jans

Alla inlägg under november 2019

Av Jan Sandström - 15 november 2019 09:00

Fredag den 15/11


Jamen då har halva november gått, snart är det nyår med allt det elände som blir då.


Men igår blev en dag med gott och ont.

Det goda var att jag spolade av bilen så den blev ren, sedan pyssel här hemma innan Anders ringde, så jag kopplade på en släpvagn och körde över till Stöcksjö.

Så var det med min rena bil.

Där bjöd han på kaffe och en trevlig stund med prat om ditt och annat.

Vi lastade på skräpet och körde över till Gimonäs där skräpet lastades av, vidare hit till Västerslätt där Anders skulle göra ett ärende.

Passade på att åka hit hem men det är inte lätt nu när de gräver om Timotejvägen och man måste åka lång omväg hem.

Passade på att hämta ut Ingers nya MP3-spelare som jag började ladda i bilen.

Parkerade släpen och släppte ut Gunnar, lekte med Lycka innan jag skjutsade hem Anders.


Hem igen och spolade av bilen, tänkte att nu kanske den får stå tills det blir kallt.

Då kom Inger hem och vände nästan bara i dörren innan hon drog iväg till nån jobbarkompis som bjudit gäster, ute en bit norr om Umeå.

SUCK, inte meningen att jag ska få ha bilen ren     

Jag gjorde havregrynsgröt till middag och satte mig med en film som jag haft inspelad sedan länge tillbaks.

Tog ett glas rött och gjorde poppkorn. Naturligtvis även kaffe.


Satte mig med Ingers nya spelare och gick igenom menyer och laddade in en hiskeligt massa böcker i den.

Man rymmer mycket med 16 GB minne.


Inger kom hem och det blev sängen där jag sovit skapligt gott.

Väcktes straxt före halv åtta av en gosig Lycka som kom och lade sig på mitt bröst.


Upp och raka mig innan frukost som är det vanliga, kaffemugg, ostmacka med lite marmelad och ett glas kolsyrat vatten med en tablett C.vitamin i.

Mest bara för att jag ska dricka de där 3 dl varje morgon och godare med lite smak.


Idag ska jag lasta släpen med trappan jag skruvat ihop och spaljen/staketet till lillstugan.

   

I eftermiddag ska vi köra upp det då det är kallgrader och Gunnar får följa med till helgen i stugan.
Anders kommer att bo här i huset med Lycka då han har hyresgäst i Stöcksjö och efter helgen åker han och katten tillbaks till Tärnaby.


Men dagen är bokad och inte allt för mycket att göra, men tillräckligt.

Det dyker säkert upp nått mer.


-2,1° utanför fönstret och det ser vindstilla ut, bara nötskrikorna som flyger mellan björkarna och talgoxe samt blåmesen hämtar jordnötter från bordet, duvorna går omkring på marken.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-11-15 09:15:10

Temperatur: -2,3 °C
Lufttryck: 1015,5 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: -2,3 °C
Inne hos oss. Temp: 21,8 °C Fukt: 38 %


Nederbörd.

Timmen: 0,3 mm
Dygnet: 0,3 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 12,3 mm
Året: 393,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-0,6 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
1,7 °C
Klockan:
00:10
Temp - Min:
-3,4 °C
Klockan:
05:34
Temp - Min:
-1,7 °C
Klockan:
22:17
Lufttryck - Max:
1015,7 hPa
Klockan:
09:01
Lufttryck - Max:
1009,1 hPa
Klockan:
23:56
Lufttryck - Min:
1008,9 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
997,1 hPa
Klockan:
00:27


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:05
Sol upp: 08:04
Sol ned: 14:43
Skymning: 15:41
Dagsljus: 08:36 tim:min
Dag längd: 06:39 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 2s less daylight tomorrow
Måne upp: 16:22
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 11:18


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och vindmätaren har säkert frusit fast igen som den brukar göra då det varit fuktigt/blött och så blir det kallt.

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-11-15 09:15:10

Temperatur: -2,3 °C
Lufttryck: 1015,5 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: -2,3 °C
Inne hos oss. Temp: 21,8 °C Fukt: 38 %


Nederbörd.

Timmen: 0,3 mm
Dygnet: 0,3 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 12,3 mm
Året: 393,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-0,6 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
1,7 °C
Klockan:
00:10
Temp - Min:
-3,4 °C
Klockan:
05:34
Temp - Min:
-1,7 °C
Klockan:
22:17
Lufttryck - Max:
1015,7 hPa
Klockan:
09:01
Lufttryck - Max:
1009,1 hPa
Klockan:
23:56
Lufttryck - Min:
1008,9 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
997,1 hPa
Klockan:
00:27


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:05
Sol upp: 08:04
Sol ned: 14:43
Skymning: 15:41
Dagsljus: 08:36 tim:min
Dag längd: 06:39 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 2s less daylight tomorrow
Måne upp: 16:22
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 11:18


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här ser det då ut här hemma på Västerslätt.

     


Men jag ser att det ska komma nederbörd på söndag OCH att det blir varmare = halt, slaskigt och skitigt.

 






Av Jan Sandström - 14 november 2019 09:11

Torsdag den 14/11


Lycka lyckades rymma, hon sprant ut på altanen och eftera att ha blött tassarna kröp hon in under altanen där hon fick leka en stund innan Inger lockade fram henne.

Jag var ute och passade på att fylla fröautomaterna när hon var ute.


Vi skulle åka iväg med skräp men det blev bara det som skulle lämnas till försäljning så vi åkte till Myrorna den här gången.

Efter att ha lämnat av en massa användbart åkte vi till Café Victoria där vi åt varsin räkmacka och delade på en semla.

Te och två koppar kaffe för mig och så åkte vi hem där jag monterade ihop trappan.

 

Satt vid datorn medan matinéfilmen rullade på här i kontoret.


Lycka var busig och så ville hon ut, hon ställde sig vid dörren och jamade högt och vem kan motstå en sådan begäran.

Så hon fick gå ut på altanen mot gatan den här gången och jag var ute med henne där hon sprang fram och tillbaks men på marken var det ju blött och hemskt så efter en stund gick vi in igen.


En stund på soffan och så kom Anders hem.


Vi åt middag medan vi såg om berg och nu Mont Blanc, Alpernas konung på urplay.

 

Inger gick till sitt och Anders åkte iväg till Stöcksjö.

Jag satte mig och såg film på Netflix.

Harmonica - En hämnare (1968)

eller C'era una volta il West (original title)

men på engelska heter den Once Upon a Time in the West (1968) och javisst,

det är en äkta spaghettivestern av Sergio Leone.

Filmen är 2 timmar och 45 minuter så det blev sängen efter den.

Men som med Leones filmer är det mycket, inte mycket till snabb action utan utdraget och långsamt men ändå skapligt bra.

 

Jag har sovit ganska bra inatt och har tagit det lugnt på morgonen.

Ingers MP3-spelare kommer nog idag för den har kommit till Umeå.

Då kanske jag tar en långsam promenad om jag inte är ute med bilen som jag för övrigt tänkt tvätta av det värsta från nu när det är töväder.

 

Sedan funderar jag på att försöka mäta till räcket på trappen men det kan också vara till stugan där jag gör det på plats.

Hälen känns bättre men inte helt bra, det verkar gå åt rätt håll i alla fall.

 

Just nu, hmmm bara +0,1° utanför fönstret, måste ut och spola av bilen innan det fryser på fast det är ju först i kväll det ska bli kallt.

Nu visar väderstationen Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-11-14 09:45:10

Temperatur: 0,4 °C
Lufttryck: 1000,2 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,5 m/s från NW,
i byarna 0,7 m/s
Kyleffekt: 0,4 °C
Inne hos oss. Temp: 22,5 °C Fukt: 40 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,3 mm
Gårdagen: 3,9 mm
Månaden: 12,0 mm
Året: 392,7 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
1,7 °C
Klockan:
00:10
Temp - Max:
4,1 °C
Klockan:
11:44
Temp - Min:
0,3 °C
Klockan:
09:12
Temp - Min:
0,7 °C
Klockan:
00:46
Lufttryck - Max:
1000,3 hPa
Klockan:
09:40
Lufttryck - Max:
999,8 hPa
Klockan:
10:08
Lufttryck - Min:
997,1 hPa
Klockan:
00:27
Lufttryck - Min:
996,5 hPa
Klockan:
03:04


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:02
Sol upp: 08:01
Sol ned: 14:45
Skymning: 15:44
Dagsljus: 08:42 tim:min
Dag längd: 06:44 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 5s less daylight tomorrow
Måne upp: 15:56
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 09:52


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 

och så här ser det ut.

     


Inte lika mycket töande i stugan men det får gärna töa mer.

   

Av Jan Sandström - 13 november 2019 09:18

Onsdag den 13/11


Och idag är det tydligen smörgåstårtans dag. 


Men igår var det paltens dag, här hemma för jag fick äntligen palt till middag.

 

Uppstekt är den god men även som kokt.


Eljest hann jag med att lacka sidorna (vangstykena) på trappen två varv så nu är dom och trappstegen klara att sätta ihop.

Jag hade egentligen inte tänkt lacka förrän jag monterat räcket då jag skulle limma ribborna men det kan bli lim ändå även om det kanske inte blir lika effektivt med lack mellan. Nu är det i alla fall gjort.


Var ut och sopade av bilarna, skrapade bort lite snö som blivit till mer vatten än snö nu.

Strulade på som vanligt här hemma under dagen och såg faktiskt matinéfilmen även om den var gjort av Ingemar Bergman.

Ärligt kan jag nog säga att jag sov en stund under filmen.  


Inger kom hem och vi åt ovanstående till Solsidan på TV och senare Team Backstad, det norska programmet som finns på NRK.

Gick i säng efter att jag räddat ett dokument åt Inger och strulat på lite med hennes nya dator och renbäddat sängen.


Har faktiskt sovit riktigt gott inatt, var upp vid 4 då Gunnar ville ut och så vaknade jag 7 men somnade om och sov till 8.

Hade inte ställt larmet på klockradion.


Morgonsysslorna nästan avklarade, nu tog då kaffet slut så bara vattnet med C-vitamin kvar.

Bläddrat igenom dagens tidning där det inte var så mycket läsvärt.


Idag blir det nog att köra bort skräp, vi har två kontorsstolar som är hela men använda som ska bort. Lite onödigt säger jag men Inger säger bort så då blir det nog så.

Förhoppningsvis kommer Ingers nya MP3-spelare jag beställde i helgen och det blir nog bilen till Preem.

Min häl är bättre men inte bra. Men jag ska inte överanstränga den i onödan.


Matinéfilm även idag men den har jag redan inspelad på datorn, en nästan 3 timmar lång film.

7.5 IMDb1950 • Drama • USA • 112 min

Idag 14:50 - 16:45 på SVT1
Den stornäste poeten Cyrano vågar inte bekänna sin kärlek för den vackra Roxanne och hjälper i stället den stilige, men blyge Christian att uppvakta henne med romantiska kärleksdikter.

Jag kanske skulle ta och se den, men inte i eftermiddag för det får jag nog inte tid till då Inger är hemma.


Eljest omslag i vädret, den dm snö som SMHI gick ut och varnade för tinade bort, eller den kom i form av vatten.

Just nu +2,9° utanför fönstret och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-11-13 09:30:11

Temperatur: 3,4 °C
Lufttryck: 999,2 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 1,4 m/s från SE,
i byarna 1,7 m/s
Kyleffekt: 2,2 °C
Inne hos oss. Temp: 21,3 °C Fukt: 39 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 2,4 mm
Gårdagen: 7,5 mm
Månaden: 10,2 mm
Året: 390,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
4,0 °C
Klockan:
04:58
Temp - Max:
2,7 °C
Klockan:
17:09
Temp - Min:
0,7 °C
Klockan:
00:46
Temp - Min:
-5,2 °C
Klockan:
00:58
Lufttryck - Max:
999,2 hPa
Klockan:
09:05
Lufttryck - Max:
1007,7 hPa
Klockan:
00:14
Lufttryck - Min:
996,5 hPa
Klockan:
03:04
Lufttryck - Min:
998,8 hPa
Klockan:
23:58


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:00
Sol upp: 07:57
Sol ned: 14:48
Skymning: 15:46
Dagsljus: 08:46 tim:min
Dag längd: 06:51 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 8s less daylight tomorrow
Måne upp: 15:42
Månfas:
Full moon
Moon
Måne ned: 08:21


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 

Så här ser det i alla fall ut nu.

       

 

Det förstod jag väl att jag måste ut och skotta slask om en stund.

 

 

I stugan verkar det ha varit lite kallare.

   

 

 

 

 

Av Jan Sandström - 12 november 2019 22:41

Renbäddat och fint men vad är det med katter och sängbäddning.

Lycka var som en iller med ADHTOEOCO     


Men gissa vad jag fick till middag idag?

 

Uppstekt palt medan vi såg först Solsidan och sedan Team Backstad.

Av Jan Sandström - 12 november 2019 10:54

Jag har fått några förfrågningar om varför jag inte bloggar om sex.

Ganska enkelt svar är den här bilden från Orion som jag delade redan 2014 på Facebook.
 

Men jag kan lägga till att idag får jag inte ens A-kassa           


Ganska torrt alltså men en puss kan det bli, ibland       



Det kom just en ny bild från Orion som berättar hur det är.
 

Fast det är mest monologer.

Av Jan Sandström - 12 november 2019 08:11

Tisdag den 12/11


Igår steg jag upp tidigt och skjutsade Anders ned på stan, jag ttodde det skulle va jobbigt för han att gå ned i lösnön på vägen.

Hemma igen skottade jag för hand, tog bort lite grejor ute på tomten och fullde fågelfrö innan det blev mer kaffe men inomhus.


Senare bytte jag olja på snöslungan och gjorde några små lagningar innan jag backade Anders bil för att kunna baxa ut slungan och få in den i cykelboden utemed min MC som står där i vinter.


Inger kom hem tidigt och gjorde mer palt som hon tog delar av med upp till Lasse, en gammal vän vi har, en tidigare lärare på Grubbeskolan där vi båda gått.

Jag åt två paltar här hemma till middag.

Nummer ett  och tvåan   

Men det var små paltar så jag hade nog fått ned en tredje palt.


Har min TV på här på sidan om och det blev reklam, men vad menas med "Klimatkompenserad resa"???

Är det för att man ska få bra samvete när man flyget ut i världen på nöjesresor???

Och VAD har man kompenserat, betalar man lite extra eller VAD???


När jag nu är inne på TV så såg jag en inspelad film igår kväll, Jag minns Paris  (eng: The Last Time I Saw Paris) och mitt i filmen dök den här personen upp och visst ser han bekant ut.

 

Elizabeth Taylor till höger känner man ju igen men Van Johnson i mitten är lite okänd för mig.

Däremot han till vänster, jo det är den då okände Roger Moore i hans Hollywooddebut 27 år gammal.

Jag såg inte klart filmen innan det blev sängen och jag har sovit ganska bra inatt.


Upp ganska tidigt efter att Inger cyklat till jobbet, tror då hon jobbar för varför skulle hon ejlest fara iväg före 7 på morgonen.

Tog bort sängkläderna då vi ska renbädda men fick två katter i sängen så nya lakan får vänta en stund.


Idag ska jag försöka lacka tappsidor och kanske går det att skruva ihop den i eftermiddag eller imorgon.

Det finns göra här hemma om inte annat ut och skotta för det snöar.

SMHI har gått ut med en varning om 1 dm snö. Som om det idag ska behöva varnas för det när vi bor här i norr.


Men bara -3,0° ute, fast som jag sa snöar det.   


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-11-12 08:45:10

Temperatur: -3,2 °C
Lufttryck: 1007,2 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 1,2 m/s från NE,
i byarna 1,7 m/s
Kyleffekt: -3,2 °C
Inne hos oss. Temp: 21,5 °C Fukt: 35 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,3 mm
Året: 381,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-3,2 °C
Klockan:
08:44
Temp - Max:
-5,0 °C
Klockan:
22:39
Temp - Min:
-5,2 °C
Klockan:
00:58
Temp - Min:
-7,6 °C
Klockan:
05:39
Lufttryck - Max:
1007,7 hPa
Klockan:
00:14
Lufttryck - Max:
1008,8 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Min:
1006,6 hPa
Klockan:
07:10
Lufttryck - Min:
1006,6 hPa
Klockan:
19:26


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:57
Sol upp: 07:54
Sol ned: 14:51
Skymning: 15:48
Dagsljus: 08:51 tim:min
Dag längd: 06:57 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 9s less daylight tomorrow
Måne upp: 15:34
Månfas:
Full moon
Moon
Måne ned: 06:51


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här ser det ut på bilder tagna lite tidigare i morse.
          






Av Jan Sandström - 11 november 2019 13:13

Jag letade och sökte i en timme eller mer.
Till slut kom hon fram ute i snickeboa.
Uppe under taket på brädorna.

Av Jan Sandström - 11 november 2019 08:12

Måndag den 11/11


Idag blev det tidig morgon.

Igår var det fars dag och flera av barnen kom hit hem för tårtan jag tagit upp från frysen.

Men först monterade jag ihop spaljestaketet som ska sitta mot loftet på lillstugan.

 

Det blir nog ganska bra OM den nu passar i öppningen.

Satt även en hel del med Ingers "nya" dator som hon får ta av Anders.

Men det är så jäkla mycket strul nu för tiden med datorerna, det var lättare och bättre förr. Enklare i alla fall.


Snöade gjorde det också igår men jag gick aldrig ut och skottade.

Såg en film på kvällen, det blev Keeping Up With the Joneses som gick på TV3

 

Sedan blev det sängen där jag släckte och somnade ganska fort, men vaknade tidigt.

Steg upp tidigt också men det var ju meningen då jag skulle skjutsa Anders till stan.

 

Gjorde sockertest och vägde mig.

 

Det blev 6,3 mmol och vikten 79,0 kg

 

Men så åt jag en stor portion pyttipanna till middag.

Fast den skiter jag väl ut idag hoppas jag, någon palt åt jag inte, det blir det idag.


Steg upp före 6, frukost och skjutsade Anders, sedan handskottade jag och fyllde frö till fåglarna.

Jag ska ta mig an snöslungan och byta oljan på den och smörja upp lite här och där.

Får se om jag hinner/orkar lacka något eller om jag somnar på soffan.


Senare i eftermiddag ska jag gå takfläkten jag köpte via Facebook innan helgen.

Matinéfilm blir det också men vet inte om jag ids se den.

Sjösalavår 1949 • Musikal • Sverige • 98 min med Evert Taube

Inte vanligt men nu har jag sällskap av Gunnar här i kontorsfönstret.

 


Det har snöat och det flaggas för en dm till närmaste dygnet men just nu är det uppehåll fast det blåser en aning.

-6,8° utanför fönstret och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-11-11 08:30:10

Temperatur: -6,9 °C
Lufttryck: 1008,0 hPa och Falling
Luftfuktighet: 83 %
Vindstyrka: 2,8 m/s från N,
i byarna 3,7 m/s
Kyleffekt: -11,6 °C
Inne hos oss. Temp: 21,1 °C Fukt: 34 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,3 mm
Året: 381,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-6,9 °C
Klockan:
08:18
Temp - Max:
-6,5 °C
Klockan:
12:22
Temp - Min:
-7,6 °C
Klockan:
05:39
Temp - Min:
-8,1 °C
Klockan:
00:07
Lufttryck - Max:
1008,8 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Max:
1010,7 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Min:
1007,8 hPa
Klockan:
06:22
Lufttryck - Min:
1008,4 hPa
Klockan:
17:38


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:54
Sol upp: 07:51
Sol ned: 14:54
Skymning: 15:51
Dagsljus: 08:57 tim:min
Dag längd: 07:03 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 11s less daylight tomorrow
Måne upp: 15:29
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 05:24


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här ser det ut här och där.

       



Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< November 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards