jans

Alla inlägg under januari 2020

Av Jan Sandström - 2 januari 2020 09:21

Torsdag den 2/1


Idag skulle min vän Tommy Häll fyllt 66 år om han inte gått och dött, varför han skulle göra på det viset.


Men igår åkte jag över till Stöcksjö och körde snöslungan, och den fungerade men det finns ett par saker jag borde fixa på den.

Tankade på vägen hem när jag fick en   , jag ringde upp väninnan Maria och hon var hemma så jag körde dit och fick kaffe o kaka och en trevlig pratstund.

Hem igen och lagade punkteringen på Eriks framdäck till hans cykel.


Det blev blöta till middag och vi såg ett program om små trädgårdar på Netflix.

Sedan skulle Inger se om Borg på SVT1, då gick jag ut en promenad.

 

Halt och varmt men med broddar under fötterna gick det fint och det var skönt ute.


När vi gick isäng var det +7,5° så det blev öppet fönster inatt och jag har faktiskt sovit riktigt gott.

Kollade luftvärmepumparna i stugan innan jag släckte ljudboken och nu hade storstugans pump stängt av sig själv igen så jag måste prata med Norrlands Kyl o värmepumpar igen.

 


Temperaturen inne sjunker från ett visst klockslag och då har energiförbrukningen slutat.

 

Nu har jag ju för vana att kolla morgon och kväll när det inte är så kallt, är det kallare kollar jag flera gånger om dagen om pumpen stannat och så ska det inte vara.


Upp halv åtta och pysslat med lite annat, kollat efter en ny powerbank och pratat med barnen på nätet.


Erik kom hit och blir klippt innan han ska åka upp och åka skidor i fjällen.

Jag och Inger ska upp till Emil och vara barnvakt, han är bättre efter nyårsaftonens förkylning/öroninflammation och idag ska Peter o Anna ut och roa sig, tror det var nån film på bio.

Egentligen skulle Emil ha varit hit men enklare för han att vi kommer upp och då kan jag ta en promenad och köpa min powerbank.


Det är fortfarande varmt ute och alltså halt så det blir broddar på fötterna.

Just nu +3,5° men det var 5° tidigare i morse.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-01-02 09:45:09

Temperatur: 4,3 °C
Lufttryck: 1007,0 hPa och Falling
Luftfuktighet: 71 %
Vindstyrka: 1,7 m/s från SE,
i byarna 2,0 m/s
Kyleffekt: 2,9 °C
Inne hos oss. Temp: 21,3 °C Fukt: 36 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 0,3 mm
Året: 0,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
8,0 °C
Klockan:
00:19
Temp - Max:
7,7 °C
Klockan:
23:58
Temp - Min:
3,6 °C
Klockan:
06:31
Temp - Min:
-1,4 °C
Klockan:
03:37
Lufttryck - Max:
1009,9 hPa
Klockan:
05:34
Lufttryck - Max:
1020,0 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1006,9 hPa
Klockan:
09:35
Lufttryck - Min:
1007,4 hPa
Klockan:
23:38


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:12
Sol upp: 09:26
Sol ned: 14:00
Skymning: 15:14
Dagsljus: 07:02 tim:min
Dag längd: 04:34 tim:min
Morgondagen: There will be 2min 47s more daylight tomorrow
Måne upp: 11:48
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 23:12


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här ser det ut utomhus.

         





Av Jan Sandström - 1 januari 2020 08:53

Onsdag den 1/1 2020


Igår var alltså nyårsafton och vad gjorde jag då? Nä jag är inte bakis om du tror det   

Förmiddan sysslade jag med lite av varje här hemma och efter en lunch med fil, hårdbröd, havrehjärtan och keso gick jag ut.

Det blev till Preem där jag fick kaffe och en liten bulle, Erik hade gett mig en kupong på det och den gällde bara ifjol.

 

Hade tänkt gå längre men började känna av hälsenan så jag gick sakta hem igen.

Mer kaffe och så bytte jag om till finkläder.


Pysslade och gjorde i ordning för gästerna, familjen skulle samlas och det pratades om 2-tiden, men det dröjde en stund till innan Erik kom men utan Maria, hon hade annat på gång igår kväll.

Senare kom även Peter, Anna och Emil som han hämtat upp tidigare, dom kom med flyg från Stockholm.

Emil full med spring i benen som det brukar vara i en 4-åring.

Lite senare kom även Inger hem från jobbet och jag fick även tid för en stund på soffan med Gunnar på magen, Emil kände sig trött och även han kom och skulle ligga hos mig. Men inte kunde han slappna av då så vi steg upp.


Maten förbereddes och det blev jag som stekte burgarna.

  

Vi åt mat men Emil blev allt hängigare men några julklappar orkade han öppna.

Skidor han fick av farbror och faster skulle användas för att leta en till klapp men han orkade inte åka, eller fick inte då han var sjuk.

  

Så det blev så att han och föräldrarna åkte hem igen, senare åkte även Erik hem till sitt och vi gamlingar fick vara här helt ensamma med katten.   

Grevinnan på TV och sedan satte vi på en film jag spelat in.

The Manchurian Candidate (2004)

Men den jäkla inspelningen slutade nån minut innan filmen slutade, sånt händer ibland och jag borde komma ihåg att kolla det innan vi ser en film.

I alla fall slutade filmen ½12 och jag klädde på mig för en liten promenad, Inger gick isäng då hon skulle upp tidigt för att jobba idag.

Det blev en liten runda i sakta mak runt Västerslätt där jag hälsade och pratade med folk som var ute.

 

Men så började det smälla obehagligt högt bakom mig så jag vek av och gick hem igen.

Tog i alla fall ett antal foton på fyrverkerier.

                   

Ganska fina bilder med min lilla kamera, dom duger då här i bloggen.

Kom hem och skrev några nyårsgrattis på datorn innan jag gick isäng, Gunnar som låg på sängen då jag gick ut var spårlöst borta men jag antog att han gått ut då jag var ute.


Jag har sovit dåligt inatt, haft värk och fått gå upp flera gånger men Gunnar kom då jag gått isäng men varm i pälsen så han har nog legat inne och gömt sig någonstans medan det small som värst och ända fram till 3-tiden kom det smällar.


Steg upp vid åtta och så frukost medan jag skriver här.

Idag får jag se vad jag gör, kanske åker till Stöcksjö och ser om det går att köra snöslungan som jag tänkte tidigare eller så blir det en lugn dag här hemma.

Egentligen borde jag inte ut med bilen som jag spolade någorlunda ren efter förra resan för idag har det slagit om igen och blivit töväder.


+1,8° och det blåser en sydvind.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-01-01 09:45:10

Temperatur: 2,5 °C
Lufttryck: 1012,2 hPa och Falling
Luftfuktighet: 92 %
Vindstyrka: 3,2 m/s från SSW,
i byarna 4,8 m/s
Kyleffekt: -0,7 °C
Inne hos oss. Temp: 21,9 °C Fukt: 34 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,3 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,3 mm
Året: 0,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
2,5 °C
Klockan:
09:26
Temp - Max:
2,1 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-1,4 °C
Klockan:
03:37
Temp - Min:
-2,3 °C
Klockan:
10:35
Lufttryck - Max:
1020,0 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1020,2 hPa
Klockan:
22:25
Lufttryck - Min:
1011,8 hPa
Klockan:
09:31
Lufttryck - Min:
1002,2 hPa
Klockan:
00:02


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:12
Sol upp: 09:27
Sol ned: 13:58
Skymning: 15:13
Dagsljus: 07:01 tim:min
Dag längd: 04:31 tim:min
Morgondagen: There will be 2min 34s more daylight tomorrow
Måne upp: 11:47
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 21:52


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och bilder.

          

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards