jans

Direktlänk till inlägg 21 januari 2020

Ur led är tiden (vädret)

Av Jan Sandström - 21 januari 2020 09:00

Godmorgon världen den 21/1 2020



Temp - Max: 8,8 °C Klockan: 23:21 igår kväll

och

Temp - Min: 3,4 °C Klockan: 08:59 nu på morgonen


Inte riktigt vad man är van vid i januari


-men åter till vardagen så igår lastade vi bilen full med plast och kartong/papper som vi körde till returstationen på Rödäng och den var ännu fullare än bilen, jag var i alla fall nykter.

Men med idogt arbete gick det att pressa in det i den överfulla containern.


Sedan förbi hem och hämta pengar så vi kunde handla plattjärn på Autoparts, till Biltema där vi köpte skruv, färg och annat.

Anders ringde och ville fika så vi köpte tre goda semlor som Biltema säljer men sedan till BYGGmax där släpen lastades med lister och annat.

Plastade in det mesta och hem med släpen för att täcka över allt mot ev. regn.

Till slut fick vi träffa lilla Lycka som var opererad och lite groggy men hon piggnade till allt mer och mer medan vi smaskade i oss gofikat och fick en lång pratstund med Anders.

  Anders bild av nyhämtad och nyopererad kisse.

Hon har "bara" blivit kastrerad.

Hem och middag med TV, Omöjlig ingenjörskonst och härliga linbanor m.m så att jag blev sugen på att byta jobb     

Ett av världens mest avancerade liftsystem finns i Kanada, en kabinbana på rekordlånga 4,4 km. Men hur bygger man transportmedel mellan isbetäckta bergstoppar där laviner hör till vanligheterna? I en miljö med extremväder och över 12 meter snö per år är inte helt problemfri att arbeta i som ingenjör. Del 3 av 16: Whistler Mountain.


Sedan såg jag nån film jag inte kommer ihåg vad den hette och jag raderade den från hårddisken efteråt så jag kan inte kolla efter namnet. Den kan inte ha varit speciellt bra eller minnesvärd.


Gick sent isäng och ute var det som sagt varmt med en hård sydvästvind så inget öppet fönster. Men inatt har jag sovit skapligt gott.


Upp ½8 och frukost med tidningen här på datorn.

Vädret är galet när man varnar för översvämmade vägar,    i Hemavan.


Idag ska jag ut och sprida lite grus här ute det behövs tror jag och så ska jag se över presenningen på släpvagnen, lasta om allt kanske så att jag kan få plats med snöslungan fast fortsätter det här vädret behöver jag nog inte skotta i stugan, bara ta med en hink grus.

Sedan kommer Anders förbi och jag ska skjutsa han upp till NUS (rutinbesök) och sedan hämta han, det är ju inte lätt att parkera där.


Just nu blåser det men julgranen här ute har i alla fall inte ramlat omkull.

+2,2° utanför fönstret och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-01-21 09:15:10

Temperatur: 3,3 °C
Lufttryck: 1016,7 hPa och Rising
Luftfuktighet: 37 %
Vindstyrka: 4,0 m/s från WNW,
i byarna 5,4 m/s
Kyleffekt: -0,2 °C
Inne hos oss. Temp: 20,9 °C Fukt: 34 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,3 mm
Gårdagen: 7,5 mm
Månaden: 19,2 mm
Året: 19,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
8,7 °C
Klockan:
00:22
Temp - Max:
8,8 °C
Klockan:
23:21
Temp - Min:
3,3 °C
Klockan:
09:04
Temp - Min:
-6,9 °C
Klockan:
00:13
Lufttryck - Max:
1016,8 hPa
Klockan:
09:04
Lufttryck - Max:
1034,5 hPa
Klockan:
00:08
Lufttryck - Min:
1013,3 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Min:
1013,3 hPa
Klockan:
21:47


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:47
Sol upp: 08:50
Sol ned: 14:51
Skymning: 15:54
Dagsljus: 08:07 tim:min
Dag längd: 06:01 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 39s more daylight tomorrow
Måne upp: 06:20
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 11:11


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här eländigt eller skönt ser det ut här ute och i stugan.

Men det verkar bli en solig dag.

     


Det ser ut som att jag ändå måste lasta snöslungan och får nog köra upp i eftermiddag så att allt inte fryser ihop.
Men det blir en framochåterresa. Eljest hade jag ju tänkt stanna och jobba men det kan jag inte då bilen är utlånad imorgon.

   


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Tisdag 19 mars 07:24

Tisdag den 19/3 Deklarationsdagen. Idag är alltså första dagen att kunna skriva under sin deklaration, inte som förr då man väntade till sista minuten innan den lades i lådan.   Men igår så åkte vi till Vindeln och där fick vi se något fint. ...

Av Jan Sandström - Måndag 18 mars 08:20

Jo måndag den 18/3   Igår var det en solig söndag och jag hade Inger här i stugan. Hämtade ju henne i lördags och när det väl blev lite varmare ute så gick då jag ut, slipade på skärbrädan jag håller på med men när jag skulle sätta fast listern...

Av Jan Sandström - Söndag 17 mars 07:32

Söndag den 17/3   Igår grejade jag som vanligt på lite här och där, lackade andra varvet på gravskyltarna jag gjort.   Så när det väl blir vår och tjälen gått ur jorden ska Gunnar få komma till ro men jag har inte riktigt kommit på hur jag s...

Av Jan Sandström - Lördag 16 mars 08:04

Lördag den 16/3   Igår blev det en härlig dag här på Rengård, men säkert på många andra ställen också. Sol och varmt så den snö som föll tinade fort bort och överallt droppade och rann det. Efter att ha varit uppe på taket och frilagt stegen ...

Av Jan Sandström - Fredag 15 mars 09:04

Fredag den 15/3 Ja då är strax halva mars avklarad   Igår, tja jag gjorde väl som vanligt nästan ingenting men lite pyssel här och där. Lackade då de där gravskyltarna jag gjort så när de torkat blir det ett lager till och de ligger i gäststu...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards