jans

Alla inlägg under september 2019

Av Jan Sandström - 4 september 2019 21:04

På nätet alltså.


Som jag berättat stöp jag i backen på BYGGmax när jag skulle ta ned några balkar.

Ren och skär klantighet från min sida men skit happens.


  Jag skulle alltså ta ned tre av dom på tredje hyllan och stod på trappstegeen på hitsidan.

De första gick fint men den andra föll med bortersidan först och hitsidan slog undan trappstegen och sedan gorde tyngdkraften resten, och jag kan intyga att tyngdkraften finns och fungerar fullt ut.


Jag mådde dåligt på natten och hela gårdagen men idag är det bättre i huvudet men kroppen värker.


Vi har fått hjälp av Harry och Margareta idag efter att vi på förmiddan åkte hem till stan där vi hämtade en större tryckluft och det blev skillnad.

Vi passade även på att handla lite på K-Rauta och BYGGmax.


Harrys har husbilen här och ska övernatta, middag har vi ätit och jag sitter/ligger på värmedynan men snart är det badvatten i tunnan.


Jag ska se om jag får tid att skriva mer om bygget där det mesta av norrväggen är brädfodrad och ställningen är flyttad till österväggen där husvagnstaket ska byggas.


Men nu blir det snart bad och trevlig samvaro.


Jo jag fick igång Internet då jag stängde av trådlösa i gäststugan så där måste jag nog få hjälp av barn som kan det här bättre än jag.
Eljest skiter jag i trådlöst där ock köper en switsch.

Av Jan Sandström - 4 september 2019 09:52

Igår var en jobbig dag efter att jag ramlade på måndag.
Inget Internet på min dator idag heller. Men mobilen funkar.
Försökte jobba men efter 2 brädor blev det en timme på sängen. O.S.V
Men så kom Erik och Maria hit och spikade. ?

Jag fick nog en hjärnskakning i måndags så senare på natten vakande jag illamående och kallsvettig men skönt att sitta på toagolvet, där satt jag bara i 2 timmar och lite till innan jag tog mig till sängen igen.

Igår gick jag isäng redan 21:00 utan tidigare dator eller tv, ingen ljudbok utan somnade och sov till halv åtta.

Idag en sväng till stan och köpa/hämta grejor och verktyg.
Sedan spika brädor men vi får hjälp.

Mer kommer om jag får igång internet på datorn. Den påstår bara att nätverkssladden inte finns men det funk med min mobil och Ingers platta.

Som ni ser lever jag, fortfarande.

Godmorgon.

Av Jan Sandström - 3 september 2019 09:38

Fast morgonen är varken god eller något paradis här, inte när det gäller Internet.

Det har tagi mig nästan en timme att få igång, tror jag fått igån Intenet på datorn men fick koppla in en sladd till routern.

Nu när jag skulle lägga upp webbkamerabilderna så har det lagt av i mobilen.

Jag har startat om routern utan förbättring, det förunderliga är att Inger sitter här bredvid och läser tidningen på plattan via WiFi.
Men varför fungerar det inte för mig.

Jag har då fått en blixtrande huvudvärk av jävulskapet så dagens inlägg dröjer eller uteblir idag allt beroende på hur jag mår och Internet.


Av Jan Sandström - 2 september 2019 12:03

Och inte blir det något snickrade för mig närmsta tiden.
Var på byggmax och handlade virke.
Stod på en trappstege när en 95*95 tryckad balk tappade fotfästet. Den och jag stöp i asfalten.
Det tog ett tag att komma upp och jag var nära att svimma några gånger.
Men jag kom hem och ligger på sängen men tror ibland att jag brutit lårbenet, huvudet får jag väl en ordentlig bula på.

Av Jan Sandström - 2 september 2019 08:48

Måndag den 2/9


Igår regnade det av och till mycket, lite eller mindre.

Jag åkte över till Anders och lite senare kom han själv hem och ännu en stund senare dök Erik upp.


Vi bistod i packandet av bilen och tur att Erik är/var en hejare i Tetris. Själv har jag ju jobbat som bagagestuvare på flyget men det var länge sedan.
På den tiden man kröp omkring inne i bagagerummet på flygplan och tryckte in väskor i hålrum, dom fick ju inte fara omkring hur som helst.


Vi lastade först ur bilen från högtalare och annat han använt på något jobb, sedan in med katträd, katt-toa x 2, transportbur till kisse, trädgårdsbord med stolar, tvättkorg med kläder (rentvättade), bokhylla delvis demonterad, TV och en hel del kartonger och kassar och väskor.
Sedan cykel på dragkroken och kajak på taket innan han och Lycka tog plats för avfärd.

Då var Erik på väg och jag åkte hem med släpvagnen kopplad på min bil.


Tur att Anders har en relativt stor bil som en VW Passat kombi och inte Eriks lilla leksak, fast den är läcker och användbar på sitt sätt.

Anders drog till fjällen för två års jobb i Tärnaby men han kommer hem om ett par veckor och sedan blir det nog fram och åter efter E12 hela tiden

Skönt att han har en hyresgäst i huset så jag slipper ränna dit och titta till titt som tätt.

Jag åkte hem till min kisse som fick mat och jag en sen lunch och klockan var då halv 3.


Datorpyssel och kaffe ute på altanen när det regnade korta häftiga skurar med regndroppar som badkar men även lite plock inne i köket.


Inger kom hem och senare blev det middag, jag såg TV och pysslade här i kontoret

Anders kom då fram till Tärnaby men packa ut bilen fick han göra själv och hur det gick vet jag inte.


Senare gick jag isäng, orkade inte se klart filmen på SVT1 men senare hade jag svårt att sova och när jag somnat vaknade jag så det har varit en sådan natt med snurr i huvudet.


Steg ändå upp ½8 och det är måndag.


Jag fick 6,2 mmol och vikten 79,4 kg


Nu ska jag bara blogga så tar jag och åker iväg till BYGGmax där jag ska köpa lite virke och annat till bygget i stugan.

Förhoppningsvis har dom allt jag behöver eljest får jag åka någon annanstans och komplettera.


Jag hoppas bara på uppehållsväder idag och resten av veckan för nu ska vi jobba.

Men just nu verkar det regntungt men varmt ute, jag har +17° här och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-09-02 09:15:11

Temperatur: 16,8 °C
Lufttryck: 1000,3 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 2,5 m/s från S,
i byarna 3,4 m/s
Kyleffekt: 16,8 °C
Inne hos oss. Temp: 22,2 °C Fukt: 65 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,3 mm
Gårdagen: 4,8 mm
Månaden: 5,1 mm
Året: 265,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
18,3 °C
Klockan:
00:28
Temp - Max:
20,4 °C
Klockan:
20:08
Temp - Min:
16,6 °C
Klockan:
08:09
Temp - Min:
14,9 °C
Klockan:
00:18
Lufttryck - Max:
1001,6 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1007,8 hPa
Klockan:
00:05
Lufttryck - Min:
999,5 hPa
Klockan:
08:12
Lufttryck - Min:
1001,3 hPa
Klockan:
21:35


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 04:32
Sol upp: 05:24
Sol ned: 19:52
Skymning: 20:44
Dagsljus: 16:12 tim:min
Dag längd: 14:28 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 24s less daylight tomorrow
Måne upp: 09:50
Månfas:
Waxing Crescent
 Moon
Måne ned: 20:44


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här ser det ut.

       

Av Jan Sandström - 1 september 2019 09:12

Söndag den 1/9


Ja då var det ny månad igen, fasligt vad tiden rusar iväg. 

Jag måste ha satt i fel batteri i almanackan.


Men idag är det en födelsedag igen.

Det är min älskade väninna sedan urminnes tider, i alla fall sedan övre tonären någon gång i början på 1970-talet.

Jag pratar om fröken Maria, ja hon är alltså lärare på min gamla skola där jag var vaktmästare också det en gång i tiden.

Så GRATTIS Maria, bara ett år kvar nu. 


Jag kommer och fikar efter nästa helg. Har liksom fullt upp till veckan med stugbygget nu när Inger tagit semester för det.


Grattis även till Sonja som fyller några år till idag men vi känner inte varandra så väl utan endast Facebookvänner sedan en tid.


Igår då, nu när födelsedagarna är avklarade.

Jo Erik kom förbi i "gröna faran" fast bilen är regad som gul och vi åkte upp till Biltema där det blev lite småsaker innan han skjutsade hem mig, själv skulle han ut och äta lunch med kompisar och jag åt min filtallrig här hemma.

Sedan skulle han komma förbi och vi tänkte åka till Holmsund och Skärgårdsträffen där det var en Jeep med terränghusvagn som såg intressant ut.

Men jag fick vänta och vänta. Inger kom hem och jag drack kaffe ute på altanen.

Då kom barnbarnet Emil med föräldrar och lämnade stugnyckeln sedan skulle dom iväg och fika.

När Inger var hemma   

Dom fick vackert stanna och fika här hemma och till slut dök Erik upp.

Som jag tidigt förstod fick han visa bilen för de andra och så prata prata prata.


Vi har ju några solrosor efter fågelmatningn och på en satt en fin fjäril men jag hade bara mobilkameran till hands.

 

Så jag vågade inte gå allt för nära och någon zoom finns ju inte direkt.


Inger cyklade till jobbet igen och vi andra åkte iväg, då hade Maria tidigare dykt upp och lånade min bil.

Jag och Erik åkte först till OKQ8 där jag bjöd på första tankningen, nästan som att köpa en hel bil.

Men vi åkte till Anders och kollade på ett takräcke han hade och jag hittade en fin Karl-Johansvamp som fick följa med hem.


Innan vi åkte lämnade Erik över bilnycklarna till mig så jag fick provköra hans bil.

Den går riktigt fint men som vanligt i en ny bil är mycket nytt, ovanliga växellägen och sådant man måste bli van med.


Väl hemma plockade jag undan lite och så blev det datorn och TV.

Gick igenom filmer på hårddiskar och raderade grovt sådant jag troligen inte kommer att titta på men sparade sådant jag och Inger kan se i vinter.


En lätt middag och kaffe senare, kokade vatten och gjorde en stor kanna te till min fru som jobbar och sliter.


Fortsätter åskan såhär som den nu gör ute över havet har den rak kurs upp mot Umeå, men det är en bit kvar från Gävle-Söderhamn upp hit. 

Mellan/över Vänern och Vättern går den ganska hårt och i ett band nedåt landet.

 


Jag gick i alla fall isäng och med värk och efter Alvedon, Voltaren och ljudboken så sov jag ändå gott inatt men kommer ihåg att jag drömt mycket och konstigt men inte direkt vad jag drömt.


Upp halv åtta och då var Inger redan på jobbet.

Dusch och frukost ute med Gunnar och så ringde jag Anders för att höra hur det gick.

Han dödade ju en geting igår och att bita ihjäl dem är inte att rekommendera.

Men det gick bra och svullnaden hade lagt sig, frågade även om min andra släpvagn jag trodde han skulle ha med i flytten men jag får låna den så jag ska åka och hämta den lite senare idag.


Jäklar vad det åskar där nere. Och nu small det i Sundsvall.


Just nu grått här ute men varmt, nåja 16,6°, tempen har sjunkit några grader på kort tid och det blixtrar rejält i Sundsvallsbukten eller norr om Alnön och Timrå.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-09-01 09:45:11

Temperatur: 16,8 °C
Lufttryck: 1006,6 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 4,0 m/s från SSE,
i byarna 7,1 m/s
Kyleffekt: 16,3 °C
Inne hos oss. Temp: 22,1 °C Fukt: 64 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 260,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
19,7 °C
Klockan:
08:11
Temp - Max:
22,1 °C
Klockan:
14:44
Temp - Min:
14,9 °C
Klockan:
00:18
Temp - Min:
10,7 °C
Klockan:
03:08
Lufttryck - Max:
1007,8 hPa
Klockan:
00:05
Lufttryck - Max:
1008,2 hPa
Klockan:
17:11
Lufttryck - Min:
1006,0 hPa
Klockan:
07:58
Lufttryck - Min:
1006,2 hPa
Klockan:
05:09


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 04:28
Sol upp: 05:21
Sol ned: 19:55
Skymning: 20:48
Dagsljus: 16:20 tim:min
Dag längd: 14:34 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 24s less daylight tomorrow
Måne upp: 08:07
Månfas:
Waxing Crescent
 Moon
Måne ned: 20:39


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 

Så här ser det ut här hemma och i stugan.

       

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards