jans

Alla inlägg den 31 januari 2020

Av Jan Sandström - 31 januari 2020 22:03

Har kikat på min snöslunga idag och den har en del fel så en snabb koll på nätet.

Hittade den här, en nyare variant av den jag har.

Snöslunga Ariens Deluxe ST 28 DLE

Jo det finns billigare slungor men inte lika bra.


Men jag ska se om jag får tag på delar till min gamla som jag haft i tio år i julas.

Det är några lager som behöver bytas och så lite svetsjobb och det kan jag göra nu.

Lagerbyten blir till sommaren om den håller ihop till dess.


Nu har jag läst av mätarna och det blev bra siffror under januari och nu väntar sängen.

Är slutkörd efter snöskottningen som var tungjobbad fast det gick med maskiner.



Kollade lite mer på nätet och slungor, Ariens då och det finns faktiskt en batterislunga av det tyngre slaget.

Ariens AMP 24 Electric Model 916003 Two Stage Snow Blower

Priset ligger på runt 25 000:- för en sådan.

Av Jan Sandström - 31 januari 2020 08:14

Fredag den 31/1


Ja så tar januari slut till slut. Men februari kan vara ack så kall och snörik månad.

Februari ja och ett "magiskt" datum. 2020-02-02 och dessutom fyllre mina barnbarn 2 år den dagen och tvillingar är 2 st.

Snacka om att det blir tårta i Jönköping.


Men igår skottade jag snö här i Umeå, först det som ramlat ned och sedan det plogen lade upp hos oss och grannarna.

Jag vet inte om jag är snäll när jag kör bort plogkanter och när det kommit lit extra mycket snö

Eller är jag elak, jag menar tänk bara vilket dåligt samvete jag ger dem.

Men jag gör det ju för att jag dels tycker det är småkul att köra snöslungan och så kräver jag ju inget i gengäld.

Fast igår kväll när jag just gjort middag, värmde rester och så broccoli samt nån typ av pizzasallad och ett glas vatten, jo då kom grannen mitt över med sonen som är som barnbarnet Emil med en tallrik där det låg semla och två semelbullar, det blir semlor av dem i kväll för jag och Inger.

Den andra åt jag upp igår

 


Sedan plockade jag bort lite i garaget och körde in snöslungan och startade en kupévärmare så den fick tina och torka upp.


Det blev lite film igår, såg färdigt den där Shazam (under tiden jag lackade naglarna röda och fina).och, tja som andra filmer som inte är speciella på nått sätt.

Inger kom hem och senare blev det sängen där jag faktiskt har sovit skapligt gott.


Idag blir det snöskottning men först ska jag kolla över snöslungan

Ska kolla på hjuldrivningen för diffspärren funkade inte sista gångerna jag kört.


Sedan blir det stugan en sväng, kanske kommer Anders termostat till golvvärmen så då blir det köp och byte av den i eftermiddag eljest skottar jag bara snö där om det inte redan är skottat.

Men jag tar med släpvagnen och tar hem hans snöslunga för att kolla på den, byta olja och se över drivningen som jag inte är riktigt nöjd med då jag kört den.

Tror att det behövs justeras för den går nog bara på halv fart bakåt, i neutralläge går den nämligen framåt.

Sedan allmän smörjning och lättare och enklare/skönare här hemma i värmen.


 Men nu är det även varmt ute, +0,2° men det blåser visst. OCH snöar gör det och det ska det göra hela helgen om det nu inte övergår till regn när det nu är över nollstrecket.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-01-31 08:30:10

Temperatur: 0,2 °C
Lufttryck: 1009,4 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: 0,2 °C
Inne hos oss. Temp: 21,7 °C Fukt: 34 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 24,3 mm
Året: 24,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
0,3 °C
Klockan:
00:52
Temp - Max:
0,3 °C
Klockan:
17:24
Temp - Min:
0,0 °C
Klockan:
02:16
Temp - Min:
-1,9 °C
Klockan:
01:43
Lufttryck - Max:
1009,4 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1013,9 hPa
Klockan:
01:10
Lufttryck - Min:
1008,6 hPa
Klockan:
03:54
Lufttryck - Min:
1009,2 hPa
Klockan:
23:30


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:25
Sol upp: 08:22
Sol ned: 15:24
Skymning: 16:21
Dagsljus: 08:56 tim:min
Dag längd: 07:02 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 11s more daylight tomorrow
Måne upp: 10:03
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 23:33


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Några bilder att titta på som vanligt.

        

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards