jans

Direktlänk till inlägg 15 februari 2020

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 15 februari 2020 09:01

Lördag den 15/2


Ja då har halva februari gått och kanske bara 1½ månad kvar tills det är dags att sätta in batteriet i hojen för en första sväng.

Det brukar jag ju göra i början av april.


Men än är det vinter och mor säger att man ska ha strumpor och skor.

Eller "Än få ni gå med strumpor och skor, än är det vinter kvar, säger mor."

som rätta texten är.


Men igår var en fin dag med sol och, ja sol och bara sol. Ingen sommarvärme men jag åkte iväg ut och handlade lite på Strömpilen.

Två tuber Diklofenak på apoteket och så kattgodis på Arken Zoo men gick även in på ICA där jag köpte två linnen, en packe strumpor/sockar och så tights. Ett paket hårdbröd halkade också med och så över till Stöcksjö.

Jag har ju haft ovanan att äta upp Anders hårdbröd då jag är där så nu köpte jag ett nytt till han.


Hem och kaffe innan jag gick en liten promenad.

 

Tidigare när jag gick en sväng och över Tvärån så såg man spåren efter regnet som kom och att det var lite högre vatten då.

   

Då passerade jag Grisbacka och Eriks jobb och hans bil sticker verkligen ut bland de andra.

Riktigt tuff bil.

 


Efter gårdagens promenad blev det inte så mycket gjort, lite här och lite där och så klappa katten som låg på min mage medan jag låg på soffan. Det är en liten stund vi tar på eftermiddan.


Senare värmde jag fläskkorv eller om det var julkorv, nått liknande och så lite potatis i sås, broccoli och så ett lass typen pizzasallad.

Allt medan jag såg på film och igår startade 007 men skivan med Moonraker är tydligen trasig för den vill inte fungera.

Nu såg jag nästa film som är, ja va 17 hette den?   Måste gå och kolla. For Your Eyes Only (original title) eller

Ur dödlig synvinkel (1981)

Inger kom hem och det blev kväll, alltså sängen för att sova men först lite ljudbok för mig. Inger sov efter 10 sekunder på kudden.

Men jag har faktiskt sovit skapligt inatt.


Det har blivit tögrader ute men först kom det lite snö så att det blev vitt på marken men inte så att jag behöver skotta.

Nu regnar det även lite såg jag på sovrumsfönstret mot söder där Gunnar sover så gott.


Idag inga speciella planer, småpyssel men jag funderar på att ta mig ut och tigga fika någonstans.

Kanske hos Antys mamma, Anty är ju hon som nu sitter inlåst i det där huset och alla filmas dygnet runt.

Storebror heter det programmet.


Men jag kanske hittar på nått annat idag, nån promenad tror jag inte det blir.

Nu har jag+1,0° här utanför fönstret.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-02-15 09:15:10

Temperatur: 1,4 °C
Lufttryck: 1014,1 hPa och Falling
Luftfuktighet: 97 %
Vindstyrka: 4,8 m/s från WSW,
i byarna 6,1 m/s
Kyleffekt: -3,1 °C
Inne hos oss. Temp: 21,0 °C Fukt: 32 %


Nederbörd.

Timmen: 0,3 mm
Dygnet: 1,2 mm
Gårdagen: 0,6 mm
Månaden: 44,1 mm
Året: 70,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
1,4 °C
Klockan:
09:14
Temp - Max:
4,4 °C
Klockan:
14:57
Temp - Min:
-10,0 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-12,9 °C
Klockan:
01:56
Lufttryck - Max:
1023,3 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Max:
1025,8 hPa
Klockan:
17:27
Lufttryck - Min:
1013,7 hPa
Klockan:
08:54
Lufttryck - Min:
1014,6 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:44
Sol upp: 07:35
Sol ned: 16:12
Skymning: 17:03
Dagsljus: 10:19 tim:min
Dag längd: 08:37 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s more daylight tomorrow
Måne upp: 00:36
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 09:01


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här ser dagens morgonbilder ut. Det borde gå att gå in den här kameran till väderstationen,

det kan bli dagens strul för mig       

          

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Torsdag 25 april 06:44

Torsdag den 25/4   Igår, tja då satt jag här eller i soffan, dator och kaffe med korsord, brasa i kaminen och ute snöade det, och ute snöade det, och ute snöade det. Aprilväder alltså. Men som tur var låg tempen nära noll eller några grader u...

Av Jan Sandström - Onsdag 24 april 07:49

Onsdag den 24/4   Igår så satt jag bara här inne och gjorde i stort sett ingenting. Kollade på nätet efter grejor som ska vara hit till stugan.   Men i förrgår åkte jag ju till Vindeln och träffade Alice, nu fick jag några fina bilder på he...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 13:39

Sädesärla. Men jag såg den igår och det finns några st. här. Lycka har något att titta på. ...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 09:04

Tisdag den 23/4   Igår blev det lite innejobb innan jag packade ihop lite och åkte till Vindeln där jag först tankade bilen. Där satt Inger och Alice i fåtöljen och gosade. En snabb lunch och så gick Inger iväg och jag intog fåtöljen med kaff...

Av Jan Sandström - Måndag 22 april 07:40

Måndag den 22/4   Igår fick familjen tillökning för vid tvåtiden kom lilla Alice till oss.     Nyfiken i transportburen men hon har ju träffat oss för en vecka sedan och kameran var hon nyfiken på vad det var.     Men hon knatade ru...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29
<<< Februari 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards