jans

Alla inlägg den 27 januari 2020

Av Jan Sandström - 27 januari 2020 08:43

Måndag den 27/1


Då var det dags igen, att betala räkningarna, IGEN.

Men måndag och testdag för mig men inga bra värden idag.

 

6,7 mmol och vikten 80,0 kg, för mycket av det goda i stugan.


Igår gjorde jag inte så mycket i stugan, började med att skotta snö och sedan kapade jag plattjärnen som ska stabilisera änden på "timmer"väggen vid sovrum och loft.

Provade att börja borra med en liten borrmaskin men gav upp innan jag ens fått en grop.

Märkte ut var hålen ska vara och tog hem för att borra här i pelarborren.

Städade lite och plockade undan och så kom Erik förbi. Lite senare kom Ingers syster och svåger från Vännäsby och vi åt middag.

Erik fikade bara lite innan han åkte hem.

Vi andra åt middag innan det blev dags att åka hemåt.

Gunnar kände på sig att vi skulle iväg men fick gå ut, där sprang han av sig lite och ville inte att jag skulle ta fast han.

Till slut var han redo att åka hem och gick in.


När jag på förmiddan flyttade bilen upptäckte jag att bromsarna på släpvagnen frusit och hjulen stod still när jag körde, men backa gick så det var alltså inte bromsbackarna utan utvändigt.

När vi åkte stod hjulen still men isig väg under snön så det var bara att köra och en stund senare släppte vänster hjul.

När jag var nere vid stora vägen hade även det andra kommit igång.

Att jag dessutom missat att tanka bilen då vi åkte upp gjorde att varningslampan tändes men jag hade ju ett par liter i snöslungan som reserv.

Nu räckte bränslet men jag åkte förbi macken på Kronoparken innan vi kom hem


Här hemma var det bara att starta slungan och skotta av det som kommit här hemma men några mängder som tidningen skrev om var det inte.


Vid 21 var jag klar och kunde se lite TV och en mugg kaffe innan det blev sängen.

Inger var frusen och kröp ned till mig, och hon var KALL   

Jag måste fixa bättre värme där hon har sin dator för så där kan vi inte ha det.

Att jag dessutom hade värk igår kväll, natt och nu gjorde inte sömnen bättre men det var ju jag själv som erbjöd hon värmen från mig.

Straxt efter 7 ringde Martin från Norrlands kyl o värmepumpar och undrade om pumpen fungerade, han hade visst vägarna förbi stugan och kunde titta förbi men vi var ju inte där och pumpen har gått fint, än så länge.


Halv åtta steg jag upp och för en stund sedan kom en kille och genade över tomten, tror jag ska gräva ned några stridsvagnsminor där ute.   Ett jävla oskick är det att ha tomten som en genväg.


Idag blir det mer snöskottning för nu plogade dom vägen och sedan blir det att borra i järn, kanske hinner jag lacka också.

Får se om jag åker förbi Anders hus i Stöcksjö och kikar på termostaten till golvvärmen på toan, tror det är nått fel på den men inget som är panik att göra just idag.

Däremot måste jag ta itu med månadens räkningar idag.


Lagom kallt ute med -4,5° utanför fönstret, däremot grått och trist.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-01-27 09:15:10

Temperatur: -4,8 °C
Lufttryck: 1021,5 hPa och Falling
Luftfuktighet: 87 %
Vindstyrka: 3,3 m/s från ESE,
i byarna 4,4 m/s
Kyleffekt: -9,6 °C
Inne hos oss. Temp: 20,9 °C Fukt: 31 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 24,3 mm
Året: 24,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-4,2 °C
Klockan:
05:12
Temp - Max:
-1,9 °C
Klockan:
05:17
Temp - Min:
-5,1 °C
Klockan:
06:52
Temp - Min:
-7,0 °C
Klockan:
18:59
Lufttryck - Max:
1024,6 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Max:
1024,8 hPa
Klockan:
21:51
Lufttryck - Min:
1021,5 hPa
Klockan:
09:14
Lufttryck - Min:
1008,6 hPa
Klockan:
03:41


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:35
Sol upp: 08:34
Sol ned: 15:11
Skymning: 16:10
Dagsljus: 08:35 tim:min
Dag längd: 06:37 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 2s more daylight tomorrow
Måne upp: 09:55
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 18:08


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Det ser ut att blåsa en hel del

       

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards