jans

Alla inlägg den 9 oktober 2019

Av Jan Sandström - 9 oktober 2019 08:55

Onsdag den 9/10


Jag har funderat lite, eller mycke på att jag blir pensionär på riktigt snart.

På min önskelista över presenter står svarta solrosfrön (säckar á 20 kg) och jordnötter (påsar á 10 kg) från Granngården.  

Det där med frisk å kry å fred på jorden är ingen mening att önska sig, det händer ändå aldrig.  



Igår morse regnade det tidvis ganska kraftigt men jag såg att i stugan var det lugnare och min förkylning kändes bättre, så jag lastade en del som skulle dit och åkte upp.

Väl där började jag pyssla med lillstugan och skruvade fast den svarta plåten ovanför husvagnstaket, sedan fortsatte jag med salning och foder runt fönstret.

När jag ändå var på gång mätte jag ut alla brädor som skulle vara ovanför och satte dit dem så nu är då det väderskyddat.

 


Jo det kunde ha blivit snyggare men så är jag bara en gammal amatör på byggandet och får fundera 20 gånger hur jag ska göra vissa saker.


Tog mig även an och började såga upp lite ved vi haft liggande hela sommaren men så körde jag något i sågkedjan så att gnisrot flög.

Efter det så bet liksom inte kedjesågen lika bra så jag plockade ihop och åkte hem igen.


Släppte ut Gunnar som legat och sovit hela dagen, kaffe och så datorjobb med matinéfilmen på sidan om.

Inger kom hem och sedan middag till ett naturprogram från Netflix om den Ryska kustens naturliv.

Efter det The Chronicles of Riddick men jag somnade nog en stund så jag släckte efter en timme och gick till datorn för att söka sågklingor.

Behöver nog byta ut efter allt sågande jag gjort, vill ha en vass då det ska sågas till inredning och golven.


Gick isäng sent och först efter midnatt dök hyrsegästen vi skulle ha inatt upp.

Det var Anders som kom från Finland där han varit på nått jobbmöte och då han tidigt i morse skulle ned på stan låg han över här.

Hans hyresgäst i Stöcksjö fick rå om och kela själv med Lycka.


Jag har rovit skapligt inatt men nu på morgonen har det varit lite segt med förkylningen, av och till mår jag fint men så slår det till så jag får rensa näsan. Det är väl det sista som ska ut av hjärnan

I övrigt känns det som att jag är frisk igen och skönt är väl det.

Då behöver jag inte få det i present   


Anders lånade min cykel men jag bad han cykla försiktigt för det är kallt och kanske halt ute.


Såg förresten på Facebook att dom ska flytta på den där fyren vi besökte 1979.

DÅ var det höga sanddyner ut mot havet men senare har jag på Google sett att hela fyren blivit begravd i sanden då den sakta blåst inåt landet och havet tar av kusten.

Nu hade det gått så långt att sidobyggnaderna antingen rasat och att man rivit då dom blivit så dåliga att det inte gått att rädda dem.

 

Men nu ska man alltså flytta fyrtornet en bit inåt landet till säkrare mark och allt finns att följa på nätet.

vilket jag skrev om i förra inlägget 


Idag ska jag försöka orka med att lägga om till vinterdäck på bil och släp.

Sedan åka och köpa lite mer virke men nu blir det vitt till vindskivor och sådant.

Norrlands kyl och värmepumpar har ju invigning av sina lokaler på Klockarbäcken, uppe vid K-Rauta så jag har tänkt åka dit och se om dom har tid att diskutera min värmepump som lever om i vissa lägen.


Sedan ska vi i eftermiddag åka upp till stugan igen då Inger kommer hem.

Det sista på väggen ska upp och så få upp hängrännorna. Vi får hjälp från Vännäsby imorgon, Harry o Margareta kommer förbi.

MEN vi får se hur det blir med det för det flaggas för regn hela morgondagen.


Men det var som jag sa kallt i morse med -4°, nu har det stigit till -0,5° och solen skiner av och till samt björklöven rasar vid minsta vindpust.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-10-09 09:15:11

Temperatur: 0,2 °C
Lufttryck: 996,8 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: 0,2 °C
Inne hos oss. Temp: 21,1 °C Fukt: 41 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 5,4 mm
Månaden: 35,7 mm
Året: 361,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
0,2 °C
Klockan:
09:12
Temp - Max:
8,4 °C
Klockan:
13:59
Temp - Min:
-3,7 °C
Klockan:
06:53
Temp - Min:
-1,8 °C
Klockan:
23:35
Lufttryck - Max:
997,3 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Max:
1006,3 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Min:
996,2 hPa
Klockan:
05:15
Lufttryck - Min:
996,9 hPa
Klockan:
23:37


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:22
Sol upp: 07:09
Sol ned: 17:42
Skymning: 18:29
Dagsljus: 12:07 tim:min
Dag längd: 10:33 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 22s less daylight tomorrow
Måne upp: 18:00
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 00:32


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här ser det i alla fall ut genom mina kameror idag.

            

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Oktober 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards