jans

Direktlänk till inlägg 9 november 2019

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 9 november 2019 08:32

Lördag den 9/11


Igår slipade och kapade jag ett antal ribbor innan det blev ett lager lack på dem.

 

Bilden är från tidigare lackning, nu blev det bara 10 ribbor upphängda i taket.


Sedan tog jag en promenad runt två kvarter men Runkeeper missade att spåra mig, däremot tog den tid på min promenad.

 

Men hastigheten var det inget fel på, passande en snigel som har fotförlamning.


Lite datorpyssel och så titta på fåglarna här ute, har besök at hackspetten som gillar talgboll.

     


Det blev dags att byta om och ta på nått fint då vi skulle ha gäster.

Inger gjorde palt och jag hjälpte till lite grann.

   


Jag tror hon sa 40 paltar men så var vi väl 17 personer som åt här hemma i köket.

 

Några paltar är över och jag ska ta med mig till väninnan Maria vid tillfälle.

Jag tog bilen och åkte till Ersboda där jag hämtade Anna och Emil, han gillar farmors palt men Anna är Stockholmska och har inte lärt sig tycka om den, ännu.   

Senare skjutsade Anders hem dem med min bil där barnstolen satt monterad.


Gästerna åkte hem men Anders som kommit ned från Tärnaby låg över i gästrummet, även Lycka fick vara här eller hon hade inget val men fick Gunnar bestämma skulle hon gärna få uppehålla sig någon annan stans.


Det blev sängen och jag har till en början sovit oroligt med värk men till slut sov jag nog tungt.

Upp i morse och det kom lite snö igår så nu är det vitt där ute, det blir då lite ljusare.


Har ordnat upp att jag ska träffa väninnan Maria nere på stan vid 11 så bäst att bli klar så jag kan starta motorvärmaren.

Hälsenan är inte bra och har nu fått rekommendationen att skaffa och äta Ipren eller liknande som är inflammationshämmande invärtes. (jäklar vilka långa ord, har inte kollat rättstavningen)

Det räcker inte att smörja utanpå som jag gjort.

Jag får väl köpa när jag nu ska ut idag, Inger börjar jobba 12 så då får Anders och katterna vakta huset


-6,0° här ute och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-11-09 08:45:10

Temperatur: -6,0 °C
Lufttryck: 1012,1 hPa och Rising
Luftfuktighet: 86 %
Vindstyrka: 3,1 m/s från N,
i byarna 4,1 m/s
Kyleffekt: -10,9 °C
Inne hos oss. Temp: 21,2 °C Fukt: 35 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,3 mm
Året: 381,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-4,9 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
-3,2 °C
Klockan:
11:43
Temp - Min:
-7,0 °C
Klockan:
06:28
Temp - Min:
-5,8 °C
Klockan:
07:53
Lufttryck - Max:
1013,3 hPa
Klockan:
00:04
Lufttryck - Max:
1013,7 hPa
Klockan:
20:56
Lufttryck - Min:
1011,6 hPa
Klockan:
06:15
Lufttryck - Min:
1009,4 hPa
Klockan:
00:35


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:49
Sol upp: 07:45
Sol ned: 15:00
Skymning: 15:56
Dagsljus: 09:07 tim:min
Dag längd: 07:15 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 14s less daylight tomorrow
Måne upp: 15:24
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 02:35


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här ser det ut.

   

 


Även i stugan har det kommit lite snö.


 


Och yrvädret Lycka har sprungit av sig lite. Inger är inte glad på hennes intresse av blommor   

   






 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Tisdag 19 mars 07:24

Tisdag den 19/3 Deklarationsdagen. Idag är alltså första dagen att kunna skriva under sin deklaration, inte som förr då man väntade till sista minuten innan den lades i lådan.   Men igår så åkte vi till Vindeln och där fick vi se något fint. ...

Av Jan Sandström - Måndag 18 mars 08:20

Jo måndag den 18/3   Igår var det en solig söndag och jag hade Inger här i stugan. Hämtade ju henne i lördags och när det väl blev lite varmare ute så gick då jag ut, slipade på skärbrädan jag håller på med men när jag skulle sätta fast listern...

Av Jan Sandström - Söndag 17 mars 07:32

Söndag den 17/3   Igår grejade jag som vanligt på lite här och där, lackade andra varvet på gravskyltarna jag gjort.   Så när det väl blir vår och tjälen gått ur jorden ska Gunnar få komma till ro men jag har inte riktigt kommit på hur jag s...

Av Jan Sandström - Lördag 16 mars 08:04

Lördag den 16/3   Igår blev det en härlig dag här på Rengård, men säkert på många andra ställen också. Sol och varmt så den snö som föll tinade fort bort och överallt droppade och rann det. Efter att ha varit uppe på taket och frilagt stegen ...

Av Jan Sandström - Fredag 15 mars 09:04

Fredag den 15/3 Ja då är strax halva mars avklarad   Igår, tja jag gjorde väl som vanligt nästan ingenting men lite pyssel här och där. Lackade då de där gravskyltarna jag gjort så när de torkat blir det ett lager till och de ligger i gäststu...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< November 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards