Igår så gick jag ut och skottade tak, i alla fall lite snö knuffade jag ned från gamla förrådet. Fåglarna fick mat och så grejade jag på lite innan jag backade bilen och kopplade på släpen, surrade fast den ställning jag g...

Av Jan Sandström - Torsdag 28 mars 08:11

Torsdag den28/3   Är det idag man ska sparka igång kvasten och åka iväg? Såg i tidningen att polisen uppmanade att visa hänsyn i påsktrafiken.Då har jag en toppenidé. Inga poliskontroller och uppmaning att alla skötsamma resenärer ökar och håll...

Av Jan Sandström - Onsdag 27 mars 07:47

Onsdag den 27/3   Igår gick jag i väntans tider och till slut kom han men innan dess så var jag ute och fixade med fågelautmaterna.     Men lite tight att backa upp, dessutom halt så han slirade men det gick och fönstren fick vi ned och på...

Av Jan Sandström - Tisdag 26 mars 07:28

Tisdag den 26/3   Ja igår så åkte vi in till Vindeln, lunch i lägenheten så gick Inger iväg till sitt "jobb" och lite senare gick jag iväg till det jag skulle göra. Provtagning på hälsocentralen och jag var lite tidig, bara en före mig i väntru...

Av Jan Sandström - Måndag 25 mars 08:05

Ja godmåndagmorgon, den 25/3   Idag blir det    Till Atho som fyller 3 år, om jag inte räknat fel. Atho är ju Anders lilla voffsing som nu inte är så liten.   Här ligger han och sover efter en händelserik dag i Jämtland då han var fun...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards