jans

Direktlänk till inlägg 19 januari 2020

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 19 januari 2020 09:15

Söndag den 19/1


Igår åkte jag upp till K-Rauta där jag köpte två sågklingor men det följde även med en bund av toapapper och hushållspapper som dom hade till hyfsat pris.

Pratade med Anders som just skulle sätta i sig en räkmacka på ett café, men jag åkte hem.

Lite senare efter att jag sågat (med gammal sågklinga) till två pinnar som skulle ersätta de avbrutna slickepotthandtagen och plockade ur diskmaskinen samt städade upp på diskbänken.


Då kom Anders förbi, utan räkmacka och vi blev sittande och pratade om allt möjligt men mycket värmepumpar och annat.

På måndag alltså imorgon ska Lycka in och kastreras så då blir hon kanske lite mindra jamig, Lycka är alltså Anders katt.

 


Anders åkte iväg och jag lade mig på soffan och fick en kurrig Gunnar på min mage tills Inger kom hem.


Senare blev det middag, några rester som jag inte vet vad det var, nån köttfärsröra som inte var riktigt god men stekt potatis och grönsaker.

Till det vatten och så såg vi film. Började med en serie på Netflix om djur av allehanda slag som vi såg halva av innan vi växlade över till TV3 och


Fullt hus (2003)


Cheaper by the Dozen (original title)
 
Sedan såg vi klart serien innan det blev mer film och efterrätt.
Men då den filmen redan gått en dryg kvart blev det samma fast från Netflix.

Grown Ups (2010)

och därefter var det dags för sängen.

Jag har haft värk inatt och sovit dåligt men det blev några timmar.


En lite seg morgon men nu sitter man här igen.

Martin, han som lagade min värmepump sa att dom använder en ångspruta för att rengöra maskinerna så jag har snabbt kollat sådana.

Det finns ju billiga på Biltema och Jula så man kan ju börja med att testa nån sådan innan man skaffar en rejälare maskin.

Men först ska jag kolla runt och läsa på om dem.


Eljest blir det väl en lugn dag, Inger börjar jobba 12 och det är ju söndag.

Borde ta mig ut på en promenad men jag får väl min motion av att skotta snö idag, det har ju ramlat ned en del senaste dagarna men ändå inga mängder. Tar väl spaden och handskottar men då blir det inte hos grannarna.


Kallt men fint väder idag, solen håller på att gå upp och -8,6°, fast imorgon svänger det och blir varmt igen.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-01-19 09:30:10

Temperatur: -8,7 °C
Lufttryck: 1025,9 hPa och Rising
Luftfuktighet: 89 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: -8,7 °C
Inne hos oss. Temp: 21,2 °C Fukt: 33 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 11,4 mm
Året: 11,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-5,2 °C
Klockan:
02:26
Temp - Max:
-2,9 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-8,7 °C
Klockan:
09:29
Temp - Min:
-5,5 °C
Klockan:
23:17
Lufttryck - Max:
1026,0 hPa
Klockan:
09:20
Lufttryck - Max:
1022,0 hPa
Klockan:
00:06
Lufttryck - Min:
1017,5 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Min:
1014,7 hPa
Klockan:
16:12


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:51
Sol upp: 08:55
Sol ned: 14:45
Skymning: 15:49
Dagsljus: 07:58 tim:min
Dag längd: 05:50 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 28s more daylight tomorrow
Måne upp: 03:02
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 10:53


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser det ut

   


Full fart i jordnötslådan.

 


Till veckan, på tisdag kanske jag åker upp till stugan och skottar med slungan, då kanske jag även köpt lister och foder och stannar kvar för att jobba lite på lillstugan.

   



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Måndag 18 mars 08:20

Jo måndag den 18/3   Igår var det en solig söndag och jag hade Inger här i stugan. Hämtade ju henne i lördags och när det väl blev lite varmare ute så gick då jag ut, slipade på skärbrädan jag håller på med men när jag skulle sätta fast listern...

Av Jan Sandström - Söndag 17 mars 07:32

Söndag den 17/3   Igår grejade jag som vanligt på lite här och där, lackade andra varvet på gravskyltarna jag gjort.   Så när det väl blir vår och tjälen gått ur jorden ska Gunnar få komma till ro men jag har inte riktigt kommit på hur jag s...

Av Jan Sandström - Lördag 16 mars 08:04

Lördag den 16/3   Igår blev det en härlig dag här på Rengård, men säkert på många andra ställen också. Sol och varmt så den snö som föll tinade fort bort och överallt droppade och rann det. Efter att ha varit uppe på taket och frilagt stegen ...

Av Jan Sandström - Fredag 15 mars 09:04

Fredag den 15/3 Ja då är strax halva mars avklarad   Igår, tja jag gjorde väl som vanligt nästan ingenting men lite pyssel här och där. Lackade då de där gravskyltarna jag gjort så när de torkat blir det ett lager till och de ligger i gäststu...

Av Jan Sandström - Torsdag 14 mars 08:02

Torsdag den 14/3   Igår hade jag planer, men som vanligt så  , det sket sig eller gick upp i rök kanske. Men ändå inte ingenting utan lite fick jag gjort. Sängborden är klara och har nu ben så de är 10 cm högre.       Jag känner mig nö...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards