jans

Alla inlägg den 17 september 2019

Av Jan Sandström - 17 september 2019 09:43

Tisdag den 17/9


Ja då var det dags igen.


GRATTIS Tomas på 37-årsdagen


Tänk att det är så länge sedan jag tidigt en morgon körde utför Ålidbacken (nu i tunnel) och tårarna började rinna av glädje att jag blivit pappa till låten Morning has broken av...


Resten är som det sägs historia och mycket vatten har runnit under Tegsbron sedan dess och nu är det bara tre dagar till nästa födelsedag och hon fyller bara 27.


Igår hade jag en sämredag men på förmiddan åkte jag och Inger till Blomsterlandet och handlade några blommor och en massa blomjord.

Jag gick en promenad men det blåste lite småkallt så jag vet inte om det var då värmen försvann, inne i mig.

 


Jag var nyfiken och kikade på vägarbetet de börjat med efter Timotejvägen.

 

När vi en stund tidigare körde hem satt några skyltar uppe men vägen var körbar. Sedan började bilar förirra sig in här där vi bor och en stund senare kom skylten om återvändsgata upp.

Men det finns åtskilliga som missar den skylten så det blir till att vända i korsningen på bilden eller så kör dom cykelbanan bortåt.


Men jag började småfrys och så frös jag invärtes, låg på soffan med vänsterbenet högt, pläd på benen och hörlurar med ljudboken.


Telefonen ringde några gånger och så kom Erik förbi efter att ha varit uppe i fjällen, han ville tvätta sin bil vilket gick bra.

Jag såg senare på film efter att vi ätit matlåda med koldolmar och sett på TV  om broar som rasat och är i riskzoonen.

Vågar man köra över en bro idag?

Vetenskapens värld
SVT2, Igår 20:00 - 21:00

8.2 IMDb, Dokumentär, Vetenskap, Sverige, Säsong 31, Avsnitt 5

Den 14 augusti 2018 rasade Morandibron i Genua, Italien. 43 människor dog. Davide Capello förstod för sent att han kört över kanten på den kollapsade bron. Hans bil föll 40 meter och landade turligt i en hålighet som skapats av en brosektion. Han klarade fallet och han kunde själv krypa ut. De senaste tio åren har mer än 60 broar rasat i världen. Till synes stabila broar - men varför kollapsar de och hur kan man veta vilka som står på tur?

Filmen jag såg var på Netflix och 

Terminator: Genisys (2015)

Sedan blev det sängen och efter ett tag kom Gunnar in för det blev kallt inatt.

Jag har sovit hyfsat fast jag haft värk och inatt hakade höger långfinger upp sig, det händer att jag inte kan böja fingret och det gör bara så   ont.

Det hände några gånger då jag vaknade men i morse är det som vanligt igen.

Upp halv åtta och frukost i köket, ute var det +2°, Gunnar låg kvar på sängen och jag vet inte om han ligger kvar där eller om han gått ut.

Idag får jag se vad det blir, kanske åker och köper virket vi behöver till stugan, reglar och trallvirke till verandan.

Men det är en dag imorgon också fast idag har jag bättre värme i kroppen även om jag har lite svårt att sitta på vänster skinka och lår.

Är ju fortfarande lite blå och svullen men mycket bättre än för två veckor sedan.


Ute är det höst, kallt på natten men solen värmer då den kommer fram. Björkarna börjar bli gula.

Just nu 7,5° utanför fönstret och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-09-17 10:15:11

Temperatur: 8,1 °C
Lufttryck: 993,8 hPa och Rising
Luftfuktighet: 85 %
Vindstyrka: 1,7 m/s från NW,
i byarna 2,7 m/s
Kyleffekt: 7,2 °C
Inne hos oss. Temp: 20,4 °C Fukt: 49 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,6 mm
Månaden: 62,7 mm
Året: 323,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
8,1 °C
Klockan:
09:59
Temp - Max:
15,8 °C
Klockan:
15:43
Temp - Min:
-0,4 °C
Klockan:
02:57
Temp - Min:
0,9 °C
Klockan:
23:59
Lufttryck - Max:
993,9 hPa
Klockan:
10:03
Lufttryck - Max:
993,3 hPa
Klockan:
18:57
Lufttryck - Min:
992,3 hPa
Klockan:
00:10
Lufttryck - Min:
983,8 hPa
Klockan:
00:03


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:18
Sol upp: 06:07
Sol ned: 18:59
Skymning: 19:47
Dagsljus: 14:29 tim:min
Dag längd: 12:52 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 20s less daylight tomorrow
Måne upp: 20:05
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 09:32


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här ser det ut i stan och i stugan.

       


Värmepumpsappen fungerar fint och jag har en köpare på den andra univerialstyrningen jag använde.

   




Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards