jans

Alla inlägg under oktober 2019

Av Jan Sandström - 19 oktober 2019 16:10

Det snöar ute men jag har hunnit jobba lite inne och ute.

Det har blivit lyse på väggen och inne har jag drevat ett par fönster. mätat och kollat samt fikat inne i bygget.

 

Inger tog ned dammsugaren och rensade upp bland alla miljoner flugor som sökt sig in i värmen.


Nu måste jag ut och kolla elden i badtunnan.

Av Jan Sandström - 19 oktober 2019 08:53

Lördag den 19/10


Igår fick jag upp takfotsplåten på husvagnscarporten. Det är ju den där plåten som sitter under takplast eller plåt och är vinklad ned i hängrännan.

Sedan skickade jag upp Inger som skruvade samma på stugans södersida.

Jag försökte och det gick inte, för högt för mig.

 


Men arbetsfördelningen hade en annan fördel då jag är mycket tyngre och bättre kunde hålla i stegen.

Det gick då fint och jag fick ingen skruv eller skruvdragare för den delen i huvudet.

Efter det jobbet bytte vi om och åkte in till Vindeln där vi åt lunch på Hotell Forsen.

 


Via ICA där vi handlade nyttigt och gott innan det blev tillbaks till stugan och vi såg två älgar på en åker.

 


Vi fortsatte och åkte Kalles backe för att se vad dem avverkat och utsikten när vi åkte tillbaks ned till stugan.

 

Jag ska se om det är värt att göra i ordning videon, men tidigare körde man här genom en tät granskog.


Väl hemma stökade vi på lite, jag bytte däck på andra släpen och så städade vi undan och avslutade med att lägga i ordning en bättre trapp upp till lillstugans verandagolv. Den ser du på bilden nedan och jag ska skruva fast några brädbitar till ett räcke av något slag.

Inger eldade i tunnan och jag gick senare ut och rörde om vattnet men det var lite kallt, så in och senare badade vi tillsammans i varmt vatten. Jag måste köpa en ny akvariepump till nästa år.


Det började film på TV men den var seg och dålig så det blev Jag Älskar Dig En Skilsmässokomedi från Netflix innan vi gick isäng.

Jag tog Alvedon och smorde mig ordentligt med Voltaren så jag har värk.

Den kan bero på allt jobb, förkylningen som inte ville släppa, eller det stundande regnovädret som väntas idag.

Jag har tagit in paraply från bilen och kolla hängrännorna när det regnar.


Just nu bara grått men kanske några stänk när jag var ut för en stund sedan.

+2.4° ute och råkallt så skönt inne med brasa i kaminen men senare ska vi nog ut och plocka undan inne i bygget.


Väderstationen inne i stan visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-10-19 09:30:10

Temperatur: 4,5 °C
Lufttryck: 998,5 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 2,0 m/s från N,
i byarna 2,7 m/s
Kyleffekt: 2,8 °C
Inne hos oss. Temp: 20,7 °C Fukt: 41 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,9 mm
Månaden: 42,9 mm
Året: 368,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
6,4 °C
Klockan:
00:08
Temp - Max:
6,8 °C
Klockan:
23:11
Temp - Min:
4,2 °C
Klockan:
08:50
Temp - Min:
1,6 °C
Klockan:
03:17
Lufttryck - Max:
1000,6 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1005,8 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
998,4 hPa
Klockan:
08:12
Lufttryck - Min:
1000,3 hPa
Klockan:
23:37


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:50
Sol upp: 07:39
Sol ned: 17:08
Skymning: 17:57
Dagsljus: 11:07 tim:min
Dag längd: 09:29 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 23s less daylight tomorrow
Måne upp: 19:27
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 14:25


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här såg det ut lite tidigare i morse.

     

Det finns en hel del till att plocka undan innan vintern.

Men varför har jag inte fått svar från Vindelfrakt om gruslasset jag vill ha?


   

 

Av Jan Sandström - 18 oktober 2019 09:16

Fredag  den 18/10.


Idag fyller min brors hustru Eva 70 år

     

GRATTIS på födelsedagen kära svägerska.


Igår jobbade jg ute ett tag.

Började med ett sskydd över hålet där ledningarna för luftvärmepumen kom ut/in.


Sedan gav jag mig på att montera takfotsbräda och hängränna med stuprör på husvagnens carport.

 

Det var ganska lerigt och skitigt så jag gick aldrig in och gjorde kaffe under förmiddan men nu sitter rännorna på huset och vattnet rinner ända ut i skogen.


Jag skrapade lera av skorna och gick in, lunch och kaffe innan jag gick ut igen, eld i badtunnan och så plockade jag ihop grejor innan jag åkte in till stan. Gunnar var ute och jagade möss, men dom har nog tagit slut här för länge sedan jag såg att han fångat något.

Inger kom från jobbet och vi åkte tillsammans hit igen och då låg Gunnar inne och sov i värmen.

Vi såg TV och 44 grader i badvattnet men nu har cirkulationdpumpen (akvariepumpen) lagt av så när jag klev i var det iskallt vatten på botten så när det var blandat var det inte så skönt och jag gick in.


Såg första avsnittet om Team Backstad på NRK innan jag gick isäng.

Har sovit halvdant då jag hade känningar av förkylningen och Gunnar har sprungit ut och in.


Upp och frukost efter att har gjort eld i kaminen läst tidningen.

Det tar så mycket längre tid när Inger är här och pratar   


Idag har jag tänkt eller ska försöka få dit takfotsplåten på husvagnsplatsen så är den delen klar.

Sedan eller om vi först åkte in till Vindeln för att äta och handla lite.


Kallt med nollgradigt ute och det ser blött ut, som igår ungefär.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-10-18 09:45:10

Temperatur: 2,7 °C
Lufttryck: 1004,1 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,3 m/s från SW,
i byarna 0,7 m/s
Kyleffekt: 2,7 °C
Inne hos oss. Temp: 20,6 °C Fukt: 39 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,9 mm
Månaden: 42,0 mm
Året: 367,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
2,7 °C
Klockan:
09:39
Temp - Max:
4,4 °C
Klockan:
11:22
Temp - Min:
1,6 °C
Klockan:
03:17
Temp - Min:
1,3 °C
Klockan:
04:25
Lufttryck - Max:
1005,8 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1011,1 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1003,8 hPa
Klockan:
08:51
Lufttryck - Min:
1005,8 hPa
Klockan:
23:49


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:47
Sol upp: 07:36
Sol ned: 17:11
Skymning: 18:00
Dagsljus: 11:13 tim:min
Dag längd: 09:35 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 22s less daylight tomorrow
Måne upp: 18:53
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 13:05


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 

och så här ser det ut.

           


Av Jan Sandström - 17 oktober 2019 08:37

Torsdag den 17/10


Igår jobbade jag här på lillstugan, oväntat eller hur.

Jag började med husknuten, den sista så då kunde jag ta itu med att skruva en läkt i nederkant och såga av panelen så den blev rak och fin med droppkant.

Men jäklar i det så jobbigt det var.

 

Mellan jobben blev det ju tid för lunch och kafferast.

Gjorde även klart stuprörskrokarna så att takvattnet kan rinna ut på carportstaket och vidare ned, men den rännan är inte på plats ännu.

Det tänker jag ta itu med idag.


Det blev en hel del brädspill från panelen som gick ned i badtunnans kamin så jag fick mig ett varmt skönt bad innan jag åt middag.

Tomas ringde och dom har sjuka barn, igen. Det är visst femte omgången småttingarna går igenom med hög feber och elände.

Efter bad och mat blev det film och Aquaman som var en helt OK actionfilm. 


Gunnar trivs och har varit kelsjuk, hemma hämtade Anders sin Lycka som varit hos Inger.

Gick isäng och har sovit riktigt gott även om Gunnar varit påtryckande kelig då han varit ute.

Nu ligger han och sover på sängen och jag ska snabba mig ut för det väntas nederbörd i eftermiddag.


Jag ska fortsätta med carporten och se hur mycket jag hinner/orkar få upp av hängränna och vindskivor på den.

Lite besvärligt är det ju att husvagnen står där.

Blir det dåligt väder finns det mycket att göra inomhus.


Senare ska jag åka in till stan och hämta Inger som är ledig i helgen.

Bad i tunnan blir det också i kväll.


Just nu 0,1 grad varmt och mulet och det kanske blåser en nordlig vind om jag ser på granarna där borta i skogen.

i stan visar väderstationen Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-10-17 09:00:10

Temperatur: 2,1 °C
Lufttryck: 1009,1 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 3,5 m/s från NNE,
i byarna 4,1 m/s
Kyleffekt: -1,4 °C
Inne hos oss. Temp: 20,6 °C Fukt: 38 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 41,1 mm
Året: 366,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
2,1 °C
Klockan:
08:57
Temp - Max:
2,1 °C
Klockan:
22:30
Temp - Min:
1,3 °C
Klockan:
04:25
Temp - Min:
-1,1 °C
Klockan:
05:55
Lufttryck - Max:
1011,1 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1013,7 hPa
Klockan:
00:39
Lufttryck - Min:
1008,9 hPa
Klockan:
08:22
Lufttryck - Min:
1010,9 hPa
Klockan:
23:55


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:45
Sol upp: 07:33
Sol ned: 17:15
Skymning: 18:03
Dagsljus: 11:18 tim:min
Dag längd: 09:42 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 23s less daylight tomorrow
Måne upp: 18:35
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 11:38


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här är bilderna.

           



Av Jan Sandström - 16 oktober 2019 08:32

Onsdag den 16/10


Igår en vanlig förmiddag hemma och Gunnar sov på sängen, Lycka var leksjuk men lät han sova.

Vid lunchtid vaknade Gunnar och vi åkte hit till stugan, bara vi två för någr sköna dagar och arbete på lillstugan.


Det var grinväder här med dimma som tätnade under eftermiddan.

 


I alla fall gjorde jag klart högra delen av väggen ovanför taket, men det var lite småhalkigt där uppe så jag fick ta det lugnt och hålla i mig.

 

Sedan den högra husknuten så nu är det klart.

Fick även dit den fina tunna listen mellan de stora fönstren innan jag plockade ihop verktygen och gav mig på nästa jobb.

Då filade jag upp sågkedjan och kapade några stockar som legat vid vägen, sist körde jag ju sågen i något så det gnistrade, det blev den inte direkt vassare av.


När jag kom upp var det +3 grader i badtunnan så under eftermiddan höll jag elden brinnande i kaminen så redan före middan, vid 19-tiden tog jag ett snabbt dopp för det var varmt i vattnet men skönt i rådimman.


Kvällen förflöt med TV och dator och jag fastnade inte i någon speciell film.

Vi gick isäng före 23 och vid midnatt var det släckt, öppet fönster så Gunnar var ut.

Men när vi låg och sov väcktes vi av nått ljud där ute så både Gunnar och jag satte oss upp i sängen och undrade vad det var för något. Björnen har väl redan gått i ide, eller.


Hur som helst har vi sovit gott, bara varit upp och kissat några gånger och Gunnar har varit ut.


Upp normal tid och frukost samt tidning avklarat.

Ska bara skriva det här och sedan smörja fötterna innan jag går ut och tar sista husknuten och en massa annat.

Sedan blir det väl bad i tunnan och kanske nån film. Eller jag kanske väntar en stund med att gå ut så kanske det blir lite varmare.

Nu har då tempen stigit till -2.2°C så det kanske kryper upp pver nollstrecket men då blir det väl bara blött.

Skönt med skoteroverallen och att jag fick tag på smidiga vattentäta handskar.

Det blåser då inte och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-10-16 09:00:10

Temperatur: -0,6 °C
Lufttryck: 1012,5 hPa och Steady
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 1,6 m/s från N,
i byarna 2,0 m/s
Kyleffekt: -2,7 °C
Inne hos oss. Temp: 21,6 °C Fukt: 39 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 41,1 mm
Året: 366,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-0,4 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
10,8 °C
Klockan:
13:18
Temp - Min:
-1,1 °C
Klockan:
05:55
Temp - Min:
-6,9 °C
Klockan:
03:28
Lufttryck - Max:
1013,7 hPa
Klockan:
00:39
Lufttryck - Max:
1013,7 hPa
Klockan:
23:17
Lufttryck - Min:
1012,2 hPa
Klockan:
06:41
Lufttryck - Min:
1010,9 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:42
Sol upp: 07:30
Sol ned: 17:18
Skymning: 18:06
Dagsljus: 11:24 tim:min
Dag längd: 09:48 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 23s less daylight tomorrow
Måne upp: 18:25
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 10:10


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Prognoserna säger då disigt och grått eller rent utav snö beroende på vem man ska tro på.


Så här ser det ut idag. 

 


Inger har då varit duktig och räfsat gräsmattan.

 


Jag måste ta mig tid och justera klockorna på kamerorna, varför dem nu ska visa olika tid  vet jag inte eller hur jag justerar det.

 

Den här kameran försökte jag justera men fick inte loss skruvfästet men lite bättre blev det.


     

Av Jan Sandström - 15 oktober 2019 17:26

Jag fick upp dom sista brädorna på väggen men det var lite lönnhalt uppe på husvagnstaket.
Sedan blev det knutbrädor.
 

Jag tog ned extraplankorna som vi gått på där uppe men blir det tid så lägger jag upp ett par och tar vindskivron.

Nu tog jag och filade kedjesågen och kapade upp några stockar som legat.

Eld i tunnan  så nu är det badtemp och jag ska bara dricka kaffet innen jag tar ett dopp.

Dimman kom smygande in här och nu är det ännu tjockare än på bilden.

 

Så någon stjärnhimmel blir det inte i kväll.

Av Jan Sandström - 15 oktober 2019 14:57

... Och mer.

Av Jan Sandström - 15 oktober 2019 08:31

Tisdag den 15/10


Igår blev vi med yrväder, vilddjur och en trevlig rolig kisse. Barnvakt åt Anders lilla Lycka.

 

Men herrn i huset, Gunnar är inte lika förtjust då hon hoppar, jagar och vill leka när han bara ska komma in och äta och sova.


Det har i alla fall gått över förväntan då Gunnar fått sova i lugn och ro hos mig och Lycka har legat någon annanstans i huset. Men en stund hos Inger och på andra sidan om mig.

Så jag hade det lite varmt och trångt ett tag, som en vamrkorv mellan två kattbröd.


Igår åkte jag i alla fall iväg och slängde skräpet, passade på att tanka bilen och sedan till BYGGmax där jag lastade på mer.

Några panelbrädor, hängrännor och en liten list.


Inger kom hem och vi städade undan och gjorde vinter på tomten och vädret var riktigt fint även om det var lite småkallt ibland.


Jag fick ett tråkigt meddelande igår när vi satt ute, en god vän och Ingers barndomskompis har dött.

Egentligen inte så oväntat då hon var sjuk sedan en tid men det känns roligt att vi ändå fick träffa henne ifjol då vi åkte söderut.


Sen middag till byggandet av Shanghai tower och sedan nått annat program jag just nu inte kommer ihåg vad vi såg.

Efter det gick Inger till annat jobb och jag satte på den inspelade gamla svenska filmen Hotell Kåkbrinken från 1946.


Det blev sängen och en kort stund med ljudboken innan jag sov gott.

Har bara varit upp och kissat en gång men vaknat några gånger för katterna.

Gunnar har sovit hela natten vad jag vet.


Idag hade jag tänkt ta med Gunnar och åkta till stugan men samtidigt går det nu så bra med båda att jag kanske väntar till imorgon.

Fast jag borde dit och jobba också för imorgon ska det komma nederbörd igen och kallgradet så det blir nog snö.


Just nu -3,4° här utanför fönstret och solen har lyst så fint men då tog jag ingen bild.

Dom har gjort ett stort lyft på industriområdet, andra sidan kraftledningen och nu håller de på att ta ned kranbilen. Vad dom lyftade vet jag inte.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-10-15 08:45:11

Temperatur: -3,7 °C
Lufttryck: 1012,7 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,6 m/s från NW,
i byarna 1,4 m/s
Kyleffekt: -3,7 °C
Inne hos oss. Temp: 21,3 °C Fukt: 38 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 41,1 mm
Året: 366,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-3,7 °C
Klockan:
08:39
Temp - Max:
8,4 °C
Klockan:
13:45
Temp - Min:
-6,9 °C
Klockan:
03:28
Temp - Min:
-5,6 °C
Klockan:
05:46
Lufttryck - Max:
1012,8 hPa
Klockan:
03:58
Lufttryck - Max:
1011,0 hPa
Klockan:
23:58
Lufttryck - Min:
1010,9 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1003,2 hPa
Klockan:
04:49


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:39
Sol upp: 07:27
Sol ned: 17:21
Skymning: 18:09
Dagsljus: 11:30 tim:min
Dag längd: 09:54 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 22s less daylight tomorrow
Måne upp: 18:19
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 08:43


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Sp här ser det ut här ute 

   


Kranbilen syns mellan träden till höger och grannens katt ligger under stenarna under eldstaden men den syns inte.

 

Jag såg bara att han/hon kröp in där.


Jag måste nog åka upp och jobba för vi måste få klart innan vintern, egentligen inte så mycket arbete kvar utomhus.

      

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Oktober 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards