jans

Alla inlägg den 4 oktober 2019

Av Jan Sandström - 4 oktober 2019 08:02

Fredag den 4/10


Ja då har jag "födelsedag" idag, tänk att jag fyller 22 år.

Så länge sedan var det då jag och väninnan Maria gick ut på puben, jag körde bil och var alltså nykter men jäkligt nervös.


Men igår var jag här i stugan och jobbade men det var ett jäkla väder med ömsom snöyra och ömsom uppehåll, ibland kunde solen titta fram mellan molnen.

 

Jag började med att förstärka väggen vid värmepumpen som har vissa stunder då den lever om.

 

Det blev lite bättre men inte bra ändå, av och till går den så hårt att väggen skakar men installatören ska komma och kika på den.


Sedan gav jag mig på verandan för jag är less på att bara kliva på stenarna varje gång man ska in och ut.

 

Först palla upp  med murstenar och träklossar som kan bytas ut efter behov. Om stenarna skulle sjunka ned men egentligen kan allt hänga på balkarna som går ut från väggen.

   


Men trallen lade jag bara lös och så får det vara tills vidare.

Jag ska ju dit med stolpar för taket, trappa och en "bro" så nu får jag kliva på stenarna för att komma upp och ned på verandan.

 


Sedan gick jag på andra sidan och började skruva upp väggbeslagen för takbalkarna till husvagnstaket.

10 beslag och 20 skruv på varje, jag blev ganska less och dessutom gjorde jag som vanligt, mätade fel eller började skruva innan jag förankrat det med mina planer och ritningar jag har i huvudet.

Men jag får göra om dem och köpa en takskiva till idag.


Gjrde eld och värmde upp tunnan så jag fick ett varmt skönt bad men tyvärr mulet och snålblåst.

Gunnar hade leget ute hela gårdagen men till slut lyckades jag locka in han till värmen så vi kunde ligga på soffan och se film från Netflix. 


Det blev sängen och öppet fönster, jag har sovit gott inatt och vet inte hur mycket Gunnar sprungit ut men nu ligger han då på sängen och sover.


Jag ska fortsätta med husvagnstaket, OM jag hinner dit för först har jag tänkt sätta de två sist fönstren på plats och kanske få dit salning och foder runt dem så kan vi spika väggpanelen i helgen och kanske få klart utvändigt.

husvagnstaket måste vi få upp så att husvagnen kan parkeras för vintern.


För vintern kommer, det har snöat och snöar även nu lite lätt, men inte mer än att det är vitt mellan grässtråna på marken och det skulle passa med vitt golv på verandan jag byggde igår.


Temp på runt 01 grad ute och det blåser då inte så jäkligt idag.

Väderstationen i stan visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-10-04 08:30:12

Temperatur: 1,2 °C
Lufttryck: 1013,6 hPa och Falling
Luftfuktighet: 86 %
Vindstyrka: 3,8 m/s från N,
i byarna 5,8 m/s
Kyleffekt: -2,7 °C
Inne hos oss. Temp: 21,1 °C Fukt: 42 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 2,1 mm
Månaden: 30,3 mm
Året: 355,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
2,3 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
6,6 °C
Klockan:
14:53
Temp - Min:
0,6 °C
Klockan:
06:17
Temp - Min:
1,0 °C
Klockan:
06:19
Lufttryck - Max:
1015,2 hPa
Klockan:
00:34
Lufttryck - Max:
1015,8 hPa
Klockan:
15:31
Lufttryck - Min:
1013,6 hPa
Klockan:
07:38
Lufttryck - Min:
1009,8 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:08
Sol upp: 06:55
Sol ned: 17:59
Skymning: 18:46
Dagsljus: 12:38 tim:min
Dag längd: 11:04 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 21s less daylight tomorrow
Måne upp: 15:26
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 19:45


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser det ut där och här.

       


Jag har inga lampor uppe på utsikten utan det är bordalampan här inne som speglas i fönstret. Eller är det ett UFO som landat där uppe?

 

 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Oktober 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards