jans

Direktlänk till inlägg 22 januari 2020

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 22 januari 2020 09:04

Onsdag den 22/1


Igår skjutsade jag Anders så han slapp söka parkering vid NUS (Sjukhuset).

Sedan tog jag och åkte till stugan med snöslungan på släpen och grejor i bagaget.

Det behövdes skottas och det var runt 1 dm blötsnö där det var mest vatten under. Skönt att ha fått bort det innan allt frös ihop.

Men det blev inget jobb där utan jag åkte direkt hem, var ganska slutkörd när jag kom hem och parkerade släpen.


Lade mig en stund på soffan och sov med Gunnar på magen.

Sedan värmde jag middag och ännu senare blev det film, Två filmer hann jag med.

En annorlunda film om WW2 där nassarna fick det dom förtjänade men tyvärr fantasier där dom eldade upp en biograf med alla ledarna inlåsta.

Inglourious Basterds 2009, Dramakomedi, Krig

En allierad officerare och hans grupp med judiska soldater slår sig ihop med en hemlig agent, förklädd till en tysk skådespelerska, för att döda ledarna av det Tredje Riket.

 

Sedan blev det en typen agentactionfilm med en tjej som blev lurad av sina egna. Tror det gjorst många filmer med liknande tema.

Haywire 2011, Action, Thriller

En högutbildad spion blir, efter att framgångsrikt ha befriat en kinesisk journalist, förråd av sin egen organisation. Plötsligt blir hon själv gjord till måltavla för lejda mördare och måste ta reda på sanningen för att hålla sig vid liv...

 

Båda två hade sänts på TV6 tidigare i år.


Inger kom hem efter att ha tjänat pengar som jag kan spendera och efter en liten stund vid datorn så fick jag igång mitt nya släktforskningprogram och det kändes bra, nu måste jag bara ta mig tid att finjustera det och personer jag har inmatade, en logg sa att jag har en hel del fel, senare mot midnatt blev det sängen.

Jag har faktiskt sovit riktigt gott inatt och det är jag inte bortskämd med.


Upp vanlig tid och det är kring noll ute med blåst men blå himmel och solen är på väg upp.

Idag skulle ju Maria låna bilen men hon har inte sagt när.

Vi får se om hon kommer förbi eller om jag hämtar henne och är chaufför, brukar vara kul att vara ute med tjejerna och kanske blir det fika någonstans, Biltema har ju goda semlor.


Jo jag fick ju kallelse till diabetessköterskan igår och i februari ska jag träffa henne igen, då får jag se om jag skött mig under året eller får bannor.

Det har tidigare inte varit några problem mer än att dom klagat på nån tiondel högt kolesterol.


Som jag sa om vädret, nu har jag -0,7° och det har sjunkit men det blåser en del fast klart.

Fåglarna är här och käkar jordnötter så jag ska fylla på deras bytta.

Väderstationen visar i alla fall Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-01-22 09:30:10

Temperatur: 0,0 °C
Lufttryck: 1023,2 hPa och Rising
Luftfuktighet: 54 %
Vindstyrka: 3,0 m/s från NNW,
i byarna 4,1 m/s
Kyleffekt: -3,5 °C
Inne hos oss. Temp: 21,1 °C Fukt: 33 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 19,2 mm
Året: 19,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
1,7 °C
Klockan:
03:44
Temp - Max:
8,7 °C
Klockan:
00:22
Temp - Min:
-0,2 °C
Klockan:
08:39
Temp - Min:
0,6 °C
Klockan:
21:41
Lufttryck - Max:
1023,2 hPa
Klockan:
09:28
Lufttryck - Max:
1017,9 hPa
Klockan:
13:05
Lufttryck - Min:
1012,8 hPa
Klockan:
01:15
Lufttryck - Min:
1013,0 hPa
Klockan:
23:47


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:45
Sol upp: 08:47
Sol ned: 14:55
Skymning: 15:57
Dagsljus: 08:12 tim:min
Dag längd: 06:08 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 43s more daylight tomorrow
Måne upp: 07:48
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 11:36


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.
 


och några bilder 

   


Jag skulle ha stannat i stugan där solen är på väg upp.

 


Skönt att ha fått bort snön.

 


Soluppgång   

    

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Tisdag 19 mars 07:24

Tisdag den 19/3 Deklarationsdagen. Idag är alltså första dagen att kunna skriva under sin deklaration, inte som förr då man väntade till sista minuten innan den lades i lådan.   Men igår så åkte vi till Vindeln och där fick vi se något fint. ...

Av Jan Sandström - Måndag 18 mars 08:20

Jo måndag den 18/3   Igår var det en solig söndag och jag hade Inger här i stugan. Hämtade ju henne i lördags och när det väl blev lite varmare ute så gick då jag ut, slipade på skärbrädan jag håller på med men när jag skulle sätta fast listern...

Av Jan Sandström - Söndag 17 mars 07:32

Söndag den 17/3   Igår grejade jag som vanligt på lite här och där, lackade andra varvet på gravskyltarna jag gjort.   Så när det väl blir vår och tjälen gått ur jorden ska Gunnar få komma till ro men jag har inte riktigt kommit på hur jag s...

Av Jan Sandström - Lördag 16 mars 08:04

Lördag den 16/3   Igår blev det en härlig dag här på Rengård, men säkert på många andra ställen också. Sol och varmt så den snö som föll tinade fort bort och överallt droppade och rann det. Efter att ha varit uppe på taket och frilagt stegen ...

Av Jan Sandström - Fredag 15 mars 09:04

Fredag den 15/3 Ja då är strax halva mars avklarad   Igår, tja jag gjorde väl som vanligt nästan ingenting men lite pyssel här och där. Lackade då de där gravskyltarna jag gjort så när de torkat blir det ett lager till och de ligger i gäststu...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards