jans

Alla inlägg den 5 oktober 2019

Av Jan Sandström - 5 oktober 2019 09:02

Lördag den 5/10


Igår jobbade jag här på lillatugan, gäststugan eller attefallaren, vi har ändrat namnet av och till men nu kallar jag den Lillstugan i nätverket.

Jag skruvade fast de två fönster som var kvar på österväggen, den mot skogen.

Sedan några brädbitar uppe vid takfoten och så kapade jag ett plåtbleck där uppe i det blå, men lite svårt då jag är höjdskraj och försöker hålla i mig med en hand hela tiden. Men det gick det med efter att först ha gjort det på en liknande plåt nere på marken.


Drack kaffe och förundrades över Gunnar som sprang omkring på tomten innan han ville in igen.

Jag skulle till stan på eftermiddan och redan då jag gick ut bytte jag släpvagn på bilen, den med brädor och takplast backades in på gräsmattan.

 

Gunnar lämnade jag hemma och sovandes på sängen när jag åkte in till stan igen, men han fick ett fönster på glänt så han kunde komma ut och in igen om han frös.

Men jag tror inte han var ut eller rörde sig på hela eftermiddan.

Jag åkte till BYGGmax och köpte några reglar till bygget och en takplastskiva till då 4 inte skulle räcka till taket.

Peter, Anna ch Emil var hemma på Västerslätt där dom bytte till vinterdäck på bilen, sedan skulle dom köpa pizza och åke hem.

Jag gjorde kaffe och kollade datorn och plockade ihop lite som skulle med till stugan, hände av släpvagnen och hämtade Inger på jobbet, sedan upp till Ersboda och Emil som fyllde 4 år den 2/10.


Där var redan Erik och Maria, vi åt pizza

 


sedan blev det tårta innan paketöppning.

 


Spännande och det gäller att ha tungan rätt i mon, som gammelmormor Alma   

 


Av faster Maria fick han en båt somdet var fart på.

 


Men det behövs ett större badkar, kanske farfars badtunna skulle passa   


 

Han fick även en bok om katter där det fanns bilder på insidan, kunde inte låta bli att ta kort av Gunnar.


 


Efter trevlig samvaro åkte vi alla iväg åt vårt, vi hem till Västerslätt där vi hämtade mat (Anders ringde och ville låna dator och skrivare lite senare men vi skulle iväg och han var två mil från Storuman, men han har nyckel och kan fixa sådant själv) och hängde på släpvagnen innan Inger köpte lite på närbutiken och så iväg hit till stugan.


Gunnar var kelsjuk då matte kom så nu blev jag akterseglad på den punkten men vi har haft ett par gosiga dagar.

Jag var trött och somnade ganska fort och har sovit gott.


Upp ½8 som vanligt.

Idag ska vi jobba på lillstugan och vi får hjälp av barnen.

Jag ska straxt ut och börja på egen hand en stund.


Idag snöar det i alla fall inte så det är kanske lite skönare ute än de två senaste dagarna jag varit här.

+1,3 grader och solen skiner men det finns en del gråa moln så jag blir inte förvånad om det kommer vid´ta flingot emellanåt.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-10-05 09:30:11

Temperatur: 3,7 °C
Lufttryck: 1015,3 hPa och Rising
Luftfuktighet: 52 %
Vindstyrka: 1,6 m/s från N,
i byarna 2,0 m/s
Kyleffekt: 2,3 °C
Inne hos oss. Temp: 20,7 °C Fukt: 40 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 30,3 mm
Året: 355,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
5,1 °C
Klockan:
08:50
Temp - Max:
5,5 °C
Klockan:
13:51
Temp - Min:
1,0 °C
Klockan:
01:14
Temp - Min:
0,6 °C
Klockan:
06:17
Lufttryck - Max:
1015,5 hPa
Klockan:
09:14
Lufttryck - Max:
1015,2 hPa
Klockan:
00:34
Lufttryck - Min:
1013,1 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1012,7 hPa
Klockan:
16:28


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:11
Sol upp: 06:58
Sol ned: 17:56
Skymning: 18:43
Dagsljus: 12:32 tim:min
Dag längd: 10:58 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 21s less daylight tomorrow
Måne upp: 16:36
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 20:31


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser det ut på mogonbilderna. Det ser då inte ut att blåsa så mycket.

         

  

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Oktober 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards