jans

Alla inlägg den 23 september 2019

Av Jan Sandström - 23 september 2019 16:38

Ja nu har vi passerat höstdagjämningen, det hände i förmiddags.

Men jag tänkte bara visa att det kan bli en fin veranda med härlig kvällssol på.
 

Av Jan Sandström - 23 september 2019 08:36

Måndag den 23/9


Vi har varit i stugan och jobbat på stugan så idag är jag totalt slutkörd och har ONT i kroppen.


I lördags hade vi hjälp av Erik och vi fick upp panelen på söderväggen efter att vi flyttat ut de stora fönstren på rätt plats.

 


Lördagen började blöt och kall men det blev bättre väder på eftermidda och kväll.

Men Erik åkte hem och vi gjorde de sista brädorna under fönstren i lamornas sken

 


Igår söndag gick jag ut och gjorde först klart runt köksfönstret mot norr, en byggmiss fick rättas till.

Vi hade glömt bort det undre fodret på fönstret så jag fick ta fram och kapa alla lockbrädor.

Lossade ledningarna till värmepumpen och satte dit sidobrädorna.

 

fönsterbleck och det undre fodret innan Erik kom. Sedan kom Peter, Anna och Emil.

Ställningen togs ned och flyttades till västerväggen.


Jag mätte och sågade reglar som sattes upp, isolering och läkt. 

 


En tvärbalk där verandataket ska fästas och mer isolering

 


innan allt "plastades" in med vindskyddsfolien.

Det blev mörkt och klockan gick, jag var totalstressad ett tag så upptill fästes bara allt med provisoriska läktbitar och brädor m.m


 


Erik fick åka hem och vi plockade undan, då dörren var inplastad fick vi lasta in det i kallförrådet, städa undan inne och så lasta en sovande katt som inte ville åka iväg någonstans.

Kom hem närmare 22 och jag hade, ONT.


Så det slutade med ett VARMT bad i badkaret innan det blev sängen.


Men natten har varit jobbig med värk från tår ut i fingrarna så jag har bara sovit korta stunder.


Upp i morse med besvär att komma ut sängen men det gick.


Testade blodsocker och vägde mig.

6,0 mmol och vikten 80,3 kg

fast jag åt och fikade igår på dagen och sent på kvällen.

Vi hade ju en fin fikakiosk på tomten igår.

 


Nävisstja, det där blev fel. Det var en del av fikabrödet Maria bjöd på i fredags då hon fyllde år.


Det här är Emil som fick sälja fika mot betalning i kottar.

 

Det är värmepumpstaket jag inte hann få upp i helgen.


Idag ska jag ta det lugnt, tror jag men borde ta mig till BYGGmax och komplettera med lite virka som kan behövas men det är ju en dag imorgon också.

Inger jobbar kväll och jag ska till väninnan Maria för fika men då tar jag bilen, tror inte jag klarar av att gå 3 km dit och lika långt hem.


Det är då i alla fall fint väder och solen skiner men det var lite kallt inatt.

Just nu +4,7° och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-09-23 09:45:09

Temperatur: 6,5 °C
Lufttryck: 1019,9 hPa och Falling
Luftfuktighet: 65 %
Vindstyrka: 1,3 m/s från WNW,
i byarna 2,0 m/s
Kyleffekt: 6,5 °C
Inne hos oss. Temp: 20,2 °C Fukt: 40 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 64,5 mm
Året: 325,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
7,4 °C
Klockan:
09:37
Temp - Max:
14,5 °C
Klockan:
15:42
Temp - Min:
-3,9 °C
Klockan:
04:50
Temp - Min:
-2,2 °C
Klockan:
23:59
Lufttryck - Max:
1020,3 hPa
Klockan:
02:57
Lufttryck - Max:
1019,8 hPa
Klockan:
23:47
Lufttryck - Min:
1019,5 hPa
Klockan:
00:51
Lufttryck - Min:
1009,4 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:36
Sol upp: 06:24
Sol ned: 18:38
Skymning: 19:25
Dagsljus: 13:49 tim:min
Dag längd: 12:14 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 19s less daylight tomorrow
Måne upp: 22:50
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 17:27


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 

Nu verkar Gunnar ha vaknat så han vill väl gå ut och sova resten av dagen.

 

Så här såg det i alla fall ut lite tidigare i morse.

     


Frosten ligger på den nyslagna ängen han körde och "slottrade" på igår kväll. (Tomas sa "slottra" när han var liten)

   






Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards