jans

Direktlänk till inlägg 16 oktober 2019

Godmorgon från paradiset.

Av Jan Sandström - 16 oktober 2019 08:32

Onsdag den 16/10


Igår en vanlig förmiddag hemma och Gunnar sov på sängen, Lycka var leksjuk men lät han sova.

Vid lunchtid vaknade Gunnar och vi åkte hit till stugan, bara vi två för någr sköna dagar och arbete på lillstugan.


Det var grinväder här med dimma som tätnade under eftermiddan.

 


I alla fall gjorde jag klart högra delen av väggen ovanför taket, men det var lite småhalkigt där uppe så jag fick ta det lugnt och hålla i mig.

 

Sedan den högra husknuten så nu är det klart.

Fick även dit den fina tunna listen mellan de stora fönstren innan jag plockade ihop verktygen och gav mig på nästa jobb.

Då filade jag upp sågkedjan och kapade några stockar som legat vid vägen, sist körde jag ju sågen i något så det gnistrade, det blev den inte direkt vassare av.


När jag kom upp var det +3 grader i badtunnan så under eftermiddan höll jag elden brinnande i kaminen så redan före middan, vid 19-tiden tog jag ett snabbt dopp för det var varmt i vattnet men skönt i rådimman.


Kvällen förflöt med TV och dator och jag fastnade inte i någon speciell film.

Vi gick isäng före 23 och vid midnatt var det släckt, öppet fönster så Gunnar var ut.

Men när vi låg och sov väcktes vi av nått ljud där ute så både Gunnar och jag satte oss upp i sängen och undrade vad det var för något. Björnen har väl redan gått i ide, eller.


Hur som helst har vi sovit gott, bara varit upp och kissat några gånger och Gunnar har varit ut.


Upp normal tid och frukost samt tidning avklarat.

Ska bara skriva det här och sedan smörja fötterna innan jag går ut och tar sista husknuten och en massa annat.

Sedan blir det väl bad i tunnan och kanske nån film. Eller jag kanske väntar en stund med att gå ut så kanske det blir lite varmare.

Nu har då tempen stigit till -2.2°C så det kanske kryper upp pver nollstrecket men då blir det väl bara blött.

Skönt med skoteroverallen och att jag fick tag på smidiga vattentäta handskar.

Det blåser då inte och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-10-16 09:00:10

Temperatur: -0,6 °C
Lufttryck: 1012,5 hPa och Steady
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 1,6 m/s från N,
i byarna 2,0 m/s
Kyleffekt: -2,7 °C
Inne hos oss. Temp: 21,6 °C Fukt: 39 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 41,1 mm
Året: 366,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-0,4 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
10,8 °C
Klockan:
13:18
Temp - Min:
-1,1 °C
Klockan:
05:55
Temp - Min:
-6,9 °C
Klockan:
03:28
Lufttryck - Max:
1013,7 hPa
Klockan:
00:39
Lufttryck - Max:
1013,7 hPa
Klockan:
23:17
Lufttryck - Min:
1012,2 hPa
Klockan:
06:41
Lufttryck - Min:
1010,9 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:42
Sol upp: 07:30
Sol ned: 17:18
Skymning: 18:06
Dagsljus: 11:24 tim:min
Dag längd: 09:48 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 23s less daylight tomorrow
Måne upp: 18:25
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 10:10


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Prognoserna säger då disigt och grått eller rent utav snö beroende på vem man ska tro på.


Så här ser det ut idag. 

 


Inger har då varit duktig och räfsat gräsmattan.

 


Jag måste ta mig tid och justera klockorna på kamerorna, varför dem nu ska visa olika tid  vet jag inte eller hur jag justerar det.

 

Den här kameran försökte jag justera men fick inte loss skruvfästet men lite bättre blev det.


     

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Torsdag 18 april 08:34

Torsdag den 18/4 3 dagar kvar   Idag hade min mor födelsedag och hon skulle ha blivit 106 år idag.   Igår hände bajemig ingenting här, jo jag ringde två samtal eljest satt jag lite här vid datorn och mest i soffan och läste boken jag lånat ...

Av Jan Sandström - Onsdag 17 april 07:43

Onsdag den 17/4   Igår fick jag mycket gjort. Skottade snö såklart men brunnen har tinat upp så jag kunde lyfta på locket och det såg fint ut, men Lycka som hängde med mig hela tiden var nyfiken och nära på att hoppa ned. Då hade det blivit k...

Av Jan Sandström - Tisdag 16 april 07:45

Tisdag den 16/4 och 5 dagar kvar.   Idag har min brorson Mikael födelsedag och hela 50 år blir lillgrabben så   Från farbror och "faster". Vi ska komma och fika i stugan då ni är där. Flertal gånger har vi varit förbi men ingen hemma....

Av Jan Sandström - Måndag 15 april 08:36

Måndag den 15/4   Igår började och slutade dagen men jakt på vilt här hemma. Lycka kom först in med en mus som hon släppte loss och den kutade runt och katten efter. Jättekul tyckte katten men musen var nog mindre nöjd.       Den är b...

Av Jan Sandström - Söndag 14 april 07:38

Söndag den 14/4   Igår började jag riva lite i varmförrådet efter att ha skiftat tillbaks till rätt husvagnsdäck, fick ju lämna in och byta ventil på det också. I höstas upptäckte jag att vänster var platt och nu höger däck, på båda har ventile...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Oktober 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards