jans

Alla inlägg under oktober 2019

Av Jan Sandström - 14 oktober 2019 17:23

Du får utbetalning från och med oktober 2019.

Kronor per månad Inkomstpension 10 126

Premiepension 1 299

Avdrag för preliminär skatt - 3 062

Summa som sätts in på konto 8 363:-


Utbetalningsdagar under 2019: 18 oktober, 19 november och 19 december.

Av Jan Sandström - 14 oktober 2019 08:07

Måndag den 14/10


6,5 mmol och vikten 78,7 kg blev veckans mätning.

 

Igår gjorde jag ingenting av värde.

Satt här vid datorn, lyssnade på ljudboken och så blev det en kortare promenad.

Vill inte överanstränga min hälsena.

 

Dom håller på att gräva om Timotejvägen här så jag fick vända och gå tillbaks en bit, ville inte kliva igenom en gård som många andra gjort.

 

Inger kom hem och vi åt mat samtidigt som en klippyton åt en kanin, senare blev det 31 småbäbisar på 60 cm och så åt hon två hönor innan hon avslutade med en antilop på 20 kg.

Du kan själv se henne här

Jag gillar inte ormar men kan ändå inte låta bli att fascineras av dessa jättar ändå var hon bara 4 meter och vägde 30 kg.

Vi såg något annat innan jag avslutade med en inspelad gammal film om "Snurriga familjen" från 1940.

 

Gick isäng och har sovit skapligt när jag väl kom till ro.

 

Har fått morgonkaffe, gett fåglarna mat och släppt ut Gunnar som kom in och gick ut och kom in o.s.v

Men nu ligger han på min säng och sover. Det blir nog ändring om ett tag då Anders lilla Lycka kommer.

Jag ska vara kattvakt en stund.

 

Sedan har jag tänkt ut och handla efter att ha slängt det sista av skräpet (som nu ligger på släpvagnen), några borrar som passar till popnit och så lite virke förstås.

 

Inger kommer tidigt idag och då ska vi rensa undan på tomten

En dag fullt upp med jobb alltså.

Kallt är det också ute men solen skiner och ingen storm så alltid något.

Men bara -2,8° i skuggan och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-10-14 09:00:10

Temperatur: 0,7 °C
Lufttryck: 1004,1 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: 0,7 °C
Inne hos oss. Temp: 21,5 °C Fukt: 38 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 4,2 mm
Månaden: 40,8 mm
Året: 366,3 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
0,7 °C
Klockan:
08:59
Temp - Max:
5,6 °C
Klockan:
11:29
Temp - Min:
-5,6 °C
Klockan:
05:46
Temp - Min:
-3,5 °C
Klockan:
23:33
Lufttryck - Max:
1004,1 hPa
Klockan:
00:26
Lufttryck - Max:
1004,0 hPa
Klockan:
23:46
Lufttryck - Min:
1003,2 hPa
Klockan:
04:49
Lufttryck - Min:
991,4 hPa
Klockan:
00:03


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:36
Sol upp: 07:24
Sol ned: 17:25
Skymning: 18:13
Dagsljus: 11:37 tim:min
Dag längd: 10:01 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 22s less daylight tomorrow
Måne upp: 18:15
Månfas:
Full moon
Moon
Måne ned: 07:18


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här fint ser det ut OM man nu gillar höst/vinter/kyla och elände.

 

           

Av Jan Sandström - 13 oktober 2019 18:11

Trodde inte det skulle bli något mer från

men nu kommer säsong 7.


På torsdag börjar den sändas och då heter det 

Team Bachstad I Karibia


Men vad vi ska se ikväll får vi se senare, kanske omöjlig ingenjörskonst eller akritektur eller natur.

Av Jan Sandström - 13 oktober 2019 09:15

Söndag den 13/10


Igår plockade jag bort fläkt och motor från luftvärmepumpen, det gick faktiskt lättare än vad jag först trodde.

 

Den är stor men nu återstår att lista ut hur jag ska koppla de tre trådarna, jag fotade av kopplingsschemat som satt fastklistrat där inne men där har jag inte mycket till hjälp.

 

Fast jag har ju inte granskat det ordentligt ännu.

Fick mess av Maria att hon hade pyspunka på cykeln, hon som just lagt om till vinterdäcken.


Inger kom på timmar och direkt åkte vi till Klockarbäcken och återvinningen med skräpet på släpvagnen där vi blev av med det mesta, cementsäcken som stelnat i stugan under några år missade vi och iddes inte köra ett varv till så den fick följa med hem igen.

Vi ska ju dit med ett lass till här hemifrån.

På väg hem åkte vi förbi och hämtade cykeln och jag tänkte laga punkan innan Maria slutade jobbet.

Men bakhjulet och låst så det gick inte.

Inger åkte tillbaks till jobbet och Maria kom förbi och lagade punkan.


Jag såg film efter middan som blev pytt i panna, först en gammal inspelad och sedan från Netflix.

Inger kom hem och vi såg sista avsnittet på Shetland innan det blev sängen och efter en kort stund med ljudboken så sov jag.

Och jag har sovit riktigt gott inatt   


Upp vanligt tid, ½8 och lite pyssel här hemma, duscha och sådant och så har fåglarna ute fått mer frön men nu är det snart tomt i säcken.

Jag måste åka och köpa frön och jordnötter till småfåglarna men det blir nog inte lika mycket som tidigare år och det jag har räcker nog inte till min födelsedag den 29:e då jag blir riktig pensionär. Frön och jordnötter står ju överst på min önskelista.

Idag är det söndag och vilodagen, jag funderar på att ta han på orden och vila.

Eller det blir nog sitta här och strula på i datorn med ett och annat.


För ute vill jag inte vara just nu, ett järkla väder för det har snöat och det snöar men ändå +1,1° utanför fönstret.

Tacksamt nog blåser det inte och det här kommer att töa bort senare idag när solen tittar fram.

Den ska det enligt prognoserna.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-10-13 09:45:10

Temperatur: 0,8 °C
Lufttryck: 996,1 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: 0,8 °C
Inne hos oss. Temp: 20,6 °C Fukt: 40 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 36,6 mm
Året: 362,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
0,8 °C
Klockan:
09:33
Temp - Max:
4,7 °C
Klockan:
12:26
Temp - Min:
0,2 °C
Klockan:
04:43
Temp - Min:
0,5 °C
Klockan:
22:44
Lufttryck - Max:
996,3 hPa
Klockan:
09:38
Lufttryck - Max:
991,6 hPa
Klockan:
23:18
Lufttryck - Min:
991,4 hPa
Klockan:
00:03
Lufttryck - Min:
985,4 hPa
Klockan:
06:01


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:33
Sol upp: 07:21
Sol ned: 17:28
Skymning: 18:16
Dagsljus: 11:43 tim:min
Dag längd: 10:07 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 23s less daylight tomorrow
Måne upp: 18:12
Månfas:
Full moon
Moon
Måne ned: 05:55


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här eländigt är det ute här i Umeå och i stugan.

         

Av Jan Sandström - 12 oktober 2019 08:47

Lördag den 12/10


Igår gick jag ut och jobbade på lillstugan, det första var att skruva takplåten längs med hela norrsidan. Men sedan fick det räcka med höghöjdsjobb.

Gjorde knutbrädor mot husvagnen på södersidan och sedan gjorde vi klart halva väggen (den vänstra/södra) ovanför husvagnen. 

 

Nu är det bara den högra delen kvar och så två knutar, såga nederkant på tre sidor och taket över värmepumpen.

Jo skruva takplåten på södersidan men där måste jag göra ett extrastöd för stegen så att den inte kan glida i sidled.

Tidigare har vi alltid haft den mot väggen men mot hängrännan blir det ostadigt.

Jo stuprören ska dit och så trä och hängrännor runt husvagnstaket och så verandan och allt annat.

MEN jag ser ett slut på bygget, utvändigt.


Vi åkte hem till stan med skräplasset och Gunnar. Inger lämnade mig och cyklade till jobbet, jag gjorde ingenting tills Maria kom förbi och bytte däck på sin cykel.

Sedan fortsatte jag att göra ingenting, han ju inte bli klar med det tidigare.


Det blev film på TV och en lätt middag med pizzavitkålssallad.

Till slut kom Inger hem och senare blev det sängen, nu är det Inger som är förkyld men min har inte släppt helt och hållet.


Jag har sovit halvdåligt inatt, dragits med värk i knä och händer och några andra ställen.

Men upp ½8 och kolla tidningen, frukost och så blogga.


Jag ska ta upp gamla värmepumpen från släpvagnen och se om jag kan ta bort fläkten, den kan vara kul att göra något av.

Men det får inte vara allt för bökigt att öppna och skruva loss den. I så fall får den vara.

Antingen kör jag bort lasset själv eller så när Inger kommer på timmar i eftermiddag, jag får se vad det blir. Eljest inte mycket för mig idag.

 


Det blåser en nordvind och +2,2° så inte så skönt där ute. Den drar kallt här inne känns det som.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-10-12 09:00:11

Temperatur: 2,5 °C
Lufttryck: 986,2 hPa och Rising
Luftfuktighet: 94 %
Vindstyrka: 3,2 m/s från NNE,
i byarna 5,8 m/s
Kyleffekt: -0,7 °C
Inne hos oss. Temp: 20,6 °C Fukt: 40 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 36,6 mm
Året: 362,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
2,7 °C
Klockan:
06:38
Temp - Max:
7,8 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
0,8 °C
Klockan:
00:56
Temp - Min:
1,4 °C
Klockan:
23:50
Lufttryck - Max:
987,5 hPa
Klockan:
00:46
Lufttryck - Max:
988,6 hPa
Klockan:
13:41
Lufttryck - Min:
985,4 hPa
Klockan:
06:01
Lufttryck - Min:
987,0 hPa
Klockan:
22:46


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:30
Sol upp: 07:18
Sol ned: 17:32
Skymning: 18:19
Dagsljus: 11:49 tim:min
Dag längd: 10:14 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 22s less daylight tomorrow
Måne upp: 18:10
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 04:32


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.



och så här ser det ut.

       


Nu är det inte mycket kvar av björkläven, skulle vilja hänga upp fröautomaterna men det är något vi ska spara in på säger andra.
    



Av Jan Sandström - 11 oktober 2019 08:20

Fredag den 11/10


Igår blev en tidig morgon och jag åkte in till stan och köpte 6 brädor av bredare format på BYGGmax

 


Lite kallt och snö på marken, Harry och Margareta kom och hjälpte oss.

Jag och Harry koncentrerade oss på hängrännorna medan tjejerna städade tomten.

Så nu är släpvagnen full.

 


Hängrännorna fick vi upp men jag måste upp och skruva takplåten och takfotsplåt mer, det var inte så trevligt när det duggregnade.

   


Husvagnen på plats och nu ska stuprören få vinklar så att vattnet rinner på det taket och ut i skogen.

 



Vi hann med både fika och mat under dagen men jag var helslut mot kvällen så det var skönt med ett riktigt varmt bad.

Upp emot 40 grader i vattnet så det blev inte så lång tid i vattnet.

Senare steg det upp till över 44 grader men då var vi på väg isäng efter att ha slötittat lite på TV.


Jag har sovit skapligt gott inatt och ända till ½8, fast jag har varit upp ett par gånger.


Upptäckte nu på morgonen att varmvattnet på toan lagt av, alltid är det nått elände.

Tur vi har egen liten beredare i köket.


Idag ska vi snickra på stugan, alltid får vi upp några brädor. hoppas jag.


Det är då inte lika blött idag utan nästan hoppfullt att det kan spricka upp nån liten stund.

+3,0 grader ute och inte ser det ut att blåsa.


Väderstationen i stan visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-10-11 08:45:10

Temperatur: 5,7 °C
Lufttryck: 987,6 hPa och Steady
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 1,1 m/s från NW,
i byarna 1,4 m/s
Kyleffekt: 5,7 °C
Inne hos oss. Temp: 20,6 °C Fukt: 41 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,3 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 36,6 mm
Året: 362,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
7,8 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
8,0 °C
Klockan:
22:26
Temp - Min:
5,4 °C
Klockan:
08:08
Temp - Min:
-0,3 °C
Klockan:
00:33
Lufttryck - Max:
988,4 hPa
Klockan:
02:12
Lufttryck - Max:
996,2 hPa
Klockan:
00:24
Lufttryck - Min:
987,3 hPa
Klockan:
08:40
Lufttryck - Min:
988,1 hPa
Klockan:
23:38


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:28
Sol upp: 07:15
Sol ned: 17:35
Skymning: 18:23
Dagsljus: 11:55 tim:min
Dag längd: 10:20 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 22s less daylight tomorrow
Måne upp: 18:07
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 03:15


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser det ut.

   


I pannlampans sken satte jag fast plast i skarven där verandataket ska sitta, vi får inte upp det i höst så då vädersäkrade jag så att det inte virvlar in en massa snö där i skarven, snö som smälter och rinner ned i isoleringen.

     

Av Jan Sandström - 10 oktober 2019 18:56

Men vi hr ändå hunnit en del på bygget.


Vi fick upp hängrännorna till slut, men inte skruvat fast plåten ordentligt.  


Vi började md den nedre bildens ränna som var jobbigare, den andra mot norr gick lättare.


 


Nu ska det "bara" dit stuprör som leder vattnet till husvagnstaket och sedan vidare ut i skogen.

 

Men nu har jag värk och ont överallt så det ska bli skönt med ett varmt bad i tunnan.
Kanske det sista för året eller så får det vara till nästa helg.
I övrigt blir det kaffe och TV.


Av Jan Sandström - 10 oktober 2019 08:52

Torsdag den 10/10


Igår lade jag om till vinterdäck på bil och en släp, min gamla ÅTM.

Körde till BYGGmax och köpte brädor och bleck hit till stugan.


Sedan upp till Klockarbäcken där jag blev bjuden på lunch, glass och kaffe av Norrlands Kyl och Värmepumpar.

Pratade med dom om vårt problem med vibrationerna och dom ska komma upp och titta på den, har man kortare än 2 meter rör mellan ute och inne KAN det bli vibrationer enligt Daikin.

Så då blir det nog att vi flyttar uteenheten en bit.


Hem och Anders kom förbi, sedan åkte jag ut till han i Stöcksjö där jag hämtade ett vinterdäck till andra släpen och lådan till cirkelsågen, där har jag två nya klingor och tillbehör till sågen.


Hem och Erik kom förbi, han lånade cykelhållaren då hans bil ska få nya vinterdäck idag.

Inger kom hem och vi åkte med Gunnar hit till stugan, eld i badtunnan och film på TV.

Först byggnader som förändrade staden och sedan såg eller rullade 2fast2furior eller hur den stavas.

Såg inte färdigt utan gick ut och badade skönt i den kalla natten.


En stund med ljudboken och sov sedan gott, ett tag.

Vaknade redan vid 5-tiden av förkylningen, tjock i bröstet, Gunnar hade gått ut och in under morgonen och jag var fundersam och tänkte på det vi skulle göra idag.

Så upp tidigt och frukost efter att ha satt in motorvärmaren och tog in ved, det var snö ute och kring 0 grader.


Gjorde slag i saken efter att i gryningsljuset kollat på lillstugan, jag körde in till stan och BYGGmax där jag köpte några brädor.

Bredare vita som ska sitta i takfoten och vindskivor.

Det blir bättre med 17 cm breda.

 

Vi får ju hjälp idag med att sätta upp dem och förhoppningsvis hängrännorna, stuprör och annat kan jag fixa själv.


Men jag hoppas att det blir uppehållsväder idag.


Nu har tempen stigit till +0,2 grader här ute, det var i alla fall inte halt efter vägen till stan.

En skön höstmorgon.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-10-10 09:15:11

Temperatur: 2,0 °C
Lufttryck: 994,4 hPa och Falling
Luftfuktighet: 87 %
Vindstyrka: 0,3 m/s från NW,
i byarna 1,0 m/s
Kyleffekt: 2,0 °C
Inne hos oss. Temp: 20,9 °C Fukt: 39 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 36,0 mm
Året: 361,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
2,0 °C
Klockan:
09:08
Temp - Max:
9,4 °C
Klockan:
13:11
Temp - Min:
-0,3 °C
Klockan:
00:33
Temp - Min:
-3,7 °C
Klockan:
06:53
Lufttryck - Max:
996,2 hPa
Klockan:
00:24
Lufttryck - Max:
997,3 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Min:
994,2 hPa
Klockan:
09:02
Lufttryck - Min:
995,8 hPa
Klockan:
14:26


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:25
Sol upp: 07:12
Sol ned: 17:39
Skymning: 18:26
Dagsljus: 12:01 tim:min
Dag längd: 10:27 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 21s less daylight tomorrow
Måne upp: 18:04
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 01:54


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.
 


och så här ser det ut i stan

   


och i stugan.

       

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Oktober 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards