jans

Alla inlägg under januari 2020

Av Jan Sandström - 17 januari 2020 08:58

Fredag den 17/1


Igår var jag uppe tidigt i stugan för att få besök av Martin från Norrlands kyl & värmepumpar.

Det var en del kretskort som skulle bytas ut i pumpen med visst besvär.

       

Vi var i stort sett överens om att det varit enklare att byta hela pumpen.

För att hålla koll på pumpen flyttade jag en kamera, den som tidigare satt på baksidan för att se om det gick nått djur där men den registrerade aldrig nått där.

 


Nu visar den en helt annan vy och jag kan se om kontrollampan blinkar men den ska förhoppningsvis inte stanna nån fler gång.

 


Efter att han åkt igen tog jag en stund i lillstugan där jag sågade och slipade ned en regel innanför ytterdörren och lade det sista på klickgolvet.

 

Nu måste jag bara skaffa en liten tub med mörk fogmassa, latex eller silikon. Ja och så en massa golvsockel, fönstersalning och foder till fönster och dörrar.


Efter att jag sedan mätt OCH skrivit upp ordentligt mått på väggar och fönster åkte jag hem till stan igen.

Lite koll i datorn och sedan en dusch, värmde lutfisk till middan och såg lite TV här i kontoret medan jag surfade runt och gjorde inköpslista på det som ska inhandlas.


Inger kom hem och senare blev det sängen och inatt har jag sovit tungt.

Ingen aning om Gunnar velat ut för jag har då inte vaknat av hans försök om han nu försökt väcka mig.


Låg kvar en stund i morse och nu sitter jag här igen och svamlar på om ingenting matnyttigt.


Funderar på OM jag ska orka åka runt och köpa släpvagnen full med virke och annat.

Men vad ska jag eljest göra, sitta här och dricka kaffe kanske.

Det spås lite nederbörd i eftermiddag och varmgrader så nu blir det väl regn igen.


Nu har jag -3,2° och vindstilla enligt vimpeln.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-01-17 09:30:10

Temperatur: -2,9 °C
Lufttryck: 1022,5 hPa och Steady
Luftfuktighet: 100 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: -2,9 °C
Inne hos oss. Temp: 21,4 °C Fukt: 33 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 11,4 mm
Året: 11,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-0,6 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
-0,1 °C
Klockan:
22:43
Temp - Min:
-3,8 °C
Klockan:
05:51
Temp - Min:
-8,1 °C
Klockan:
09:09
Lufttryck - Max:
1022,8 hPa
Klockan:
08:25
Lufttryck - Max:
1020,1 hPa
Klockan:
23:30
Lufttryck - Min:
1020,0 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1006,0 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:54
Sol upp: 08:59
Sol ned: 14:39
Skymning: 15:44
Dagsljus: 07:50 tim:min
Dag längd: 05:40 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 17s more daylight tomorrow
Måne upp: -----
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 10:46


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser bilderna ut.

       


Av Jan Sandström - 16 januari 2020 18:34

I morse kom Martin och bytte delar i värmepumpen men vilket jobb det var.

   

   


Jag fick hjälpa han med två händer så att vi kunde ta loss kretskorten.

 

Men pumpen startade efter hopmonteringen och när han åkt gick jag ut och plockade ned en kamera som nu sitter på kökslampan och visar pumpen.

 

Det är den lilla gröna dioden som är intressant för stannar den nu ska jag kolla om den blinkar, i så fall får jag åka upp och knappa fram en felkod.
Men jag kan ha annan nytta av kameran för att ställa in vingarna i rätt läge.

 


Därefter blev det lillstugan och kapa bort en del på tröskeln innan jag lade sista bitarna på golvet, nu är det bara toan som fattas men det är en lätt grej, hela skivor och klyva den sista.

  

Men då måste jag först byta kapskiva i sågen för nu är den slut.

Det är otroligt vad klickgolv sliter på sågklingorna.


Kaffe och mäta upp golvsocklar och runt fönstren så nu, imorgon ska jag kolla och skriva en inköpslista på det.


Har duschat och nu blir det kaffe och nån film innan Inger kommer hem.

Av Jan Sandström - 16 januari 2020 07:24

Torsdag den 16/1


Igår plockade vi bort julen där hemma men jag hann med en del datorpyssel.

Fika och sedan åt vi lutfisk till middag innan jag åkte hit till stugan där jag fick börja med att skotta runt 5 cm perfekt snöboll eller snögubbesnö. Men inte perfekt att handskotta.


Gjorde upp eld i kaminen och kaffe, sedan blev det TV och ett avsnitt på den där spanska superhjälten jag skrev om igår.

Det blev sedan en film på TV6, 

Why Him? (2016)

innan det blev sängen, stjärnklart ute men såg inget norrsken och jag har sovit eländigt med värk.


Upp tidigt och det var motigt, ½7 ska ingen behöva stiga upp efter några timmars sömn och då sitter jag här igen i ottan och väntar på servisteknikern.

Jag ska ju få några delar utbytta i luftvärmepumpen och sedan har jag tänkt jobba lite på lillstugan.


Det är mörkt ute så kamerorna visar inte allt för mycket men vädret fungerar i alla fall,

-11,6 grader ute och i stan visar väderstationen Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-01-16 07:30:10

Temperatur: -7,3 °C
Lufttryck: 1011,2 hPa och Rising
Luftfuktighet: 97 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: -7,3 °C
Inne hos oss. Temp: 21,4 °C Fukt: 32 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 1,2 mm
Månaden: 11,1 mm
Året: 11,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-0,7 °C
Klockan:
00:07
Temp - Max:
3,0 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-7,4 °C
Klockan:
07:26
Temp - Min:
-0,8 °C
Klockan:
23:58
Lufttryck - Max:
1011,2 hPa
Klockan:
07:29
Lufttryck - Max:
1006,1 hPa
Klockan:
23:56
Lufttryck - Min:
1006,0 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
995,3 hPa
Klockan:
12:52


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:56
Sol upp: 09:02
Sol ned: 14:36
Skymning: 15:42
Dagsljus: 07:46 tim:min
Dag längd: 05:34 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 11s more daylight tomorrow
Måne upp: 23:38
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 10:43


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Men det ska bli varmare och imorgon spås det blidväder.

Så här ser det ut tidigt på morgonen och nu ska jag läsa dagens tidning, hörde förresten den tråkiga nyheten att Jonas Sjöstedt avgår som partiledare.


     

Av Jan Sandström - 15 januari 2020 09:01

 


Men ändå är det morgon den 15/1 och halva januari har gått.


Igår plockade jag ned några slingor i träd och gran, släckte en men en lyser fortfarande här på altanen in mot gården.

Eljest gjorde jag inte så mycket igår mer än sorterade bilder, man ska bara inte halka efter i sådant för det tar sådan tid att ordna upp senare.

Förresten undrar jag varför nästan 100 Gb låg i papperskorgen, inte undra på att jag saknat foton och fortfarande saknar jag en hel del som jag vet att jag lagt in på min NAS.

Passade även på att grusa på lite ute och slängde även en skopa till grannen tvärs över gatan när jag ändå var ute med hinken.

Och du hade tur Peter när du i söndags tog en grushink till stugan, jag skulle lyfta fram en till och ta in i värmen men när jag tog i handtaget gick hela hinken i bitar.
Plasten var skör som nyis på vattenpölen så jag fick skrapa upp gruset till en annan hink.


Det regnade ordentligt igår och efter 6, alltså klockan 18 ringde Inger och ville ha hämtning från NUS där hon varit på besök och ville inte cykla hem i regn och på blötisspårig väg.

Så ut och på med cykelhållaren men vad dom byggt om där uppe vid NUS, det är ju evigheter sedan jag varit upp dit.


Här hemma blev det värmd soppa till middag och vi såg några norska program på TV.

Sedan gick Inger till annat och jag började se en spansk serie på Netflix. El vecino eller Grannen på svenska

El vecino 

En galen komediserie om en kille som får någon form av superkrafter och allt vad det innebär.
Korta avsnitt så jag hann väl med 5 st under kvällen innan det blev dags att gå isäng med min ljudbok igen.
 
Varmt ute och öppet fönster så jag har sovit ganska gott.
 
Idag väntas det mer nederbörd och troligen i form av regn här i Umeå men på andra ställen har det kommit snö och kommer snö så tänk på följande.

 


Inatt stannade förresten värmepumpen i stugan igen men imorgon kommer ju Martin och ska byta några delar som dom säger orsaka problemet.


Idag är Inger hemma och vi ska avjula huset, alltså plocka undan julpynt och ta ned eller upp granen, den ska ju upp på vindan igen.

Då det ska regna blir det inget inköp idag heller men det är inget som brådskar, fast jag hade ju kunnat snickra lite då jag ändå ska upp till stugan men det blir nog bara en snabbis.


Regn ja, man slipper då skotta och just nu har jag +1,0° utanför fönstret och vimpeln verkar inte röra mycket på sig.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-01-15 09:15:10

Temperatur: 1,6 °C
Lufttryck: 997,6 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 1,5 m/s från S,
i byarna 2,0 m/s
Kyleffekt: 0,1 °C
Inne hos oss. Temp: 21,4 °C Fukt: 32 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 7,2 mm
Månaden: 9,9 mm
Året: 9,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
3,0 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
3,6 °C
Klockan:
18:07
Temp - Min:
0,1 °C
Klockan:
05:19
Temp - Min:
-2,6 °C
Klockan:
00:25
Lufttryck - Max:
1001,2 hPa
Klockan:
03:57
Lufttryck - Max:
1011,5 hPa
Klockan:
04:08
Lufttryck - Min:
997,4 hPa
Klockan:
08:57
Lufttryck - Min:
998,5 hPa
Klockan:
20:17


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:58
Sol upp: 09:04
Sol ned: 14:33
Skymning: 15:39
Dagsljus: 07:41 tim:min
Dag längd: 05:29 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 3s more daylight tomorrow
Måne upp: 22:00
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 10:40


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser det ut.

   


Det blev mycket brunt spån av golvskivorna jag sågat, det syns till vänster om verandan.

    

Av Jan Sandström - 14 januari 2020 08:45

Tisdag den 14/1


Ja då har snart halva januari gått   och snart är det pollensäsong       

Men efter en jobbig vecka i stugan med massor av jobb som vi fick gjort vilket känns fint för det ska ju göras om stugan ska bli klar.

Nu är i alla fall de stora värsta tråkiga sakerna gjorda och igår tog jag det lugnt kroppsligen.


Satt mest här vid datorn ock kollade runt efter saker att köpa som golvlister och plattjärn med passande skruvar.

Järnen ska målas svarta och sitta vid dörröppningen och till loftet för att stabilisera timmerväggarna så att dom blir raka.


Pia från Norrlands kyl & värmepumpar ringde och vi bokade en tid när dom, Martin kan komma och byta ut delar i min ena pump så att den kanske inte slår ifrån sporadiskt.

Tidigare flytten av utenheten blev bra, jag tyckte tidigare att den ändå gick tungt men nu märker vi nästan inte av den.

Visst hör vi den men inte på långa vägar som tidigare då jag började må illa av vibrationerna.


Jag sorterade bilder och tog bort massor av dubbletter som fanns men samtidigt hittade jag inte igen vissa bilder, vete   var dom kan finnas eller så har dom bara försvunnit ut i rymden.


Det blev film senare på kvällen efter att ha värmt restmat, jag gick igenom inspelningar jag gjort och som sedan togs bort, antingen inte vad jag trodde det skulle vara och dåliga eller så sådant jag inte kommer att titta på.


Inger kom hem och sedan gick vi isäng och jag har sovit hyfsat inatt.


Idag fortsätter jag väl med inköpsplaneringen men det ska bli regn så jag åker nog inte ut idag, i så fall måste jag ju packetera lister och virke så att det inte blir blött, jag tar det nog när det är kallare väder.
Däremot funderar jag på om jag kan få ned julgransbelysningen i utegranen, utan att fälla den först. Eljest får den hänga kvar till våren men jag tänker då släcka den idag.

Imorgon är planerna att plocka bort julen här inne. 


Nu har tempen stigit till +,05° här utanför fönstret men det blåser en sydlig vind enligt vimpeln.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-01-14 09:15:09

Temperatur: 1,7 °C
Lufttryck: 1009,3 hPa och Falling
Luftfuktighet: 84 %
Vindstyrka: 4,3 m/s från SSW,
i byarna 6,8 m/s
Kyleffekt: -2,4 °C
Inne hos oss. Temp: 21,5 °C Fukt: 32 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 2,7 mm
Året: 2,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
1,7 °C
Klockan:
09:08
Temp - Max:
0,7 °C
Klockan:
20:39
Temp - Min:
-2,6 °C
Klockan:
00:25
Temp - Min:
-2,9 °C
Klockan:
06:21
Lufttryck - Max:
1011,5 hPa
Klockan:
04:08
Lufttryck - Max:
1011,0 hPa
Klockan:
09:46
Lufttryck - Min:
1009,1 hPa
Klockan:
09:06
Lufttryck - Min:
1008,2 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:59
Sol upp: 09:06
Sol ned: 14:30
Skymning: 15:37
Dagsljus: 07:38 tim:min
Dag längd: 05:24 tim:min
Morgondagen: There will be 4min 55s more daylight tomorrow
Måne upp: 20:20
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 10:36


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser det ut där ute.

       

Av Jan Sandström - 13 januari 2020 08:34

Måndag den 13/1


Läser i dagens tidining om att man här på Blomstervägen störs av buskörning på Bilprovningen.

Vi har kallat hit buskörare Malte Lindeman, så kunde det varit men han är död sedan länge.


Däremot säger jag att det måste vara skitsnack att man vaknar här av buskörning 1,7 km bort och industriområde mellan ställena.

 

Själv bor jag vid den blå markören till höger och jag har då aldrig hört fordon så långt bort, däremot buskörs det efter Industrivägen som går på andra sidan järmvägen, den som togs bort för många år sedan men ändå finns kvar på kartorna.

Nog om detta.


Vi har varit en vecka i stugan och jobbat jobbat jobbat.

 Jag har fått upp ett tak över värmepumpen om än provisoriskt så ett tak.

 Byggde igen öppningen till sovrummet och fick upp skenan till skjutdörren

 Vi lade bolv på loftet  

 Jag tog en nattpromenad i fullmånens sken  

   Vi åkte till stan och nyinvigning hos Norrlands kyl & värmepumpar 

 Lade golv i sovrummet   

 och i stora rummet där jag igår lade det sista ut mot ytterdörren förutom sista brädan då det strular vid dörren.

Golvet är inte i nivå så jag har funderat på en lösning, antingen slipa ned, bygga upp en tröskel men nu har jag beslutat att nästa vända ta stämjärn och hugga bort den halva centimeter det är på ena sidan.


Peter, Anna och Emil kom upp och fikade samt hade kul ute i snön, Inger och Emil gick en långpromenad runt hela åkern så det blev en bit.

Dom åkte hem och vi packade ihop det sista, tog Gunnar och åkte hem.

Lämnade Inger på ICA Västerslätt och körde hem, när jag lyfte ut kylväskan gick handtaget sönder men fast grejor åkte ut på marken var det bara filpaketet som läckte ut en del så nu får vi köpa en ny kylväska, synd för den här var väl bara 20 år.

Just innan vi åkte hem startade klockradion och började tjuta.

Tänkte att Emil varit där och tryckt men när jag skulle ställa tiden som stod på 00:00 så gick det inte.

Får skaffa en ny sådan, synd för den här var väl bara 30 år när vi fick den begagnad.


Här hemma såg vi om Märkliga miljöer från Kunskapskanalen, en miniserie eller det finns idag tre avsnitt, det kanske blir fler för jag har inte kollat efter.


Inger till sitt och jag såg en film innan det blev sängen.


Unforgiven (original title) eller 

De skoningslösa (1992)

En gammal western med Clintan.
 
Ljudboken en stund och sedan har jag faktiskt sovit riktigt gott inatt, bara varit upp 2-3-4 gånger för värk och släppa ut Gunnar.
Upp vid åtta och måndagstesta mig, det blev.
 
6,2 mmol och vikten 80,3 kg och vikten måste ned några kg.

Inte nyttigt att vara i stugan med Inger hemma och hennes matlagning.


Idag har jag tänkt jaga grejor till lillstugan, golvlister, plattjärn och bultar, fönstersmyg och foder och kanske nått mer.

Men det gör jag här hemifrån i datorn, hittar jag så kanske jag tar släpvagnen och åker iväg. 


Det ska bli en hyfsad dag idag och nu börjar solen stiga upp och lysa på industrihusen där borta.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-01-13 09:45:10

Temperatur: -2,4 °C
Lufttryck: 1010,7 hPa och Rising
Luftfuktighet: 67 %
Vindstyrka: 0,5 m/s från NNE,
i byarna 1,0 m/s
Kyleffekt: -2,4 °C
Inne hos oss. Temp: 21,3 °C Fukt: 32 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 2,7 mm
Året: 2,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-0,5 °C
Klockan:
01:09
Temp - Max:
4,8 °C
Klockan:
11:10
Temp - Min:
-2,9 °C
Klockan:
06:21
Temp - Min:
-1,8 °C
Klockan:
21:17
Lufttryck - Max:
1010,8 hPa
Klockan:
09:40
Lufttryck - Max:
1008,6 hPa
Klockan:
23:26
Lufttryck - Min:
1008,2 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
999,8 hPa
Klockan:
02:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:01
Sol upp: 09:08
Sol ned: 14:27
Skymning: 15:35
Dagsljus: 07:34 tim:min
Dag längd: 05:19 tim:min
Morgondagen: There will be 4min 49s more daylight tomorrow
Måne upp: 18:37
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 10:28


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser det ut här hemma och lillstugan.

       

Av Jan Sandström - 12 januari 2020 16:21

Sitter på toa och läser en Kalle Anka där den här reklamen finns.

Tidningen är från den 22/11 1999

Av Jan Sandström - 12 januari 2020 09:55

Söndag den 12/1


Igår jobbade vi med att lägga klickgolv och hann halva, eller mer än halva rummet.

       


Jag gjorde även klart inne i sovrummet och på loftet med skrubben/lekkojan som är ovanpå toaletten.

   


Det blev kväll med rester till middag, Den norska serien Gränsland från Netflix på TV och sedan blev det Bondfilmen på TV6 innan vi gick isäng.

Lite över noll ute så öppet fönster och vi har sovit gott.

Steg upp först ½10


Idag ska vi då flytta hylla och annat i lillstugan så resterande golvyta blir fritt och om vi hinner/orkar lägger vi väl det sista.

Kanske får besök idag och det verkar bli hyfsat väder enligt prognosen.


Senare framåt kvällen åker vi hem till stan igen och nu får den stora latmasken Gunnar följa med.


Just nu kring noll ute, kanske någon grad varmt och solen är på väg upp.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-01-12 10:00:09

Temperatur: 3,7 °C
Lufttryck: 1002,2 hPa och Rising
Luftfuktighet: 57 %
Vindstyrka: 3,1 m/s från WNW,
i byarna 4,4 m/s
Kyleffekt: 0,9 °C
Inne hos oss. Temp: 20,8 °C Fukt: 31 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 2,7 mm
Året: 2,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
4,0 °C
Klockan:
07:18
Temp - Max:
3,1 °C
Klockan:
19:38
Temp - Min:
2,9 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-8,2 °C
Klockan:
00:07
Lufttryck - Max:
1002,4 hPa
Klockan:
09:46
Lufttryck - Max:
1026,0 hPa
Klockan:
00:50
Lufttryck - Min:
999,8 hPa
Klockan:
02:00
Lufttryck - Min:
1000,6 hPa
Klockan:
23:38


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:02
Sol upp: 09:10
Sol ned: 14:25
Skymning: 15:33
Dagsljus: 07:31 tim:min
Dag längd: 05:15 tim:min
Morgondagen: There will be 4min 39s more daylight tomorrow
Måne upp: 16:52
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 10:16


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.



och så här ser det ut.

           




Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards