jans

Alla inlägg den 8 januari 2020

Av Jan Sandström - 8 januari 2020 15:10

Däremot tog jag itu med taket över värmepumpen.


Först bort med det gamla för att återanvända gavlarna. Det var ett jäkla jobb då jag skruvat brädorna och sedan limmat takpapp med tjära.

Så att försöka skruva ut skruvarna var bara att glömma. Det blev kofoten.


Men nu sitter taket där med obehandlade brädor som ska fixas till framåt sommaren.

Då ska det även bli plåt på båda pumptaken.

 


Kan lägga till att mitt högerknä blev inte direkt bättre av allt spring på is och upp o ned för stege.
Men inte sämmre än om jag legat och lagt klickgolv. 


 

Av Jan Sandström - 8 januari 2020 09:19

Onsdag den 8/1


Igår jobbade vi på i lillstugan, men först fick jag hacka is på bro och verandan. Grusa där det var halkigt vilket var nästan överallt.


Men jag fotade ju ett djuravtryck som jag misstänkte var hermelinen och jag tog sedan några bättre bilder med riktiga kameran.

 


Det var långa skutt vid sidan av mina spår och en närbild ser ut så här.

 


Jag fick med Ingers hjälp ihop en väggbit och så fick vi upp skenan till skjutdörren.

 


Senare på kvällen såg vi på den norska serien Frikjent men vi begränsade oss till 3, eller blev det 4 avsnitt på säsong 2.

Men jag tror att Gunnar har dött, han rörde inte på sig under hela kvällen.

 

Däremot har vi en annan katt här hemma och han är så gosig och mår gott.


Jag har pratat med Norrlands kyl och så fort dom får hem delarna som ska få min pump att gå felfritt, men flytten av utomhusdelen gjorde i alla fall så att vi fick mycket tystare här inne.

I dagens tidning VK har de om företaget men man måste vara köpare av tidningen för att å läsa nätartikeln, här har jag en skannad bild från tidningen.

 

På fredag har dom invigning och då ska jag försöka ta mig dit, förhoppningsvis har dom då redan varit och åtgärdat min värmepump. 


Igår kväll och inatt har det blåst och regnat så det kan vara halt efter vägarna.


Här är det isbark på snön och i vissa svackor stå det vatten.


Ett par plusgrader och lagom blåst så vi ska ut och jobba, Inger har tänkt att vi ska lägga golv men jag har riktigt ont i höger knä och att då ligga på knä med klickgolvet är kanske inte det roligaste.


Väderstationen visar i alla fall Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-01-08 09:45:10

Temperatur: 4,0 °C
Lufttryck: 997,0 hPa och Falling
Luftfuktighet: 90 %
Vindstyrka: 3,9 m/s från SSW,
i byarna 5,1 m/s
Kyleffekt: 0,7 °C
Inne hos oss. Temp: 20,3 °C Fukt: 33 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,9 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 2,4 mm
Året: 2,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
4,7 °C
Klockan:
06:43
Temp - Max:
4,5 °C
Klockan:
12:16
Temp - Min:
3,8 °C
Klockan:
09:14
Temp - Min:
0,2 °C
Klockan:
16:50
Lufttryck - Max:
1005,6 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1017,1 hPa
Klockan:
15:56
Lufttryck - Min:
996,8 hPa
Klockan:
09:42
Lufttryck - Min:
1005,4 hPa
Klockan:
23:59


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:07
Sol upp: 09:18
Sol ned: 14:14
Skymning: 15:25
Dagsljus: 07:18 tim:min
Dag längd: 04:56 tim:min
Morgondagen: There will be 4min 2s more daylight tomorrow
Måne upp: 12:22
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 06:27


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser det ut

 


Nu kan Emil komma och åka skridskor hos farfar för skidor är nog inget, dåligt skidföre.

 


Men spark och dubbar under skorna på gatan utanför kanske vore något.

 


I stugan försvinner snön så sakta men det kommer säkert mer.

 

 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards